Coleções nesta comunidade

Submissões recentes

  • Formação matemática do professor polivalente: um estudo metanalítico 

    Silva, Jaqueline Ferreira da; http://lattes.cnpq.br/8381380756008429 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-02-20)
    The purpose of this paper is to report a research linked to the Observatory of Education Program and to the Group of Studies and Research on Educational Practices in Mathematics (GEPRAEM). It was developed in the Graduate ...
  • Mudando a cena no ensino de ciências: contribuições do teatro problematizador 

    Felippe, Mariana Gonçalves; http://lattes.cnpq.br/4467117404148128 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-02-22)
    This research analyses which perspective of theatre can be utilised as a method of teaching Science, serving as a dynamic for the construction of scientific knowledge through playful activities. That said, theatrical ...
  • É tempo de travessia: os múltiplos caminhos de jovens universitários para a vida adulta 

    Ginzel, Flávia; http://lattes.cnpq.br/1845562576120800 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-03-08)
    The main objective of this research is to understand the transition modes for the adult life of University students. From comprehensive interviews guided by a semi-directive script, we sought to understand a set of experiences ...
  • O desenvolvimento profissional do professor de educação básica em grupos de pesquisa 

    Cruz, Vanessa Alves de Almeida; http://lattes.cnpq.br/6255990293165657 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-02-22)
    This research aims to understand the process of professional development of Basic Education teachers, inserted in a research group. This qualitative and interpretative study was carried out with four elementary education ...
  • Fanzines narrativos: um olhar sobre as Identidades Profissionais de Professores de uma escola pública 

    Silva, Maria Aparecida Alves da; http://lattes.cnpq.br/9904462066832764 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-02-21)
    The present work presents a research of the area of education, in a more specific field of Teacher Training. The research uses Fanzine, here configured as an autobiographical narrative (biograficzine) as an investigative ...
  • O uso do peer instruction no ensino de Física: contribuições para o ensino de radiações 

    Ferraz, Anderson Claiton; http://lattes.cnpq.br/8040139665974235 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-02-22)
    The main purpose of this research was to investigate the peer instruction. Focusing in the Radiations teaching the aim was to make easier discursive interactions in physics classes. Through the socio-interactionist theory ...
  • O Projeto Alfa Tuning América latina: proposta, discussões e implementação 

    Rueda, Jurany Leite; http://lattes.cnpq.br/3436301326763757 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-02-17)
    Considering the process of the internationalization of higher education and its regionalization beyond borders, this study had the objective of analyzing the structure of the Tuning Project in Latin America (a significant ...
  • Extensão Universitária: concepções, regulamentações e potencialidade na formação de professores na UFSCar Sorocaba 

    Christofoletti, André Luís Messetti; http://lattes.cnpq.br/8813922035969355 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-02-23)
    This work is characterized as a qualitative research of the case study type. It analyzes the conceptions of extension present in the documents that guide the educational processes of the Federal University of São Carlos ...
  • Tá vendo aquele edifício, moço?: lugares de memória, produção da invisibilidade e processos educativos na cidade de Sorocaba 

    Cavalheiro, Carlos Carvalho; http://lattes.cnpq.br/7217393256397886 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-02-23)
    This qualitative research tries to understand how the production of memory places occurs, according to the concept developed by the historian Pierre Nora (1993), being restricted to the analysis of public spaces of the ...
  • Dilemas no cotidiano do orientador pedagógico: entre a confrontação com a profissão e a (auto) confrontação na formação docente 

    Mansano, Michel Serigato; http://lattes.cnpq.br/7866876453811336 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2014-02-28)
    The present work aimed to perform an analytical reading of collaborative activity that I develop as a Pedagogical Advisor, regarding the continuing education of teachers at the school where I work ( a city of São Paulo ...
  • O conceito de cidadania no ensino de Sociologia no estado de São Paulo 

    Silva, Ricardo Pereira da; http://lattes.cnpq.br/4177842749145203 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-02-25)
    This research sought to answer which is the conception of citizenship resulting from teaching Sociology in the 3rd year of high school, offered by the state of São Paulo, more specifically, at Sorocaba. The desideratum was ...
  • "São Paulo Faz Escola": o conceito de práxis educativa e práxis educacional no currículo das escolas estaduais de São Paulo 

    Souza, Diogo Bandeira de; http://lattes.cnpq.br/0852998051950618 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2015-02-27)
    This research's theme is ?The concept of educative praxis and educational praxis in the official curriculum of public schools in São Paulo? The process was initiated in 2008, but with initiatives started in 2007, the ...
  • Memória social de mulheres de assentamentos de reforma agrária: a relação entre trabalho, política, educação e participação 

    Lino, Amanda Cristina; http://lattes.cnpq.br/6242451829145469 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2014-07-02)
    This study aims to examine the relationship between memory of women, participation and education in the context of land reform settlements in the region of Sorocaba, using memories as object of study. Four thematic oral ...
  • Manifestações de obstáculos gnosiológicos para a seleção de conteúdos na implementação de um currículo crítico em ciências 

    Alves, Anaí Helena Basso; http://lattes.cnpq.br/5143745113412522 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2014-02-13)
    From literature searches and semi - structured interviews with educators, science, high school, the state education Sorocaba - SP network, we sought to characterize possible manifestations of gnosiological obstacles that ...
  • A formação continuada de professores formadores do Cefapro de Barra do Garças (MT): um olhar sobre o processo formativo com enfoque na construção de saberes profissionais 

    Leão, Dinahmara Hild Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/1205084360555950 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2014-08-26)
    This study has as object of research the continuing education of the teacher trainers of the Training Centre of the State of Mato Grosso (CEFAPRO), aiming to investigate how the training process is composed in the Cefapro ...
  • Trajetória da política de educação do/no campo em Paraupebas/Pará de 2005 a 2010 

    Silva, Viviane Cardoso; http://lattes.cnpq.br/0996803052860671 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2015-12-01)
    The education developed in the schools in the rural area, historically, has witnessed the ills and the neglect of the public power. The claims for having schools in the rural area can be observed in surveys such as Andrade ...
  • Africanidades e educação popular: uma análise de propostas e vivências pedagógicas de movimentos negros em Sorocaba 

    Silva, Mariana Martha de Cerqueira; http://lattes.cnpq.br/6083262350667325 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2014-08-20)
    This dissertation is about a survey that had the intention of reassuring the importance of approaching african and afro-brazilian history and culture in educational processes as from the dialogues between and with the black ...
  • Narrativas educativas de professoras que atuam na EJA: percepções sobre gênero e sexualidade 

    Santos, Luiz Fábio; http://lattes.cnpq.br/0946348536052241 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-11-25)
    This paper reports a research linked to the Center for Studies and Research on Narratives, Training and Teaching Work (Nepen) developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos (UFSCar) ...
  • Políticas de ações afirmativas no Brasil: a UFSCar Sorocaba como objeto de recorrência 

    Toubia, Ariane Andreia Teixeira; http://lattes.cnpq.br/1796810373166008 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-12-15)
    The objective of the research was to analyze the prevailing challenges and referrals of UFSCAR-Campus Sorocaba, as the improvement and expansion support for the student from the Affirmative Action Program, from the speech ...
  • Economia solidária e educação: possibilidades, limites e desafios 

    Pires, Cláudia Priscila; http://lattes.cnpq.br/3187128060523013 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-02-29)
    This work has as objective the analysis of the theoretical debates about the possibility the Solidarity Economy been an alternative proposal to capitalism or only an alternative proposal inside the capitalist way of ...

Ver mais