Collections in this community

Recent Submissions

  • Currículo de Arte: continuidades e mudanças para propostas contemporâneas, a partir de uma análise curricular da Educação Artística do período da ditadura civil-militar 

    Grando, Bruna Cristiane; http://lattes.cnpq.br/2240872690573368 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 11/06/2019)
    The research analyzed the curriculum of Artistic Education, starting from the promulgation of Law no. 5.692/71, as well as comparing it to the 2011’s high school languages, codes and their technologies curriculum of the ...
  • O procedimento de tradução como fundamento da educação nos museus de arte 

    Consiglio, Thiago; http://lattes.cnpq.br/9392389293296460 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 13/06/2019)
    This research focuses the theme of education at art museums and seeks to discuss the foundations of the education practiced by museums through the concept of translation. The main objective of the dissertation is, through ...
  • Condição da mulher e educação feminina no Jornal O Operário (1909-1913): aproximações e distanciamentos entre positivismo e anarquismo 

    Pereira, Keyla Priscilla Rosado; http://lattes.cnpq.br/6440936872813126 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)
    This dissertation has as theme the issue of female education at the First Republic, in Sorocaba/SP, based on the publications present in the newspaper O Operário (1909-1913), especially those that were signed by women. The ...
  • A EDUCAÇÃO NO JORNAL “O OPERÁRIO” (1909-1913): UMA ANÁLISE DAS TENDÊNCIAS EDUCATIVAS 

    Tardelli Filho, Fábio Alexandre; http://lattes.cnpq.br/0345122645229407 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)
    This dissertation resulted from an exploratory investigation, initiated around 2015 and that had the objective of analyze the educational trends presents in the Sorocaba´s newspaper O Operário (1909-1913). The methodology ...
  • Implicações do Contexto Universitário na Saúde Mental dos Estudantes 

    Oikawa, Fabiana Midori; http://lattes.cnpq.br/3651127195980418 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 29/05/2019)
    The objective of this research was to investigate the university context and its implications on the mental health of students. The methodology was divided into two stages: the first consisted of a quantitative and qualitative ...
  • Neoliberalismo e Educação: A precarização do trabalho docente e da educação pública no estado de São Paulo 

    Simardi Neto, Moacir; http://lattes.cnpq.br/9644910710933684 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 31/05/2019)
    This paper aims to analyze the developments of neoliberalism in its political-educational, pedagogical and legal aspects in the state of São Paulo during the administration of the Brazilian Social Democracy Party (PSDB), ...
  • Trajetórias dos professores e educadores sociais da cidade de Iguape – SP 

    Melo Júnior, Arlindo Lins de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4253424E2 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)
    The title “Trajectories of teachers and social educators caiçaras in the city of Iguape – SP” brings a reflection on the tasks of school education and non - school education in the rural education, considering the community ...
  • A profissionalização do docente masculino da Educação infantil: inserção, estabilidade e atravessamentos 

    Bonifácio, Gabriel Hengstemberg; http://lattes.cnpq.br/4536344793713890 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)
    The present research linked to the PPGEd of UFSCar - campus Sorocaba, developed with the support of NEPEN (Center for studies and research on educational narratives, training and teaching work), has as main objective: "To ...
  • Narrativas de pessoas surdas que apreciam a música 

    Mathias, Mercia S.; CV: http://lattes.cnpq.br/8356605602053953 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)
    Several researches demonstrate the importance of music in people's lives. However, in the case of people with hearing loss, this argument is disregarded because there's still a consensus that it is impossible for those to ...
  • A FORMAÇÃO CONTINUADA DO COORDENADOR PEDAGÓGICO E O TRABALHO DE FORMAÇÃO JUNTO AOS PROFESSORES ESPECIALISTAS 

    Monteiro, Leonardo; http://lattes.cnpq.br/9845777568810881 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 28/02/2019)
    This study has as main goal to comprehend the possibilities regarding the multidisciplinary training of the pedagogical coordinator and how this training process can contrib the work of a specialist teacher. For this ...
  • Jovens estudantes do ensino médio integrado no Instituto Federal de Salto: experiências do presente e projetos de futuro 

    Oliveira, Caíque Diogo de; http://lattes.cnpq.br/7143929390573792 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 26/02/2019)
    This dissertation aims to understand the meanings that the young high school students integrated in the IFSP Campus Salto assign to the school experience in integrated high school and their future projects after completing ...
  • CULTURA POPULAR E O MODO DE VIDA BRINCANTE: Costurando linhas de vida na perspectiva das africanidades 

    Santos, Vanessa Soares; http://lattes.cnpq.br/3246736350631762 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)
    This research tries to inhabit the existential territory of Brazilian Popular Culture. It was funded by CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) in its development, which enabled the research ...
  • Concepções de sustentabilidade e sua relação com as vertentes de educação ambiental: um estudo da UFSCar campus Sorocaba 

    Oliveira, Clarissa Suelen; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4389736E5 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 27/02/2019)
    Environmental education goes through multiple interpretations. Layrargues and Lima propose three political-pedagogical macro trends of environmental education: conservationist, pragmatic and critical. In the critical ...
  • MULHER NEGRA E(N)CENA: PERFORMANCES, ENCONTROS E UTOPIAS 

    Moura, Daiana; http://lattes.cnpq.br/7687670449085771 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)
    La presente investigación, viabilizada por la concesión de la beca CAPES – Demanda Social, reconoce la existencia de actrices negras en la región de Sorocaba con caminos correlatos. Con contribuición de teorías feministas ...
  • Guerreiras afro-atlânticas: Mulheres refugiadas em busca de sua outra no Brasil 

    Inacio, Cileide Luz Soares; http://lattes.cnpq.br/4214347403622576 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)
    The aim of the research was to analyze how the specificities of gender, race, class and sexual orientation in the context of the refuge configures the experiences in the daily life of women and in their experiences of ...
  • Currículo da Vida: Contribuições Freireanas para o Ensino da Matemática 

    Morais, Rogério de; http://lattes.cnpq.br/2819930663580875 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 13/03/2019)
    The school curriculum lies in an arena of disputes involving cultural, ideological and power relations and is characterized by its non-neutrality. In this study, the objective was to analyze the potential of intervention ...
  • Cultura digital e a questão das gerações: uma abordagem através da Teoria Ator-Rede 

    LARI, José Otávio Pinheiro; http://lattes.cnpq.br/9056961795917169 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 14/02/2019)
    The objective of this work is to map the process of consolidation of digital technology into a cultural phenomenon. Using the Actor-Network Theory, the text seeks to understand the path traveled by humanity to the digital ...
  • ANÁLISE DA ABORDAGEM DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NOS LIVROS DE BIOLOGIA - PNLD 2018 

    Soares, Damaris Camata; http://lattes.cnpq.br/6832057236819299 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 07/02/2019)
    The textbook is still one of the main resources used by teachers in the classroom. In this sense, the analysis of themes conveyed by these works reveals which conceptions and approaches are considered by authors, publishers, ...
  • Sexualidade e gênero segundo educadoras de ciências e biologia: limites, resistências e possibilidades da educação sexual na escola 

    Lourenço, Silmara Silveira; http://lattes.cnpq.br/4849546455610153 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 20/02/2019)
    Sexual education in schools is usually based only on a biological and technicist bias, which leads to universalizing and essentialising visions about sexuality and gender. For this research were interviewed the educators ...
  • EDUCAÇÃO INFANTIL E EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: MOTIVAÇÕES DOCENTES, POSSIBILIDADES E DESAFIOS NOS CENTROS DE EDUCAÇÃO INFANTIL DE SOROCABA (SP) 

    Garcia, Vanessa Ferreira; http://lattes.cnpq.br/9964848917453838 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 24/01/2019)
    The present research has the objective of analyzing how the education of ethnic-racial relations are understood by the teachers of early childhood education in municipal schools in Sorocaba (SP). The research had a qualitative ...

View more