• Relações dialógicas entre professores surdos sobre o ensino de Libras 

      Albres, Neiva de Aquino; http://lattes.cnpq.br/1652645656634694 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 06/12/2013)
      The object of this research is the formation of the Brazilian sign language teacher (Libras), in particular, pedagogically. The study about the Libras teaching and teachers formation is a new subject. Herein, I discuss ...
    • Sentidos e significados da alfabetização e letramento de adultos com deficiência intelectual 

      Alencar, Gizeli Aparecida Ribeiro de; http://lattes.cnpq.br/4558923397029198 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 30/09/2015)
    • Português como segunda língua para surdos : a escrita construída em situações de interação mediadas pela Libras 

      Almeida, Djair Lázaro de; http://lattes.cnpq.br/5083153960563585 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)
      This research aims to describe and analyze the process of writing in Portuguese as a second language, undertaken by deaf participants in context of interactional and dialogical workshops, from a collective rewriting work ...
    • Professor bilíngue para surdos: análise da prática de letramento por meio da autoconfrontação 

      Barroso, Adriana Fernandes; http://lattes.cnpq.br/4205125550873933 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)
      This study had as main goal to verify the analysis of teachers’ practices, within a classroom interection approach at elementary school. Also, to investigate how the teachers’ self-image, commenting and binding meanings ...
    • O ENEM como via de acesso do surdo ao ensino superior brasileiro 

      Briega, Diléia Aparecida Martins; http://lattes.cnpq.br/4802875511597756 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 01/02/2017)
      The study performed in this dissertation is focused on the access to Brazilian Higher Education by deaf people through Enem [Brazilian High School National Examination]. It analyzes accessibility as a principle, such as ...
    • Discutindo a atuação do professor interlocutor de libras a partir de um grupo de formação 

      Caetano, Priscila Fracasso; http://lattes.cnpq.br/9512564744941249 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 27/05/2014)
      In the mid-1990s, Brazil becomes a signatory to documents assume Inclusive Education as a fundamental task for any country. The deaf education from the perspective of inclusive education, bilingual education and advocates ...
    • O processo de ensino-aprendizagem de libras por meio do moodle da UAB-UFSCar 

      Campos, Mariana de Lima Isaac Leandro; http://lattes.cnpq.br/9292606169704319 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 27/08/2015)
      The development of Libras teaching-learning conditions for distance education is necessary in the Universidade Federal de São Carlos (Ufscar) and other higher education institutions. It is pivotal discussing the topic since ...
    • Implementação da disciplina de libras nas licenciaturas em município do interior de São Paulo 

      Costa, Otávio Santos; http://lattes.cnpq.br/7858612215951381 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/01/2015)
      Experienced in recent decades important legislative advances regarding the rights of persons with disabilities, especially the right to education. In this context, deaf education is contemplated from the recognition of ...
    • O que dizem os intérpretes de Libras do sudeste goiano sobre formação e atuação 

      Jordão, Uiara Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 07/02/2013)
      This paper try to analyze the characteristics of training the Goiano Southeast Libras interpreters, about deafness knowledge / Libras and check the limits and potentials observed by them for their work with deaf students ...
    • Diálogos com tradutores-intérpretes de língua de sinais 

      Menezes, Adriane Melo de Castro; http://lattes.cnpq.br/9319080320590984 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 23/05/2014)
      The focus of this work was to watch, in the speeches of InterpreterTranslators of the Language of Signs (TILS), the understanding and the conceptions that they have concerning your function in the process of the deaf ...
    • Reconhecimento de Línguas de Sinais e Educação de Surdos no Brasil e na Suécia 

      Montes, Aline Lucia Baggio; http://lattes.cnpq.br/3961195090677393 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)
      The objective of this work is to investigate, in a comparative perspective, the documents that recognize sign languages in Brazil and Sweden and to analyze if their respective acknowledgments contributed to the educational ...
    • Retratos da dislexia no Brasil : análise bibliográfica do período de 2002 a 2014 

      Oliveira, Patricia de; http://lattes.cnpq.br/5398970138115860 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)
      The Dyslexia field of study is marked by tensions and controversies about the possible causes of the difficulties of learning the written language made by children during literacy. The dominant thinking has understood ...
    • As práticas de letramento da família e as dificuldades de aprendizagem: perspectivas para o debate 

      Oliveira, Patrícia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 12/08/2012)
      The object of this research were qualitative ethnomethodological approach to the literacy practices of parents of children with learning difficulties in order to understand what values and beliefs could be underlying their ...
    • Educação de surdos em Mato Grosso do Sul : desafios da educação bilíngue e inclusiva 

      Quiles, Raquel Elizabeth Saes; http://lattes.cnpq.br/5087255329045797 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)
      Deaf education, the object of this research, stands today as a field of study that leads to the reflection of school spaces, especially regarding to its form of organization and pedagogical practices in action. Under the ...
    • Avaliação pedagógica para alunos surdos no contexto de um programa inclusivo bilíngue 

      Resende, Alice Almeida Chaves de; http://lattes.cnpq.br/9884343350716175 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 23/10/2015)
      The current educational policy postulates the inclusion of all children at regular schools, respecting their needs and peculiarities. However, such care is not always provided. Due to language access difficulties, the ...
    • O que dizem surdos e gestores sobre vestibulares em Libras para ingresso em universidades federais 

      Rocha, Luiz Renato Martins da; http://lattes.cnpq.br/4901568089807470 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 04/12/2015)
      The education of disabled people has been addressed by several public policies arising from important legislative advances over the past few years, which, according to the Higher Education Census data (2001 - 2013), increased ...
    • Panorama nacional dos estudantes público-alvo da educação especial na educação superior 

      Rocha, Luiz Renato Martins da; http://lattes.cnpq.br/4901568089807470 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 12/08/2019)
      The target group of learners with special educational needs (SEN) in Higher Education totaled 37,927 of the 8,027,297 enrollments in 2015, corresponding to 0.47% (INEP, 2015b). It should be noted that, despite the small ...
    • Atuação de intérpretes de língua de sinais na pósgraduação lato sensu: estratégias adotadas no processo dialógico 

      Santiago, Vânia de Aquino Albres; http://lattes.cnpq.br/4237219882494900 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 06/02/2013)
      The challenge of the inclusion of people with disabilities in different segments of social relations is not new and it is undoubtedly a complex process. In formal education deaf students are also offered an interpretation ...
    • O intérprete de libras no contexto de conferência : reflexões sobre sua atuação 

      Santos, Kátia Andréia Souza dos; http://lattes.cnpq.br/5119057767581541 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)
      The Brazilian Sign Language (Libras) interpreters are already recognized in the country, its importance has been valued in academia and the professional is increasingly sought in the labor market due to greater integration ...
    • O fazer do intérprete educacional: práticas, estratégias e criações 

      Santos, Lara Ferreira dos; http://lattes.cnpq.br/7312070448044165 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 16/07/2014)
      This research aimed to analyze and discuss the work of the Educational Interpreter (IE), which is a recent professional in our country, and the currently researches on their performance in the classroom are incipient in ...