Show simple item record

dc.contributor.authorVieira, Raquel Arrieiro
dc.date.accessioned2022-08-31T12:19:48Z
dc.date.available2022-08-31T12:19:48Z
dc.date.issued2022-07-01
dc.identifier.citationVIEIRA, Raquel Arrieiro. Repercussões do Programa de Avaliação da Alfabetização (PROALFA) na ação docente: a perspectiva de professores de uma escola estadual em Viçosa-MG. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16547.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16547
dc.description.abstractThis work analyzed the perceptions about the external evaluation of the Literacy Assessment Program (Proalfa) of teachers who teach for the 3rd year of elementary school at a state school in the city of Viçosa/MG. We tried to understand the following aspects of this policy in the context of practice: its legal contributions, the Simave evaluation instruments, and its consolidation in the state of Minas Gerais; how do teachers have access and how test data are communicated/processed at school; the way in which teachers use the results of external assessments; whether Proalfa results are used in school planning; the meanings attributed to Proalfa, given the demands established by the State Department of Education (SRE). To fulfill the objectives of this qualitative work, instruments such as semi-structured interviews and a conversation wheel were used. The articulation between the theoretical and bibliographic reference and the reports shared by the teachers led to the creation of four axes of analysis: perceptions attributed by the teachers to Proalfa; Proalfa results: uses and forms of appropriation at school; teaching improvement instruments: the case of the PIP and Systemic Assessments of Learning, and collaborative work within the scope of Proalfa. The research results indicate that Proalfa, as an educational public policy created in the neoliberal logic, affects different aspects of the school context: in the reconfiguration of school practices, with the training of students for external assessments, aiming at good numerical results; in the curricular narrowing, caused by the misunderstanding between the reference matrix and the curricular matrix; in continuing education, realizing that the discussions about the difficulties in the use and critical appropriation of the evaluation results are shallow and not very reflective; in the teaching improvement instruments, whose focus is to meet the policy needs and not the students' learning difficulties; in the increase of teaching work, causing an overload in their attributions to meet the demands of the SRE.eng
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectProalfapor
dc.subjectFormação de professorespor
dc.subjectAvaliação externapor
dc.subjectContexto da práticapor
dc.subjectTeacher trainingeng
dc.subjectExternal evaluationeng
dc.subjectPractice contexteng
dc.titleRepercussões do Programa de Avaliação da Alfabetização (PROALFA) na ação docente: a perspectiva de professores de uma escola estadual em Viçosa-MGpor
dc.title.alternativeRepercussions of the literacy evaluation program (PROALFA) on teaching action: a teacher's perspective state school in Viçosa-MGeng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Anunciato, Rosa Maria Moraes
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3064136997342775por
dc.description.resumoEste trabalho analisou as percepções sobre a avaliação externa do Programa de Avaliação da Alfabetização (Proalfa) de docentes que lecionam para o 3º ano do ensino fundamental de uma escola estadual da cidade de Viçosa/MG. Procurou-se compreender no contexto da prática os seguintes aspectos dessa política: seus aportes legais, os instrumentos de avaliação do Simave, e sua consolidação no estado de Minas Gerais; como os dados da prova são comunicados/tratados na escola e como as docentes têm acesso a eles; a maneira pela qual as professoras utilizam os resultados das avaliações externas; se os resultados do Proalfa são empregados no planejamento escolar; os significados atribuídos ao Proalfa, diante das demandas estabelecidas pela Secretaria Estadual de Educação. Para cumprir os objetivos deste trabalho de cunho qualitativo, utilizaram-se instrumentos como entrevistas semiestruturadas e roda de conversa. A articulação entre o referencial teórico e bibliográfico e os relatos compartilhados pelas docentes levaram à criação de quatro eixos de análise: percepções atribuídas pelas docentes ao Proalfa; resultados do Proalfa: usos e formas de apropriação na escola; instrumentos de melhoria do ensino: o caso do PIP e das Avaliações Sistêmicas da Aprendizagem. Os resultados da pesquisa apontam que o Proalfa, enquanto política pública educacional gestada na lógica neoliberal, incide em diferentes aspectos do contexto escolar: na reconfiguração das práticas escolares, com o treinamento dos estudantes para as avaliações externas, visando bons resultados numéricos; no estreitamento curricular, causado pela incompreensão entre matriz de referência e matriz curricular; na formação continuada, percebendo-se que as discussões acerca das dificuldades no uso e na apropriação crítica dos resultados avaliativos são rasas e pouco reflexivas; nos instrumentos de melhoria do ensino, cujo foco é atender as necessidades da política e não as dificuldades de aprendizagem dos estudantes; no aumento do trabalho docente, causando uma sobrecarga nas suas atribuições para atender as demandas da SRE.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/3565440900315850por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil