Show simple item record

dc.contributor.authorBalász, Huli de Paula
dc.date.accessioned2020-11-17T09:01:09Z
dc.date.available2020-11-17T09:01:09Z
dc.date.issued2020-07-30
dc.identifier.citationBALÁSZ, Huli de Paula. Fronteiras e paradoxos: a relação intermidiática entre cinema e performance no documentário Espaço além - Marina Abramović e o Brasil. 2020. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13453.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13453
dc.description.abstractThis work analyzes the Brazilian documentary Espaço além - Marina Abramović and Brazil (The Space In Between: Marina Abramović and Brazil, Marco Del Fiol, 2016) for the bias of intermediality. The film approaches Abramović's trajectory in seek of healing and inspiration around the country. In her pilgrimage, the artist travels through regions of Brazil experiencing sacred rituals and exploring the boundaries between art, immateriality and consciousness. As theoretical reference, Ágnes Pethő’s (2018) concept of “in-betweenness” is considered and supported by the intermediality research axis also based on authors such as Dick Higgins (2012) and Irina Rajewsky (2012). The aim of this research is to investigate how the intermedial relationship between cinema and performance in that film reveals the subjective dimension of the character. In this regard, it also studies concepts of performance in authors such as Richard Schechner (2006), Roselee Goldberg (2016) and Tania Alice (2014). Besides, this research verifies possible comparison between the mode of performative documentary (Bill Nichols, 2012) and remediation (Jay David Bolter and Richard Grusin, 1999) of performance in film, since one can notice the displacement of the performance to the cinematographic universe throughout Abramović’s journey.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCinemapor
dc.subjectPerformancepor
dc.subjectIntermidialidadepor
dc.subjectEspaço além - Marina Abramović e o Brasilpor
dc.subjectIntermedialityeng
dc.subjectThe space In between: Marina Abramović and Brazileng
dc.titleFronteiras e paradoxos: a relação intermidiática entre cinema e performance no documentário Espaço além - Marina Abramović e o Brasilpor
dc.title.alternativeBorders and paradoxes: the intermedial relationship between cinema and performance in the documentary The space in-between - Marina Abramović and Brazileng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Paiva, Samuel José Holanda de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7222933274927263por
dc.description.resumoEste trabalho analisa o documentário brasileiro Espaço além - Marina Abramović e o Brasil (The Space In Between - Marina Abramović and Brazil, Marco Del Fiol, 2016) pelo viés da intermidialidade, na tentativa de compreender as relações entre cinema e performance. O filme aborda a trajetória de Abramović em busca de cura pessoal e inspiração artística pelo país. Nessa peregrinação, a artista viaja por regiões do Brasil experimentando rituais sagrados e explorando os limites entre arte, imaterialidade e consciência. Como referencial teórico é utilizado o conceito de “in-betweenness” de Ágnes Pethő (2018), apoiado sobre o eixo de pesquisa da intermidialidade com base também em autores tais como Dick Higgins (2012) e Irina Rajewsky (2012), entre outros. O objetivo geral desta pesquisa é investigar de que forma a relação intermidiática entre cinema e performance no filme revela a dimensão subjetiva da personagem e para isso são abarcados também os conceitos de performance em Richard Schechner (2006), Roselee Goldberg (2016) e Tania Alice (2014), verificando o possível cotejo entre o modo de documentário performático de Bill Nichols (2012) e a remediação (Jay David Bolter e Richard Grusin, 1999) desta arte no cinema, uma vez que ao longo da jornada da artista, nota-se o deslocamento da performance para o universo cinematográfico.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGISpor
dc.subject.cnpqLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::ROTEIRO E DIRECAO CINEMATOGRAFICOSpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::COMUNICACAO VISUALpor
dc.subject.cnpqLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpor
dc.description.sponsorshipIdCAPES: 88882.441233/2019-01por
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/5244080549654466por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil