• A Libras no ensino de leis de Newton em uma turma inclusiva de ensino médio 

      Cozendey, Sabrina Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2013)
      In the process called inclusion the regular schools gradually receive students with special needs, among these students there are someone who have a hearing limitation, those students can be identified as students with ...
    • A física do esporte : o desenvolvimento e análise de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) 

      Pinheiro, Ederson Donizeti de Sante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/04/2015)
      Potentially Significant Teaching Unit (UEPS), proposal to work the concepts of Mechanics, with high school students from public schools in the city of Orlândia - SP. With the main objective to promote meaningful learning ...
    • Ensino significativo de física por projetos: campanha de economia de energia elétrica 

      Oliveira, Naylor Ferreira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Física - PPGF, , 29/07/2011)
      This work presents a strategy of meaningful learning based on projects. In the education proposal, steps are suggested to the development of the general design, regardless of the subject to be studied. These steps envolve ...
    • Pion: a construção de um portal para os professores de Física 

      Escanhoela, Felipe Moron (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/10/2011)
      Pion, the web portal of the Brazilian Physical Society (SBF) for physics teaching and dissemination, provides to the public at large a collection of learning objects such as videos, photos, illustrations, didactic simulations, ...
    • O Easy Java Simulations como ferramenta de ensino e aprendizagem 

      Gonçalves, Marco Antonio Spiropulos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/05/2011)
      The aim of this dissertation is to introduce a simulation tool called Easy Java Simulations (EJS), created by Francisco Esquembre, and also to provide guidelines to Physics teacher at the High School level in how it could ...
    • Desenvolvimento de projetos sobre meio ambiente para o ensino-aprendizagem de conceitos físicos 

      Gouveia, Riama Coelho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 25/03/2011)
      The environment is a complex issue that involves knowledge of several areas of science. Environmental problems are becoming increasingly important for peaple around de world, both in direct confrontation of pollution or ...
    • Uma introdução a relatividade especial utilizando materiais multimídias 

      Nasser, Bruno Birolli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 07/07/2010)
      This paper presents the development of a course on the subject of special relativity to high school, and the results obtained with its application in the classroom. As background material for this course was prepared a ...
    • Sequência didática: uma alternativa para o ensino de acústica para o ensino médio 

      Mazeti, Lucas Jesus Bettiol (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 10/03/2017)
      The present work consists of a teaching learning sequence in the theme of Acoustics, built under the theory of significant learning of David Ausubel, to assist teachers in the teaching of Physics on this topic. The proposal ...
    • Abordagem ativa da acústica no ensino médio com a confecção de artefatos musicais pelos alunos 

      Pereira, Rodrigo Machado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/03/2013)
      This paper aims to present, as experience report, an active approach to teaching about the content of Acoustics by contextualized knowledge of music, from the design and construction of sound artifacts with low cost materials ...
    • Astrofísica de partículas na sala de aula : uma sequência de ensino e aprendizagem sobre raios cósmicos para o ensino médio 

      Saran, Marina Cláudia Brustello (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 18/12/2012)
      Updating the physics curriculum for high school has been a challenge to all researchers and teachers in the area for at least two decades and has appeared in many academic studies that account for the needs justifying this ...
    • Uso de recursos estimuladores da aprendizagem significativa no ensino de física 

      Santos, Ernani dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Física - PPGF, , 30/07/2012)
      This research deals with resources which lead to significant learning consistent with the needs of modern society and encourages students to develop knowledge in Physics, in order to enable them to interact with the community ...
    • Produção de vídeos caseiros pelos próprios alunos como estratégia para melhorar a aprendizagem dos conceitos abordados nas aulas regulares de Física no Ensino Médio e com ênfase no registro das atividades propostas 

      Marinovic, Jorge Antonio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/03/2012)
      This work presents the results of a study about the efficience of home video productions by own students to get a better learning in Physics by the understanding of some important teacher´s assignments at Senior High School. ...
    • Mídias, mediações e a questão nuclear: uma proposta de mediação institucional e tecnológica nas aulas de Física no ensino médio 

      Ferreira, Marcia Alexandra Andrade (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 03/04/2013)
      In this paper, we defended the school's role as an institutional mediator of the media discourse. For the development of mediations, we proposed the use of traditional media and new Information and Communication Technologies ...
    • Ambiente virtual de aprendizagem em ondas e acústica para auxiliar o processo ensino e aprendizagem da física no ensino médio 

      Carmo, Rodrigo Salvadori Baptista do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 03/02/2013)
      This work describes the development of a VLE Virtual Learning Environment, where music is the basis for studying sound waves. New educational tools such as videos, animations, simulations, as well as the Moodle platform, ...
    • Desenvolvimento de três aplicativos educacionais para plataformas de tablets e smartphones baseados em sistemas iOS 

      Varjão, Ricardo Moreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/09/2013)
      This study aimed to produce educational apps for tablets and smartphones targeted to teaching physics and mathematics that could be used both in the classroom and in informal places of learning and teaching. "Kinematics", ...
    • Desenvolvimento de um material paradidático para o ensino de física utilizando a astronomia como tema motivador 

      Rosado, Ricardo Meloni Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/11/2012)
      This work relates the development and application of a teaching aid Physics material using Astronomy as a motivating theme. To achieve such goal, an extension course was set to teach physical concepts, especially those in ...
    • Atividade experimental investigativa: construção do termômetro de coluna líquida 

      Oliveira, Cleidson Santiago de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/05/2012)
      The excessive appreciation of the mathematical formalism and the lack of contextualization of the content has contributed to many students, especially in high school, to feel animosity to Physics and consequently having ...
    • Experimento de Galileu do plano inclinado em sala de aula 

      Santos, Max Luiz de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 14/06/2014)
      This work aims to make a suited reconstruction from the classic experiment of the inclined plane, attributed to Galileo Galilei. The intention is to apply it to high school classes, claiming that it might motivate these ...
    • Produção de audiovisuais no processo de ensino-aprendizagem: uma proposta avaliativa 

      Rezende, Eduardo Vieira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/04/2014)
      This work aims the development an evaluative proposal pointing criteria that may be used by teachers in the production of an audiovisual physics program that approach key contents for the understanding of various natural ...
    • Modelos mentais e o ensino de física 

      Rocha, Arquiteclino Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/12/2013)
      The demotivation observed in the students concerning Physics led to the searching for a theoretical referential which could guide this pedagogical work. So, one understands the importance of Science teaching that contributes ...