Programas de Pós-Graduação: Recent submissions
Now showing items 121-140 of 396
-
Os assírios no norte da Síria: questões territoriais em meio ao Estado Sírio e à diáspora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 28/07/2022)The present work has the general objective of understanding the territoriality of the Assyrians, an ethnic-religious minority in northern Syria - region of the province of al-Hasakah and the Khabour River Valley, amidst ... -
As políticas de alfabetização na visão do Banco Mundial e suas consequências para o Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2022)This research entitled "Literacy Policies in the World Bank's view and its consequences for Brazil", aims to understand the political project for education and analyze Strategies of the World Bank (BM) for its scope, with ... -
Caracterização socioambiental do Assentamento Rural Horto Vergel (Mogi Mirim-SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/07/2022)The general objective of this research is to characterize the environmental and social dynamics of the Vergel Rural Settlement. In order to reach this objective, we will also go through some specific objectives: to understand ... -
Masculino & Feminino: a androginia na música brasileira (1966-1985)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 27/09/2022)Androgyny proved to be an aesthetic expression that was very present in the 20th century, particularly with regard to the western music scene. From the 1970s onwards, groups and artists incorporated this aesthetic into ... -
Utopias virtuais: um estudo sobre o vaporwave e o ciberespaço geográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 06/09/2022)The internet, a network communication model created primarily for military purposes in the 1960s, has become the primary means of communication of the early 21st century, revolutionizing the way we relate to each other and ... -
Charges na pandemia: subjetividade e condição humana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/09/2022)This work has a main theme the subjectivity and the human condition in contemporary political cartoons during the Covid-19 pandemic, aiming at the analysis of speeches and texts that circulated in the first quarter of the ... -
Os olhos de Ojuobá: experiências docentes para a educação das relações étnico-raciais no ensino fundamental da rede pública municipal de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)The research on screen analyses how pedagogical practices are revealed for the Education of Ethnic Racial Relations (ERER) that intend to get rid of the distancing perspective, arising from the touristic curriculum. It ... -
Histórias em quadrinhos como veículo de divulgação científica: significações sobre a história de conservação do mutum-de-Alagoas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2022)The Alagoas curassow (Pauxi mitu) is an extinct‐in‐the‐wild bird since 1980 and has survived thanks to reproduction programs in captivity. Originally endemic to the Atlantic Forest of Northeastern Brazil, the species ... -
Percepção de ciência e tecnologia de futuros professores das séries iniciais do ensino fundamental: um estudo descritivo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2022)A functioning democracy requires citizen participation in questions of science and technology (S&T). The attitudes of beginning Pedagogy students towards S&T are relevant because as prospective teachers they will influence ... -
Políticas públicas para a primeira infância em Sorocaba (SP): limites e possibilidades das articulações feitas pelo Conselho Municipal de Educação (CMESO)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2022)This study aims to investigate the performance of the Municipal Education Council of Soro-caba (CMESO) in relation to public policies for Early Childhood Education regarding educational management processes within the ... -
Impactos político-pedagógicos do uso do nome social nas histórias de vida de travestis negras brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/08/2022)This Master dissertation aims to understand how the implementation of ordinance 8.727/2016, which provides for the respect of the Brazilian social name at school, impacts or has impacted on the life stories of black ... -
O estudo de aula para a implementação da alfabetização científica nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)This work addresses aspects of teacher training through a collaborative process that is configured from the Classroom Study approach. The study took place during the COVID-19 pandemic with 13 elementary school teachers ... -
Atuação dos orientadores pedagógicos dos centros de educação infantil do município de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)This study aimed to investigate the role of the Pedagogical Advisor who works in the public network in Early Childhood Education institutions in a city in the interior of São Paulo. As specific objectives were defined: ... -
Repertório sobre a contenção/movimento do corpo: percepções das professoras da educação infantil sobre a prática corporal em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/08/2022)This is a study with greater emphasis on remote teaching in the time of the Covid-19 pandemic, which followed the pandemic moment Covid-19 from contact restriction to the gradual return of classes. Through the qualitative ... -
O papel de um grupo colaborativo no desenvolvimento profissional docente de professoras dos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 04/08/2022)This dissertation was developed in a collaborative group with teachers from the early years of a municipal school in Sorocaba/SP, in the years 2020 to 2021. This research aims to verify the reflection on the collaborative ... -
Vidas negras e o livro didático: as Ciências da Natureza que estudam (qual) vida?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 27/07/2022)The present work has as its starting point our professional and personal experience, in which we recognize the complexity of the educational process. Each student has an ancestry, a culture, beliefs, religions or absence ... -
A percepção de ciência e a imagem do cientista de estudantes do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/08/2022)The present work investigated the perceptions of science and scientist of elementary school students, aged between 11 and 14 years old, registrated in public and private schools in a metropolitan of Southeats São Paulo. ... -
Análise ambiental do relevo e dos recursos hídricos da Bacia do Sorocabuçu, Ibiúna/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/07/2022)In this work we tried to approach how the land uses for development of economic activities and housing in rural areas can change the environmental dynamics in relation to the geomorphology, in an analysis integrating relief ... -
Brexit e soberania: estudo sobre a reterritorialização em uma perspectiva geopolítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/07/2022)This dissertation aimed to analyze the multidimensional (HAESBAERT, 2003) and polymorphic (BRENNER, 2018) process of the United Kingdom's exit from the European Union through Brexit, initiated in 2016 and consolidated in ... -
A produção de Habitação Social em Indaiatuba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 26/07/2022)This work aims to analyze, in Indaiatuba, a medium-sized city in the interior of the State of São Paulo, the relationship between the implementation of projects dedicated to social housing, from the first projects in the ...