Programas de Pós-Graduação: Recent submissions
Now showing items 261-280 of 396
-
Guerreiras afro-atlânticas: mulheres refugiadas em busca de sua outra no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)The aim of the research was to analyze how the specificities of gender, race, class and sexual orientation in the context of the refuge configures the experiences in the daily life of women and in their experiences of ... -
Currículo da vida: contribuições Freireanas para o ensino da Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/03/2019)The school curriculum lies in an arena of disputes involving cultural, ideological and power relations and is characterized by its non-neutrality. In this study, the objective was to analyze the potential of intervention ... -
Cultura digital e a questão das gerações: uma abordagem através da Teoria Ator-Rede
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2019)The objective of this work is to map the process of consolidation of digital technology into a cultural phenomenon. Using the Actor-Network Theory, the text seeks to understand the path traveled by humanity to the digital ... -
Análise da abordagem de educação ambiental nos livros de biologia - PNLD 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2019)The textbook is still one of the main resources used by teachers in the classroom. In this sense, the analysis of themes conveyed by these works reveals which conceptions and approaches are considered by authors, publishers, ... -
Sexualidade e gênero segundo educadoras de ciências e biologia: limites, resistências e possibilidades da educação sexual na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2019)Sexual education in schools is usually based only on a biological and technicist bias, which leads to universalizing and essentialising visions about sexuality and gender. For this research were interviewed the educators ... -
Educação infantil e educação das relações étnico-raciais: motivações docentes, possibilidades e desafios nos centros de educação infantil de Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/01/2019)The present research has the objective of analyzing how the education of ethnic-racial relations are understood by the teachers of early childhood education in municipal schools in Sorocaba (SP). The research had a qualitative ... -
Atuação de equipes gestoras para o ensino da matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)This research aims to identify, describe and understand the role of management teams that can favor the performance in mathematics in the initial years. For this, a qualitative research was performed, of the interpretative ... -
Avaliação na educação infantil: percepções de professoras de um centro de educação infantil municipal de Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)The objective of this research was to investigate how the teachers of a municipal education center in Sorocaba (SP) perceive the process of evaluation of children in pedagogical practice. The interest in the research theme ... -
Devir de um professor pelas veredas da Educomunicação: narrativa autoetnográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)This paper aims to report and reflect on the transformation and unveiling of the teacher-researcher, in his daily professional and personal work. It privileges the two-year period devoted to the master’s in education of ... -
Caracterização de possibilidades e contradições na implementação de um currículo crítico no ensino de ciências da natureza pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)This work is aresearch, which theme is the characterization of foundations and curricular practices proposals for the natural sciences curriculum implementation by the educacional state network of São Paulo, in order to ... -
Jovens, escola e mundo do trabalho: experiências e significados em São Miguel Arcanjo- SP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2018)The research analyzed the experiences and trajectories of schooling and work, together with the meanings attributed to these spheres by young men and women who finished high school in the municipality of São Miguel Arcanjo ... -
Cartografia das normas de gênero: pincelando representações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2018)Based on the biological differences observed in the bodies, Western society constructs definitions, normalizes relationships and assigns distinct social functions to women and men, in order to regulate behaviors and ... -
Um olhar crítico-libertador sobre o movimento de construção curricular da rede municipal de Sorocaba entre 1999 e 2007
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/08/2018)The present research deals with the movement of curricular construction of the municipal network of Sorocaba between the years 1999 and 2007, with the objective of investigating the approximations and distances of this one ... -
"O futuro não é mais como era antigamente": o rock nacional e o ensino de História.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2018)This work is an action research that sought identify possible contributions of national rock music of teaching History from the work as a teacher in a private school in region of Itapetininga. Music was understood here, ... -
Trajetórias de vida de pessoas com deficiência e educação física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2018)The discussion scenario for Special Education (SE) and Inclusive Education (IE) is a reality today and means that it does not occur only in the theoretical field. The difficulties and challenges are related to different ... -
Sarau Palavra Encantada no Cantinho Girassol: um espaço cultural na periferia da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)This work had as purpose the analysis of a cultural experiment in the suburb of Sorocaba city. Approach the potentiality of the Sarau Palavra Encantada that happens at the pub Cantinho Girassol as a meeting space, in the ... -
A judicialização na educação infantil entre ênfases, encaminhamentos e solicitações no município de Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2018)The objective of this study was to analyze the legislative process among emphases, referrals, and requests in early childhood education in the city of Sorocaba, São Paulo. The study considers the constraints and limits ... -
O Conselho Municipal de Educação de Sorocaba/SP: a gestão democrática e a busca pela qualidade socialmente referenciada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2018)The objective of this research was to analyze the main mechanisms and strategies that guide the democratic management influence starting from the organization and operation of the Municipal Educational Council of Sorocaba/SP ... -
O trabalho docente frente à judicialização de vagas nas creches: sentidos de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2018)This work aimed investigate the perspectives attributed to the teachers about their performance at one daily care in the city of Sorocaba towards the judicialization context of vacancies in the Childish Education. It also ... -
Fotonarrativas de professoras da educação infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2018)The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ...