Recent Submissions

  • Aspectos de caráter crítico-social no curso técnico em administração integrado ao ensino médio: um estudo de caso a partir dos trabalhos de conclusão de curso dos estudantes 

    Martins, Reginaldo Marcos; http://lattes.cnpq.br/3340799382482974 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 27/08/2019)
    The technical-vocational education is historically analyzed as promoter of an education that envisages essentially to lead the subjects to the development of professional competences to meet the demands of the labor market, ...
  • O Trabalho Docente com Adolescentes Privados de Liberdade: Sentidos de Professores 

    Costa Junior, Antonio David; http://lattes.cnpq.br/7837053336801303 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 28/08/2019)
    This research aimed to investigate the meanings attributed by teachers of a CASA Foundation Unit, the challenges and the difficulties presented in the teaching work in this context. The specific objectives of this work ...
  • Avaliação na educação infantil: sentidos atribuídos por professores na creche 

    GAVA, Fabiana Goveia; http://lattes.cnpq.br/4547200928033317 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 27/08/2019)
    This study aims to acknowledge the assigned directions by the teachers who work in daycare centers about early childhood educational assessment from the historical political context of the implementation of the “Guidelines ...
  • Teatro de grupo: utopia e realidade de uma existência no tempo 

    Melo, Flávio Vieira de; http://lattes.cnpq.br/7338207471459927 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 21/08/2019)
    The aim of this work was to look at the conflicts of a street theatre ensemble based in Sorocaba. Away from São Paulo, the ensemble did not go through the marketing's pressures of the capital and persevered over the sixteen ...
  • O ato de ensinar Ciências: limites e possibilidades da prática pedagógica em sua relação com as diferentes concepções de práxis 

    Madureira, Cristiane Aparecida; http://lattes.cnpq.br/0188214870384567 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 20/08/2019)
    The present study had as object of study the teaching of Nature Science teachers from São Paulo state public school, located in the Sorocaba Teaching Board, within the limits and possibilities of the pedagogical practice ...
  • Currículo de Arte: continuidades e mudanças para propostas contemporâneas, a partir de uma análise curricular da Educação Artística do período da ditadura civil-militar 

    Grando, Bruna Cristiane; http://lattes.cnpq.br/2240872690573368 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 11/06/2019)
    The research analyzed the curriculum of Artistic Education, starting from the promulgation of Law no. 5.692/71, as well as comparing it to the 2011’s high school languages, codes and their technologies curriculum of the ...
  • O procedimento de tradução como fundamento da educação nos museus de arte 

    Consiglio, Thiago; http://lattes.cnpq.br/9392389293296460 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 13/06/2019)
    This research focuses the theme of education at art museums and seeks to discuss the foundations of the education practiced by museums through the concept of translation. The main objective of the dissertation is, through ...
  • Condição da mulher e educação feminina no Jornal O Operário (1909-1913): aproximações e distanciamentos entre positivismo e anarquismo 

    Pereira, Keyla Priscilla Rosado; http://lattes.cnpq.br/6440936872813126 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)
    This dissertation has as theme the issue of female education at the First Republic, in Sorocaba/SP, based on the publications present in the newspaper O Operário (1909-1913), especially those that were signed by women. The ...
  • A educação no jornal “O operário” (1909-1913): uma análise das tendências educativas 

    Tardelli Filho, Fábio Alexandre; http://lattes.cnpq.br/0345122645229407 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 28/05/2019)
    This dissertation resulted from an exploratory investigation, initiated around 2015 and that had the objective of analyze the educational trends presents in the Sorocaba´s newspaper O Operário (1909-1913). The methodology ...
  • Implicações do contexto universitário na saúde mental dos estudantes 

    Oikawa, Fabiana Midori; http://lattes.cnpq.br/3651127195980418 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 29/05/2019)
    The objective of this research was to investigate the university context and its implications on the mental health of students. The methodology was divided into two stages: the first consisted of a quantitative and qualitative ...
  • Neoliberalismo e educação: a precarização do trabalho docente e da educação pública no estado de São Paulo 

    Simardi Neto, Moacir; http://lattes.cnpq.br/9644910710933684 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 31/05/2019)
    This paper aims to analyze the developments of neoliberalism in its political-educational, pedagogical and legal aspects in the state of São Paulo during the administration of the Brazilian Social Democracy Party (PSDB), ...
  • Trajetórias dos professores e educadores sociais da cidade de Iguape – SP 

    Melo Júnior, Arlindo Lins de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4253424E2 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)
    The title “Trajectories of teachers and social educators caiçaras in the city of Iguape – SP” brings a reflection on the tasks of school education and non - school education in the rural education, considering the community ...
  • A profissionalização do docente masculino da Educação infantil: inserção, estabilidade e atravessamentos 

    Bonifácio, Gabriel Hengstemberg; http://lattes.cnpq.br/4536344793713890 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)
    The present research linked to the PPGEd of UFSCar - campus Sorocaba, developed with the support of NEPEN (Center for studies and research on educational narratives, training and teaching work), has as main objective: "To ...
  • Narrativas de pessoas surdas que apreciam a música 

    Mathias, Mercia S.; CV: http://lattes.cnpq.br/8356605602053953 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)
    Several researches demonstrate the importance of music in people's lives. However, in the case of people with hearing loss, this argument is disregarded because there's still a consensus that it is impossible for those to ...
  • A formação continuada do coordenador pedagógico e o trabalho de formação junto aos professores especialistas 

    Monteiro, Leonardo; http://lattes.cnpq.br/9845777568810881 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 28/02/2019)
    This study has as main goal to comprehend the possibilities regarding the multidisciplinary training of the pedagogical coordinator and how this training process can contrib the work of a specialist teacher. For this ...
  • Jovens estudantes do ensino médio integrado no Instituto Federal de Salto: experiências do presente e projetos de futuro 

    Oliveira, Caíque Diogo de; http://lattes.cnpq.br/7143929390573792 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 26/02/2019)
    This dissertation aims to understand the meanings that the young high school students integrated in the IFSP Campus Salto assign to the school experience in integrated high school and their future projects after completing ...
  • Cultura popular e o modo de vida brincante: costurando linhas de vida na perspectiva das africanidades 

    Santos, Vanessa Soares; http://lattes.cnpq.br/3246736350631762 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)
    This research tries to inhabit the existential territory of Brazilian Popular Culture. It was funded by CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) in its development, which enabled the research ...
  • Concepções de sustentabilidade e sua relação com as vertentes de educação ambiental: um estudo da UFSCar campus Sorocaba 

    Oliveira, Clarissa Suelen; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4389736E5 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 27/02/2019)
    Environmental education goes through multiple interpretations. Layrargues and Lima propose three political-pedagogical macro trends of environmental education: conservationist, pragmatic and critical. In the critical ...
  • Mulher negra e(n)cena: performances, encontros e utopias 

    Moura, Daiana; http://lattes.cnpq.br/7687670449085771 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)
    La presente investigación, viabilizada por la concesión de la beca CAPES – Demanda Social, reconoce la existencia de actrices negras en la región de Sorocaba con caminos correlatos. Con contribuición de teorías feministas ...
  • Guerreiras afro-atlânticas: mulheres refugiadas em busca de sua outra no Brasil 

    Inacio, Cileide Luz Soares; http://lattes.cnpq.br/4214347403622576 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)
    The aim of the research was to analyze how the specificities of gender, race, class and sexual orientation in the context of the refuge configures the experiences in the daily life of women and in their experiences of ...

View more