Recent Submissions

  • Interações discursivas, práticas e movimentos epistêmicos no ensino de relatividade restrita 

    Neves, Jefferson Adriano; http://lattes.cnpq.br/6323444324286748 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2020)
    In this work, we analyze and comprehend the discursive interactions that emerge in the classroom during the realization of a teaching sequence on the concepts of space and time according to the Theory of Special Relativity, ...
  • Jongo na escola: contribuições para e na educação das relações étnico-raciais 

    Silva, Vívian Parreira da; http://lattes.cnpq.br/2256406458141462 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
    We believe that doing science and building knowledge is also a way of fighting oppression, assimilation, epistemicide, interdiction and against the impediments suffered by men and women for wanting to exist with their ...
  • República, liberdade e educação em Thomas Jefferson 

    Machado, Denise de Almeida; http://lattes.cnpq.br/6893228005960936 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
    This study deals with the resumption of the philosophical and political principles that support the notion of education, freedom and republic, according to the perspective of author Thomas Jefferson. The central objective ...
  • Da escola pública ao espaço público da educação: concepções e reverber_ações 

    Silva, Alexandre dos Santos; http://lattes.cnpq.br/4614315285429350 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2020)
    This thesis investigates the role of public schools and urban spaces, socialization environments, in the constitution of multiple contemporary youth cultures to understand the ruptures and continuities between the spaces ...
  • Subjetivação em Queda Livre: imagens da cibercultura em Black Mirror 

    Genuíno, Renata Reis; http://lattes.cnpq.br/7984562317422453 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
    The aim of the research was to discuss and analyze aspects of subjectivation in cyberculture through the logic of the production of desire placed in the acts of sharing and liking images on virtual platforms. For this ...
  • Gestão da renda familiar de mulheres assentadas: processos educativos e suas tensões 

    Freitas, Mariana Machitte de; http://lattes.cnpq.br/3171761677128746 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
    This research aimed to understand and analyze the educational processes resulting from the family income management carried out by women beneficiaries of the Bolsa Família Program (PBF), residents of the Nova São Carlos ...
  • Kafka educador: um estudo sobre a frieza formativa por meio das narrativas animais 

    Telles, Rodrigo Ferreira; http://lattes.cnpq.br/0240286771650323 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2020)
    This doutoral thesis stablishes a dialog between education and literature to aim enlarge the perspectives over academic training. We live in a time with easy access to the information and several scientific and technological ...
  • As rodas de leitura em prisões e seus processos educativos 

    Portela, Gustavo Aranha; http://lattes.cnpq.br/8171845302137008 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/04/2020)
    The following study analyzes the educational processes which happen in Rodas de Leitura in a correctional facility in the state of São Paulo, Brazil. Our interest for the subject has arrived from our participation through ...
  • O Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do IFSP: contribuições na perspectiva de seus participantes 

    Lemes, Fernanda Cristina Gaspar; http://lattes.cnpq.br/2437732024773137 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
    In the year of 2017, the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) was linked to the Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (Professional Master’s ...
  • Tecnologias digitais no campo da educação no Brasil: distribuição do capital científico entre 1996 e 2016 

    Corrêa, André Garcia; http://lattes.cnpq.br/6166163239013801 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/02/2020)
    This is the report of a doctoral research that investigated the phenomenon of the distribution of scientific capital on several fronts in researches about Digital Information and Communication Technologies (DTIC) within ...
  • A relação entre a arquitetura escolar e o processo de ensino e aprendizagem: levantamento a partir dos bancos de dados da ANPED e da Capes entre 2005 a 2018 

    Pauleto, Rita de Cássia; http://lattes.cnpq.br/9264839981382510 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/04/2020)
    This research aims to understand how the School Architecture theme, its object of study, has been considered within the History of Education area. The general objective of the research is to perceive within the highlighted ...
  • Legados de políticas públicas de atenção integral à primeira infância: comparação entre os programas Primeira Infância Melhor (PIM, Rio Grande do Sul, Brasil) e De Cero a Siempre (Colômbia) 

    Holguín Villamil, Oscar Antonio; http://lattes.cnpq.br/1826822926665869 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
    The study is part of education and public policies of children fields, highlighting theme of integral early childhood care programs (IECP), as a right established between zero and six years ages. Currently, ...
  • Paradoxos e estratégias de adaptação na trajetória universitária discente em relação às metodologias ativas no curso de Medicina da UFSCar 

    Barbosa, Silvia Helena Pienta Borges; http://lattes.cnpq.br/7854292909294389 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)
    The present thesis has as object of investigation the trajectory of students of a medical course that presents the curriculum organized through active learning methodologies. Its research problem is the understanding of ...
  • Os espaços dos bebês na creche: contribuições das produções científicas brasileiras (2009-2018) 

    Masson, Giseli Alcassas; http://lattes.cnpq.br/0267216373209411 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
    The theme of spaces, as shown by the official Brazilian documents and the existing literature, has increasingly revealed its importance in daily pedagogical practices with babies in daycare centers. In this sense, the ...
  • Correlação do IDEB 2015 com os indicadores educacionais: a situação atual das unidades federativas do Brasil 

    Riscal, José Reinaldo; http://lattes.cnpq.br/6206723054358043 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/03/2020)
    The present work continues the research developed in my master's degree, entitled Mapeamento Quantitativo dos Impactos da Gestão Democrática no Desempenho das Escolas Públicas no Ideb 2013. Since we observed that the vast ...
  • Percepções de um grupo de professores do ensino médio sobre a ideia de "bom" e "mau" aluno na cidade de São Carlos - SP 

    Rossini, Thais de Freitas; http://lattes.cnpq.br/9681347079449074 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
    This work’s main goal is to analyse aspects that bases the “good and bad” idea that a group of high school teachers have about their students, in order to comprehend in which notions (social, moral, pedagogic, etc.) these ...
  • Necessidades formativas de professores que atuam nos espaços de privação de liberdade em Cuiabá e Várzea Grande-MT 

    Moraes, Luciana Ferreira da Silva; http://lattes.cnpq.br/1220555321388195 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/12/2019)
    The educational actions developed by professionals of Basic Education of the state schools of Mato Grosso take place in the school spaces through a study project elaborated “from a situational diagnosis with the use of ...
  • O bullying em publicações acadêmicas brasileiras nas bases de dados Scielo e Capes entre 2008-2018 

    Franco, Cassiana Gardini; http://lattes.cnpq.br/1553669458645092 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
    This dissertation refers to an investigation developed in the scope of DEFORGES - Group of Studies and Research in School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ development. It was elaborated in order to ...
  • Permanência universitária: quando o pedagógico se une ao econômico 

    Mattos, Hellen Cristina Xavier da Silva; http://lattes.cnpq.br/8605625866125060 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)
    The subject of this research is part of the studies on the expansion and inclusion of Brazilian public higher education. We have as analysis object the university permanence from the students experiences who participate ...
  • Criança e infância nas obras de Arthur Ramos: estudos da infância no Brasil a partir de produções nacionais da década de 1930 

    Francchini, Flávia; http://lattes.cnpq.br/9667709407746017 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
    This research refers to a bibliographic study developed with the purpose of presenting a cartography of childhood studies in Brazil, particularly during the 1930s, taking as reference the works of Arthur Ramos. For the ...

View more