Collections in this community

Recent Submissions

  • Do ser ao tornar-se professor nas escolas nos espaços de privação de liberdade 

    Lopes, Cloris Violeta Alves; http://lattes.cnpq.br/9309501177361990 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)
    The study, From being to become teacher in places of deprivation of liberty, intended to understanding how the knowledge required for teaching, Youth and Adult Education in situation of deprivation of liberty, based on the ...
  • O processo de implantação do Ensino de 1º grau instituído pela Lei n° 5.692/71 na rede escolar paranaense: uma análise da documentação do Conselho Estadual de Educação (1971-1975) 

    Estacheski, Joice; http://lattes.cnpq.br/5670780017794373 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)
    This is a quali-quantitative study based on documental research aiming at analyzing historically the implementation process of elementary schooling instituted by the Law nº 5.692 of 11th August 1971, with the purpose of ...
  • Inserção profissional dos egressos da primeira turma de pedagogia da terra da Universidade Federal de São Carlos/ SP (2008-2011) 

    Almeida, Viviane Aparecida Ribeiro de; http://lattes.cnpq.br/7191553750491326 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 10/03/2019)
    The first course in Earth Pedagogy of the Federal University of São Carlos (UFSCar) is a result of the struggle and demand of the social and trade union movements of the countryside, conceived and carried out through a ...
  • O Ensino de História da Educação nos cursos de Pedagogia 

    Batista, Aldrei Jesus Galhardo; http://lattes.cnpq.br/0853894851232611 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)
    This document has as its core the study of the discipline of History of Education, in the courses of Pedagogy in Brazil and also of the São Paulo State. Its objectives are: 1. to contribute to the field of teaching of ...
  • Um estudo de concepções e experiências de escolas de tempo integral nos municípios de Campinas e Jundiaí 

    Cheroti, Aparecida do Carmo Fernandes; http://lattes.cnpq.br/9572751287699856 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 01/07/2019)
    The present study aims to analyze the concept of integral education in different historical contexts and the unfolding of the concept as public educational policy. Taking this reference, the insertion of the concept into ...
  • Conversas ao Pé da Varanda: memórias e narrativas de uma família de sitiantes são-carlenses 

    Galhardo, Belissa do Pinho Jambersi; http://lattes.cnpq.br/3818427329401721 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 01/07/2019)
    This thesis presents the results of an ethnographic research developed in a farm located in the city of São Carlos. Sought through the field interventions understand and interpret the meanings attributed by the researched ...
  • A expansão do ensino superior no Brasil: da reforma de 1968 ao anteparo à internacionalização na década de 1980 

    Filardi, André Moura Blundi; http://lattes.cnpq.br/6613999817734461 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
    This text proposes to analyze the expansion of public and private universities in Brazil in the context that includes the reform of higher Education of 1968, undergoing redemocratization in the decade of 1980, until the ...
  • Kant e a educação para moral: um exercício da liberdade 

    Silva, Carla Campos Batista da; http://lattes.cnpq.br/6623739056952083 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
    Our dissertation intends to investigate as main object the conception of education for morality of Immanuel Kant, from research on education and its stages. In order to analyze in detail our purpose, the research had in ...
  • Os estudos sobre educação e relações étnico-raciais no norte do Brasil : um campo em formação? 

    Silva, Luciene Reis; http://lattes.cnpq.br/7614927020275828 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
    This research intends to characterize studies on education and ethnic-racial relations in the North region of the country, which is marked by the diversity of customs and cultures that involves its population composition ...
  • Trabalho e Universidade: um estudo sobre a (de)formação no ensino superior brasileiro 

    Rondon, Roberto; http://lattes.cnpq.br/6347953094483795 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 12/12/2006)
    In the present study, we sought to establish a critical analysis of the centrality of work as a forming principle in Brazilian higher education. With this intention, we introduced a discussion over the concept of work ...
  • Educação Transmídia: contribuições acerca da cultura da convergência em processos educacionais 

    Montanaro, Paulo Roberto; http://lattes.cnpq.br/9722367900588242 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 08/12/2016)
    The present work aims to reflect on the different aspects about the new paradigms of communication and dialogue that are shaped by the transformations resulting from a social restructuring from the development of digital ...
  • Jogos Africanos: aprendendo com estudantes de origem africana matriculados na Universidade Federal de São Carlos 

    Pereira, Alesandro Anselmo; http://lattes.cnpq.br/3077220489892146 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 10/04/2019)
    The formation of Brazilian culture was strongly influenced by the African peoples and one of the contributions of these habits, customs and traditions was the games that these peoples brought to Brazil. Through games human ...
  • A Igualdade e a Liberdade na Democracia segundo Tocqueville 

    Cunha, Gustavo Caetano Pozzi da; http://lattes.cnpq.br/0806318118410601 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
    In this dissertation, which has as theoretical support the political philosophy of Alexis de Tocqueville, an analysis is made of the concepts of equality and liberty, as conditions for the existence of democracy in America, ...
  • Educação e formação humana: direito à educação e classes multisseriadas no meio rural brasileiro 

    Santana, Dilsilene Maria Ayres de; http://lattes.cnpq.br/9164058412503084 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)
    L’offre de l’Éducation de Base en classe multi-âge – regroupement d’enfants d’âges différents et, généralement, conduit par un seul professeur – est une réalité qui fait partie des systèmes scolaires de tous les pays. Au ...
  • O lugar do ensino de ciências na escolha da carreira universitária de jovens negros 

    Souza, Milena de; http://lattes.cnpq.br/6687376315564427 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 10/05/2019)
    The purpose of this study was to understand the relationship between school science education and the choice of university career, taking into account the ethnic-racial cohort, and identifying the place of science education ...
  • Estudo sobre a atividade voluntária em crianças pré-escolares à luz da teoria histórico-cultural 

    Martinati, Adriana Zampieri; http://lattes.cnpq.br/5252084806551276 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)
    The voluntary activity of children is the focus of this research and it was analyzed from the perspective of children self-motivation in Childhood Education, specifically those acts that suggest that their execution was ...
  • Ações formativas voltadas aos(às) diretores(as) de escolas públicas de educação básica no governo Haddad (2013-2016) 

    Silva, Vagnum Dias da; http://lattes.cnpq.br/9123989260958180 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
    This research was aimed at analyzing formative actions directed to school principals who worked within the São Paulo Municipal Education Bureau, between the years of 2013-2016, during the Workers' Party mayor Fernando ...
  • Orientações curriculares para o ensino de português para surdos: análise de documento do município de São Paulo 

    Cruz, Márcia; http://lattes.cnpq.br/7794191148086276 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)
    The education of deaf people has been a frequent theme in recent years, due to laws and decrees aimed at ensuring bilingual education. The teaching of the Portuguese language as a second language stands out as one of the ...
  • O Programa Creche Escola e sua(s) concepção(ões) de Educação Infantil: entre o Estado e o Município 

    Perea, Nayane Moreno; http://lattes.cnpq.br/6424852366389316 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)
    The state program Creche Escola intends to expand early childhood education services primarily in areas with greater social vulnerability and shortage of vacancies, through an agreement signed between the State of São ...
  • Educação ambiental e teoria crítica : a dialética da emancipação na formação socioambiental de servidores de uma Universidade Pública do estado de São Paulo 

    Sudan, Daniela Cássia; http://lattes.cnpq.br/3863004014765353 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)
    In light of a potential environmental collapse due to the predominant modern production system on the planet, which threatens life on Earth, the critical and emancipatory Environmental Education (EE) plays a significant ...

View more