Submissões recentes

  • UM OLHAR CRÍTICO-LIBERTADOR SOBRE O MOVIMENTO DE CONSTRUÇÃO CURRICULAR DA REDE MUNICIPAL DE SOROCABA ENTRE 1999 E 2007 

    Nunes, Fabiana Boschetti; http://lattes.cnpq.br/2260101923416580 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-08-21)
    The present research deals with the movement of curricular construction of the municipal network of Sorocaba between the years 1999 and 2007, with the objective of investigating the approximations and distances of this one ...
  • "O futuro não é mais como era antigamente": o rock nacional e o ensino de História. 

    Chilles Xavier, Fábio; http://lattes.cnpq.br/3651781426442610 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-08-24)
    This work is an action research that sought identify possible contributions of national rock music of teaching History from the work as a teacher in a private school in region of Itapetininga. Music was understood here, ...
  • Trajetórias de vida de pessoas com deficiência e Educação Física Escolar 

    Camargo, Laureen Lopes; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4423749J2 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-08-28)
    The discussion scenario for Special Education (SE) and Inclusive Education (IE) is a reality today and means that it does not occur only in the theoretical field. The difficulties and challenges are related to different ...
  • SARAU PALAVRA ENCANTADA NO CANTINHO GIRASSOL: Um espaço cultural na periferia da cidade de Sorocaba 

    Oliveira, Marco Aurélio Nunes de; http://lattes.cnpq.br/3150158607624053 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-08-30)
    This work had as purpose the analysis of a cultural experiment in the suburb of Sorocaba city. Approach the potentiality of the Sarau Palavra Encantada that happens at the pub Cantinho Girassol as a meeting space, in the ...
  • A judicialização na educação infantil entre ênfases, encaminhamentos e solicitações no município de Sorocaba/SP 

    Silva, Petula Ramanauskas Santorum e; http://lattes.cnpq.br/3258719620839728 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-09-28)
    The objective of this study was to analyze the legislative process among emphases, referrals, and requests in early childhood education in the city of Sorocaba, São Paulo. The study considers the constraints and limits ...
  • O Conselho Municipal de Educação de Sorocaba/SP: A gestão democrática e a busca pela qualidade socialmente referenciada 

    Almenara, Gilsemara Vasques Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/4535607952837426 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-09-28)
    The objective of this research was to analyze the main mechanisms and strategies that guide the democratic management influence starting from the organization and operation of the Municipal Educational Council of Sorocaba/SP ...
  • O TRABALHO DOCENTE FRENTE À JUDICIALIZAÇÃO DE VAGAS NAS CRECHES: SENTIDOS DE PROFESSORES 

    Jochi, Fabiana Aparecida Pereira; http://lattes.cnpq.br/6487313031253183 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-08-29)
    This work aimed investigate the perspectives attributed to the teachers about their performance at one daily care in the city of Sorocaba towards the judicialization context of vacancies in the Childish Education. It also ...
  • FOTONARRATIVAS DE PROFESSORAS DA EDUCAÇÃO INFANTIL SOBRE GÊNERO: UMA ANÁLISE A PARTIR DAS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS 

    Batista, Raquel Aparecida; http://lattes.cnpq.br/0632473335973968 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-05)
    The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ...
  • Uma câmera na mão e uma insegurança na cabeça: a relação de jovens adultos com as experiências laborais no Audiovisual 

    Justino, Jeniffer Cristina Ferreira; http://lattes.cnpq.br/8521090506758004 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-26)
    The present research aimed to understand the relationship of young adults with work in the audiovisual field. For that, 5 young women and 5 young men, aged between 20 and 29 years, were interviewed about their experiences, ...
  • A EPISTEMOLOGIA EM FREIRE E SUA RELAÇÃO COM O CURRÍCULO DA CIDADE DE SOROCABA 

    Bertanha, Adriano; http://lattes.cnpq.br/8529128171724542 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-07-03)
    This study originated from the perception that some productions that are linked to Paulo Freire's pedagogical perspective do not appear to be related to their theoretical foundations and their political-pedagogical objectives. ...
  • Pessoas com Deficiências na Assembleia Nacional Constituinte (1987-1988): reivindicações no campo educacional 

    Amorim, Joyce Fernanda Guilanda de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4361256U9 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus São Carlos, 2018-05-18)
    This paper analyzes how the legal mechanisms for the education of people with disabilities in the National Constituent Assembly (ANC), 1987/1988, the historical moment that culminated in the Constitution of the Federative ...
  • O papel da educação no cuidado com as pessoas egressas dos hospitais psiquiátricos de Sorocaba 

    Ribeiro, Thais Regina Zamboni; http://lattes.cnpq.br/9628147422827907 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-06-13)
    The present dissertation was based on a field work that had as objective to reflect on the role of education in the care of the people who left the long-stay hospitalizations of the psychiatric hospitals of Sorocaba, ...
  • O conhecimento matemático para o ensino e os "por quês" dos alunos 

    Serra, Rodrigo Donizete; http://lattes.cnpq.br/4602798250955378 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-23)
    The present paper refers to a research developed at the Master’s in Education Program from São Carlos Federal University (UFSCar) – Campus Sorocaba-SP, Brazil, and it is linked to the Observatory of Education Program ...
  • “Entre lírios e delírios”: a (des)institucionalização e as (re)invenções do feminino na saúde mental de Sorocaba 

    Momberg, Thaiga; http://lattes.cnpq.br/3928826225965966 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus São Carlos, 2018-02-16)
    The present study sought to investigate the specificities of women in the process of deinstitutionalization in the city of Sorocaba/SP, considering how gender issues are articulated with their tutelage and / or independence. ...
  • O encontro com a história de vida de uma mulher benzedeira 

    Oliveira, Débora; http://lattes.cnpq.br/9462925616556583 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-28)
    This is a work and process of receiving memories and their resonances (BENJAMIN, 1994), which are welcome and known through access to the life story of a woman who is a healer. A Language, 2016) becomes an important field ...
  • Projeto Oficina do Saber: sentidos do trabalho de professores na escola em tempo integral 

    Borges, Edmar José; http://lattes.cnpq.br/8395851882918676 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-27)
    The objective of this research was to investigate the meanings given by teachers of a full-time elementary public school of Sorocaba/SP to Project Oficina do Saber, focusing on the challenges and on the possibilities to ...
  • Políticas de ações afirmativas na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ): o curso de Pedagogia em debate 

    Abreu, Elisangela Nunes do Nascimento de; http://lattes.cnpq.br/6271321011366441 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-21)
    The objective of this research was to analyse which initiatives and repercussions with regard to the democratization of the affirmative policies of action about the admission and continuity in the college education of the ...
  • A Educação das relações étnicorraciais na creche : trançando as mechas da legislação federal, formação e prática das professoras 

    Alves, Elizabeth Conceição; CV: http://lattes.cnpq.br/0646640714425766 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-16)
    This study presents a research in association with Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Narrativas, Formação e Trabalho Docente -NEPEN (Study and Research Center of Narratives, Teachers´ Education and Practice). It was ...
  • Cultura e movimentos sociais à luz do materialismo histórico-dialético de Gramsci: um estudo sobre os movimentos sociais de cultura de Sorocaba/SP 

    Bergamini, Débora; http://lattes.cnpq.br/1963675790894275 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Agricultura e Ambiente (Campus ARARAS)Câmpus Sorocaba, 2018-02-22)
    The present work was developed according to the methodology of bibliographical, documentary and field research. It aims to investigate the projects and actions in the area of education accomplished by the social movements ...
  • Pesquisas acadêmicas brasileiras sobre a formação continuada do professor de Matemática: um enfoque nas práticas formativas 

    Lima, Hilda Ciriaco; http://lattes.cnpq.br/0802163927308625 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus Sorocaba, 2018-02-23)
    This research has as main objective to describe and analyze formative practices highlighted in research on continuing education of teachers of mathematics, to support each other both on the issue "guideline what the research ...

Ver mais