Coleções nesta comunidade

Submissões recentes

  • Michel de Montaigne : conversações sobre educação 

    Morador, Natanailtom de Santana; http://lattes.cnpq.br/2079836931201681 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-03-07)
    Cette recherche a conduit a une réflexion sur la question de l'éducation dans les Essais de Michel de Montaigne. Ensuit, dans le premier moment, nous avons cherché à comprendre les caractéristiques qui ont marqué l'écriture ...
  • Os alicerces da avaliação educacional no Brasil : a elaboração teórica de intelectuais na década de 1980 

    Borges, Regilson Maciel; http://lattes.cnpq.br/4262613256144204 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-03-31)
    The research analyzes the configuration of the scientific field of educational evaluation in Brazil in the 1980s, starting with the identification of Brazilian authors who helped to construct this field and their respective ...
  • Políticas públicas/estatais e Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária : estudo dos efeitos do PRONERA no sudoeste baiano 

    Costa, Sidiney Alves; http://lattes.cnpq.br/9637664414979256 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-03-31)
    Based on the assumption that the objective conditions of capitalist society delimit the possibilities of State-Society-Social Movements relationship and mark the public/state policy to meet focused demands and ensure the ...
  • Linhas de errância : vidas precárias e pedagogias 

    Machado, Silvio Ricardo Munari; http://lattes.cnpq.br/3160185812910944 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-02-23)
    Taking as a starting point the wandering lines traced around the world, we find singularities that affirm and invent other possible worlds, architecting absolutely other spaces. From these encounters, we intend to create ...
  • Produção intelectual sobre educação no período ditatorial : uma análise a partir de textos publicados na SciELO 

    Viana, Thais de Biagi; http://lattes.cnpq.br/3952829590531344 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-03-03)
    This research had as general objective to enable a mapping of texts on education in the period of civil-military dictatorship, published in SCIELO database in the period between 1985 and 2016, publication dates of the ...
  • Jogos em aparelhos tecnológicos vivenciados por crianças : processos educativos envolvidos 

    Morais, Vinícius Barbosa de; http://lattes.cnpq.br/2565169715121359 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-02-17)
    With the notorious globalization of technological products and the great facility for their acquisition nowadays, children are entering this "technological world" earlier and earlier, mainly to experience virtual games. ...
  • Discursos midiáticos e preconceito linguístico em disputa pelo dizer e silenciar 

    Viveiros, Danielle Christiane da Silva; http://lattes.cnpq.br/8476572172406508 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2016-12-20)
    Taking into consideration that speaking differently does not mean speaking “wrongly”, and that, many times, the linguistic heterogeneity is not acknowledge by the school and/or Portuguese language teachers, this work ...
  • Epistemologia da bicicleta : processos educativos emergentes na prática do pedalar 

    Carmo, Clayton da Silva; http://lattes.cnpq.br/6318986396436495 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-02-24)
    Estamos condicionados a un modo de vivir desde una epistemología dominante en la que el proceso de constitución urbana es impulsado por los intereses elitistas que ejercen un fuerte control sobre los aparatos del estado y ...
  • Curso de formação docente para a educação on-line da Secretaria Geral de Educação a Distância : saberes sobre a deficiência visual 

    Bengtson, Clarissa Galvão; http://lattes.cnpq.br/7642935660070010 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-02-06)
    The teacher is always in a process of learning. It’s not possible to delimit the beginning or the end of his/her education. Thus, training processes subsequent to the initial education are essential so that the teacher ...
  • Mapeamento das necessidades formativas do formador de professores atuante no programa de formação online de mentores 

    Malheiro, Cícera Aparecida Lima; http://lattes.cnpq.br/9594089174735076 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-02-24)
    The reflexions of this study are embedded in a context of continuing training in-school developed under the Online Training Program of Mentors (known as PFOM). It is a set of issues related to teachers of basic education, ...
  • Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus 

    Martins, Andressa de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5236537649957580 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-02-21)
    The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ...
  • Trabalho e carreira docente nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia 

    Costa, Elen de Fátima Lago Barros; http://lattes.cnpq.br/4214548964349807 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2016-02-22)
    To analyze the recent history of Brazil, it finds that the periods of two terms of Luiz Inacio Lula da Silva´s government (2003-2010) are emblematic regarding the political and economic context, the educational paradigm ...
  • Movimento negro de São Carlos e a UFSCar : a extensão universitária sobre relações étnico-raciais 

    Souza, Danielle Felisberto de; http://lattes.cnpq.br/1666020909514887 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-02-16)
    The present work had as its objective discussing the relationship between the Black Movement and the university, through the axis of university extension, analyzing the extension activities that deal with the subject of ...
  • O trabalho como princípio educativo : uma análise do Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI) nas escolas públicas de Sorocaba-SP 

    Dias, Camila Mantovani; http://lattes.cnpq.br/4170767206090346 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2016-05-30)
    This dissertation is as study on the Ensino Médio Inovador Program (ProEMI), created by the Federal government by ordinance n.º 971, from October 9, 2009. The aim is to debate if this educational policy strengths the ...
  • Apoio social e seus processos educativos em um grupo de convivência de idosos 

    Fidélix, Ana Paula Ferreira; http://lattes.cnpq.br/7516927567100842 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2016-08-16)
    The transformation of aging on social problem from the time when the search for positive views of the process are highlighted. Due to the rapid increase in the elderly population along with the concern of building a ...
  • O Instituto Universitário de Educação de Cabo Verde e os desafios da universitarização para a formação de professores 

    Gomes, Janice Raquel Sança; http://lattes.cnpq.br/4356194007633256 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2016-02-29)
    The Cape Verdean education since independence has undergone several changes in order to increase access to education and provide teachers with specific training. Reforms and educational policies in Cape Verde in turn ...
  • Análise de artigos brasileiros sobre indisciplina, violência e ato infracional na escola : base Scielo 1998-2014 

    Mello, Patricia de; http://lattes.cnpq.br/6672292717308651 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2015-06-24)
    This work consists in a thesis and is intended to contribute to the educational system and the theoretical and practical advancement that interfaces between the two concepts, with support from the “dialogue” category. ...
  • A educação integrada e a profissionalização no ensino médio 

    Dias, Vagno Emygdio Machado; http://lattes.cnpq.br/1362568409116110 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2015-05-22)
    The objective of this thesis is to analyze the Integrated Education, generic name of Professional and Technical Education in middle level combined with a secondary school in integrated mode, under the Law of Directives ...
  • A expansão da UNESP face à Reforma do Aparelho de Estado 

    Mendes, Talita Marques; http://lattes.cnpq.br/0442671013172477 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2015-03-06)
    Between 2003 and 2013, the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, has undergone two expansion cycles, which caused the university to present a growth, both at the undergraduate level as at the level ...
  • Política de bonificação salarial no estado de São Paulo : desdobramentos para o desenvolvimento profissional e o trabalho docente 

    Bergo, Luisa Foppa; http://lattes.cnpq.br/5097813390247365 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2016-12-19)
    This research aims to study the relationship and unfolding of the wage subsidy policy for professional development and teaching work in the state of São Paulo. The initial proposal to subsidize teachers was implemented ...

Ver mais