Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Elementos da proposta freiriana em práticas docentes de professoras dos anos iniciais em um ambiente de resolução de problemas matemáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2014)This qualitative study aims to investigate which elements of Freire's epistemology are present in the practices of elementary school teachers when creating a problem-solving environment in mathematics classes. The guiding ... -
Bases para uma Educação Menstrual Popular e LGBTQIAPN+
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/08/2024)This research arises in response to the lack of pedagogical references about a menstrual approach that includes the diversity of bodies that bleed, beyond the existing social boundaries of the term “people that menstruate”. ... -
Travessia: culturas africanas e afro-brasileiras em jogo na educação física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)Esta disertación está conectada a mi historia de vida, pues la falta de representación negra en mi trayectoria por la educación básica, la búsqueda por Ser Más y mi creencia en el poder transformador de la educación, he ... -
A mistificação social da universidade: crenças de professores sobre a formação e o trabalho acadêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This research investigates the university as a symbolic space in which students are inserted when they start undergraduate studies, problematizing the classifications of professors as dominant agents in the field and ... -
Inserção das competências socioemocionais na educação infantil: escola como agente formador de uma subjetividade reificada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2024)The research aims to analyze the integration of social emotional learning (SEL) in the Brazilian educational context, specifically in early childhood education from the turn of the 21st century. The investigation seeks to ... -
Educação Física escolar e praxiologia motriz: aproximações iniciais a partir de uma proposta de formação continuada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/09/2022)The present study sought to establish some important and necessary themes for school physical education, they are: physical education, sport, game, school, teacher training and motor praxiology. From the 1980s onwards, ... -
Atuação em política ou atuação profissional: revelações e contradições de um plano de carreira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/08/2024)Academic research frequently examines the actions of education professionals, mainly related to early childhood education, due to its public policy dimensions. In light of the creation of such public policies, this research ... -
Bullying, cyberbullying e timidez como produtores de exclusão social, à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)Social relations and culture are the bases for the development of higher psychic functions, which are unique to human beings. In this sense, the university is one of the social spaces that has the role of providing knowledge ... -
O realismo especular: a perspectiva de Piero della Francesca na construção do olhar fotográfico moderno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/07/2024)Esta investigación tiene como objetivo explorar las formas en que los procesos de educación visual organizados por la técnica de la perspectiva en la obra de Piero della Francesca (1415 – 1492), contribuyeron a consolidar ... -
O uso de tecnologias digitais da informação e comunicação (TDIC) por docentes da educação básica de Boa Esperança do Sul - SP: reflexões sobre o antes, durante e depois da pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)Technology has been widely discussed due to its intense presence in contemporary society. With the COVID-19 pandemic that occurred between March 2020 and May 2023 and social isolation at the beginning of this period, ... -
Projeto de Vida no ensino médio: currículo oficial e currículo em ação em escolas do Programa Ensino Integral do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/08/2024)The investigation that gave rise to this dissertation was developed within the scope of the Study and Research Group on School Organization: Democracy, Human Rights and Manager Training – DEFORGES. The problem investigated ... -
Vozes no ensino: o medo das crianças e sua relação com os saber na perspectiva das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)In a context in which the relationship with knowledge encompasses multifaceted dimensions, incorporating interactions with the world, with others and with oneself (Charlot, 2000). The aim of this research was to understand ... -
Lideranças distribuídas em uma escola do Programa Ensino Integral do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)The theme of this dissertation refers to distributed leaderships in a school of the Sao Paulo State Integral Teaching Program, understanding them as a collective phenomenon, in which responsibilities and influences are ... -
Professoralidade de bacharéis em matemática: trajetórias e experiências docentes no ICEN/UFPA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/08/2024)This thesis sought to understand the constitution of the professorship of university teachers with a bachelor's degree in mathematics. To this end, it aimed to find out, through their narratives, their trajectories and ... -
Trajetória escolar: desafios e possibilidades da Socioeducação na cidade do Recife (PE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/08/2014)The present study, developed in the line of research for Social Practices and Educational Processes, second major theme, investigated the facts that are related to the schooling process, from the reality of teenagers ... -
Contos africanos e afro-brasileiros nas aulas de língua portuguesa: a ampliação de competências leitoras sob uma perspectiva decolonial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/08/2024)The conception of liberating reading is present in many documents regarding educational public policies from Brazil. However, the current scenario has been presenting results that are still insufficient when it comes to ... -
O fortalecimento da identidade da mulher negra: caminhos possíveis pela educação e seu impacto em uma perspectiva intergeracional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/05/2024)Historically, black women have had their lives marked by stereotypes related to their bodies and physical features, sexuality, and servitude. However, it is understood that relationships and ways of living in the world and ... -
Experiência outra: possibilidades na educação em ciências de afirmar a vida pelos afetos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/08/2024)The theoretical development concerning Science Education is vast, leading to various directions, including the issue of experience as a practice that enables the attainment of scientific knowledge. However, upon encountering ... -
A colonização portuguesa em livros didáticos de História do Brasil: influências historiográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/09/2024)This work aims to investigate the Portuguese Colonization in didactic books of Brazilian History under the perspective of the History of Education and the History of School Subjects. It was intended to investigate the form ... -
Quanto vale a educação básica? O mercado educacional no contexto da BNCC
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/08/2024)This research focuses on the role of the educational market in developing and implementing the National Common Curricular Base (BNCC) (Brazil, 2017), adopting as reference the Kroton/Cogna group basic education branch, ...