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dc.creatorSilva, João Vitor Ruvira Batista da
dc.date.accessioned2020-10-17T13:39:32Z
dc.date.available2020-10-17T13:39:32Z
dc.date.issued2020-08-19
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13350
dc.description.abstractFocusing on the formation of authentic subjectivity in Nietzsche's first writings, this dissertation was developed in two moments: first, working with the concept of tragedy, presented in his first work The Birth of Tragedy, as a possibility of criticizing the supremacy of reason, and as a possibility of a tragic formation; later, in his writings on education, On The Future of Our Educational Institutions and Schopenhauer as Educator, looking for an understanding of the process of “becoming what one is”, of the formation of authentic subjectivity, based on the criticism that Nietzsche makes to the educational institutions of his time and Schopenhauer's exemplarity, as a possibility for the advent of the singular, authentic and honest individual. Nietzsche's own biography is seen here as an example of this formative process of “becoming what one is”: his teaching career; his defense of the Wagnerian cultural project; and his gradual departure from the influence exerted by Schopenhauer and Wagner on his own life and way of thinking, on his own philosophy.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectNietzschepor
dc.subjectEducaçãopor
dc.subjectSubjetividadepor
dc.subjectEducationeng
dc.subjectSubjectivityeng
dc.titleA formação da subjetividade autêntica nos primeiros escritos de Nietzschepor
dc.title.alternativeThe formation of authentic subjectivity in Nietzsche's first writingseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Maamari, Adriana Mattar
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5707827597161294por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7382572125647014por
dc.description.resumoTendo como foco principal a formação da subjetividade autêntica nos primeiros escritos de Nietzsche, a presente dissertação foi desenvolvida em dois momentos: primeiramente, trabalhando com a concepção de tragédia, apresentada em sua primeira obra O nascimento da tragédia, como possibilidade de crítica à supremacia da razão e de uma formação trágica; posteriormente, buscando em seus escritos sobre educação, Sobre o futuro dos nossos estabelecimentos de ensino e Schopenhauer como educador, uma compreensão do processo de “tornar-se o que se é”, da formação da subjetividade autêntica, a partir da crítica que Nietzsche faz aos estabelecimentos de ensino de sua época e da exemplaridade de Schopenhauer, como possibilidade do advento do indivíduo singular, autêntico e honesto. A própria biografia de Nietzsche é percebida, aqui, como exemplo desse processo formativo de “tornar-se o que se é”: sua carreira de professor; sua defesa do projeto cultural wagneriano; e seu gradual afastamento da influência exercida por Schopenhauer e Wagner sobre sua própria vida e seu modo de pensar, sobre sua própria filosofia.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor


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