• O ensino de filosofia e o bullying: entre o currículo e as aulas 

      Maia, André Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This dissertation, entitled "Philosophy Teaching and Bullying: what is between the Curriculum and the classes", presents a study conducted in a state public school in Ribeirão Preto, city in the State of São Paulo. The aim ...
    • A - falta de - representatividade negra nos livros didáticos de filosofia do ensino médio 

      Rodrigues, Natália Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 11/06/2024)
      This dissertation consists of the analysis of Philosophy textbooks approved by the PNLD in 2018, highlighting the hegemonic presence of the so-called Canon, composed mostly of men, white, Euro-North Americans, and the ...
    • Filosofia com crianças e mascotes: entre filosofia e artesania 

      Diniz, Roberta Bergamasco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)
      This dissertation analyzes, in philosophy with children classes, paths that can be taken so that they are meaningful to children, through the use of mascots, puppets, woven by an artisan teacher and linked to stories, ...
    • A filosofia e os super-heróis: possibilidades para o ensino de ética 

      Almeida, José Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      El objetivo de esta investigación es analizar la relación entre la filosofía y las súper aventuras, caracterizadas por los cómics y sus respectivas adaptaciones para el cine y la televisión, y cómo pueden servir como un ...
    • Filosofia em atos e as contribuições da teoria crítica para a fundamentação de um currículo emancipatório 

      Nascimento, Mauro Antônio do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This thesis is aimed at understanding the determinations that structure school curricula and the contributions of Critical Theory to the development of an emancipatory education. Throughout this research, a proposal was ...
    • O fundamento do direito político em Rousseau: antropologia 

      Cá, Lili Pontinta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
      The present research aims to examine the principle of legitimacy of the political right in Jean-Jacques Rousseau. The life in society through legitimate rules originary of exercise of the general will sovereign. However, ...
    • Oficinas de pensamentos na promoção de experiências filosóficas 

      Paizan, Silena da Fonseca Pimentel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 04/12/2020)
      This dissertation, entitled “Workshop of thoughts in the promotion of philosophical experience”, presents a way for the philosophy discipline to promote a philosophical experience for the subjects involved in it, as it ...
    • Sobre a permanência da Filosofia na escola e sua relação com o mundo tecnológico 

      Rissatto, Marcelo Artur (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)
      This work intends to locate the role of philosophy in a world completely transformed (and in transformation) of the technological age, especially in what concerns the new information technologies. With this purpose, at ...
    • Tecnologia e gamificação na prática do ensino de filosofia: a experiência com olimpíadas filosóficas 

      Pereira, Murilo Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 26/06/2024)
      This work aims to present the importance of discussing the use of technology in the teaching of philosophy, as well as to make the learning of philosophy more engaging for students by proposing gamification and the use of ...