Show simple item record

dc.contributor.authorGonçalves, Letícia Fernanda
dc.date.accessioned2021-08-12T22:35:07Z
dc.date.available2021-08-12T22:35:07Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.citationGONÇALVES, Letícia Fernanda. As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14744.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14744
dc.description.abstractThis investigation had as its central theme the Information and Communication Technologies and Mobile Technologies at EJA: Contribution to Capes theses and dissertations. As a research question, we proposed to investigate: how technologies relate to Youth and Adult Education, specifically in terms I and II, in Capes Theses and Dissertations? Methodologically, we conducted a literature search and identified theses and dissertations defended from 2010 to 2019 that researched on the topic. The descriptors used in the search were: “youth and adult education” and “technologies”. After reading the titles, keywords and abstracts presented, the data were grouped using the proposed analysis of meanings present in the speech, the meaning cores, according to Aguiar and Ozella (2013). As meaning cores, we had: teacher training in technologies at EJA; EJA and its subjects; and the school as the main formative agent in the subjects' lives. The results allowed the realization of some considerations, such as: the importance of continuing education, the lack of public policies that support EJA, as well as research in this type of teaching.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação de jovens e adultospor
dc.subjectTecnologiaspor
dc.subjectAlfabetizaçãopor
dc.subjectYouth and Adult Educationeng
dc.subjectTechnologieseng
dc.subjectLiteracyeng
dc.titleAs TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPESpor
dc.title.alternativeThe TDICs at EJA: contributions to CAPES thesis and dissertationseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Reyes, Cláudia Raimundo
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5187942717120318por
dc.description.resumoEste trabalho teve como tema central as Tecnologias de Informação e Comunicação e Tecnologias Móveis na EJA: contribuição em teses e dissertações da Capes. Como questão de pesquisa propusemos investigar: de que modo as tecnologias se relacionam com a Educação de Jovens e Adultos, especificamente nos anos iniciais, em teses e dissertações da Capes? Metodologicamente realizamos uma pesquisa bibliográfica e identificamos teses e dissertações defendidas de 2010 a 2019 que pesquisaram sobre o tema. Os descritores utilizados na busca foram: “educação de jovens e adultos” e “tecnologias”. Após a leitura dos títulos, palavras-chaves e resumos apresentados, os dados foram agrupados utilizando a proposta de análise de sentidos presentes no discurso, os núcleos de significação, segundo Aguiar e Ozella (2013). Como núcleos de significação, tivemos: formação de professores em tecnologias na EJA; a EJA e seus sujeitos; e a escola como principal agente formativa na vida dos sujeitos. Os resultados permitiram a realização de algumas considerações, como: a importância da formação continuada, a falta de políticas públicas que amparam a EJA, assim como pesquisas nessa modalidade de ensino.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/0200318914815206por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil