Programas de Pós-Graduação: Envíos recientes
Mostrando ítems 141-160 de 396
-
Satã-Griô: relatos dos caminhos e encruzilhadas na vida de um corpo negro-resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/06/2022)The present research has as general objective to analyze the ways of survival and work of the subject João Francisco dos Santos, the Madame Satã during his life. Through documentary and bibliographic research, it is ... -
A Festa de Santos Reis como resistência da cultura caipira no bairro rural dos Camargos em Juquitiba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 22/06/2022)With a focus on understanding the resistance of caipira culture, a case study was conducted in the Camargos neighborhood, in the municipality of Juquitiba-SP, registering the population’s way of life and especially the ... -
Escola indígena no estado de São Paulo: uma visão político-legislativa da educação escolar nas aldeias paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/07/2022)The right to access education is of undeniable importance, but there is a significant gap between the guaranteed right and its effective access. Society has historically been mobilized through the formulation and implementation ... -
Conselho Municipal de Educação de Ibiúna/SP: gestão democrática em perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/06/2022)The objective of the research was to analyze the process of democratic management in the Municipal Council of Ibiúna/SP from the perspective of its councilors regarding decentralization, autonomy and participation in ... -
Os mares revoltos de luta, resistência e beleza: a arte na transformação do silêncio em linguagem e ação dos corpos gays com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 19/04/2022)The sea forms a border zone and, in the chanting of Yemanja, all subalternized bodies are embraced, as well as their resistances and struggles. The attempts of the LGBTQIA+ disabled bodies to survive in a Eurocentric, ... -
Fome, devoração e os saberes do pé: antropofagia como possibilidade de produção de conhecimento e crítica das desigualdades contemporâneas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 29/04/2022)The present research focuses on the notion of Anthropophagy developed by Oswald de Andrade from the Anthropophagous Manifesto and the essays, theses, articles and interviews in which he returns to the theme, during his ... -
Usos e cobertura da terra na APA de Itupararanga: a criticidade da paisagem nas APPs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 26/04/2022)The different land uses and the development of human activities in each territory, depending on the interaction between the elements, condition specific, fragmented and heterogeneous structural arrangements of the landscape, ... -
Conflitos Socioambientais do PETAR no cotidiano do território quilombola de Bombas, São Paulo, Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 17/12/2021)This work analyzed the socio-environmental conflicts arising from the overlapping of PETAR in the daily life of the quilombola community of Bombas (SP), in Vale do Ribeira. To critically understand the complexity of the ... -
Construção das transmasculinidades: memórias e narrativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)From the 1970s onwards, studies on masculinities gained strength, driven mainly by the feminist movement and the movement in defense of sexual diversity. But only in the last two decades, transmasculine identities began ... -
O relato de experiência e a formação docente: mapeamento de dissertações e teses (2012 a 2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2022)When we looked for the experience report as a methodology in the CAPES Theses and Dissertations Catalog database, we did not find any work that has mapped the trends of experience reports that are found in the area of ... -
Desafios metodológicos em pesquisa no Instagram durante a pandemia de COVID-19 no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/03/2022)The emergence and exponential growth of a new virus with deadly potential around the world caused a series of changes in the forms of relationship between people and in the perspectives they have of the world. The coronavirus ... -
Fome: Da exclusão social às exigências curriculares para o ensino de Ciências da Natureza.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2022)Hunger is a social problem derived from the way in which the capitalist economic system is articulated, to privilege the interests of large corporations, therefore, privileging the ruling class - through the accumulation ... -
Currículo Paulista de História: distanciamentos e aproximações da concepção freireana de currículo a partir das categorias realidade concreta, diálogo e práxis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2022)This dissertation is a result of the research that had as main objective to analyze the Paulista Curriculum of History in the Elementary School stage in the light of Paulo Freire's pedagogy, seeking to identify distances ... -
Os caminhos pedagógicos de Janusz Korczak: análise documental de teses e dissertações nacionais de 1999 a 2017
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This work had as a proposal to develop the theme: “The pedagogical paths of Janusz Korczak: documental analysis of national theses and dissertations from 1999 to 2017”, in the educational area, in order to seek the pedagogical ... -
O curso de licenciatura em pedagogia EaD da Universidade Federal de São Carlos: reflexões sobre o currículo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/02/2022)The objective of this work was to discuss the curriculum of the degree course in EaD pedagogy at the Federal University of São Carlos in the light of National Curriculum Guidelines and data contained in studies selected ... -
Moldando a nova Pátria: o ensino primário na construção do patriotismo e civismo em Angatuba/SP (1930-1945)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This dissertation has as its theme the development of the civic-patriotic formation that occurred in the city of Angatuba/SP during the first government of Getúlio Vargas (1930-1945), from the pedagogical instruments used ... -
Fenômenos de desigualdade: uma investigação sobre a segregação socioespacial na Vila União, Zona Norte de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2021)The present research consists of an effort to debate the concept of socio-spatial segregation, with the observations carried out in the Vila União occupation, located in the North Zone of the municipality of Sorocaba, in ... -
Direito humano de acesso à água e ao saneamento: discussão do novo marco regulatório
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2022)Considering the strategic nature of expanding access to water for the socioeconomic development of States, for the maintenance of life and ecosystems and for the supply of basic human needs, the emphasis that this discussion ... -
Profissionalidade e profissionalização na coordenação pedagógica escolar: uma revisão sistemática de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2022)The experience as a school pedagogical coordinator raised some concerns about this role, her training, her specificity as a profession and the professional identity of this role. Faced with such questions, the objective ... -
Gestão escolar democrática à luz de Gramsci: uma análise da gestão escolar paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2022)this dissertation presents the results of a research on democratic school management, which was investigated taking Gramsci's legacy as a theoretical reference, particularly the concept of unitary school formulated by him. ...