Show simple item record

dc.contributor.authorRodrigues, Rafaela Maria
dc.date.accessioned2023-04-18T12:31:36Z
dc.date.available2023-04-18T12:31:36Z
dc.date.issued2023-02-16
dc.identifier.citationRODRIGUES, Rafaela Maria. Tertúlias Dialógicas Pedagógicas na formação docente: prevenção de violência sexual contra crianças e adolescentes.. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17791.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17791
dc.description.abstractSexual violence against children and adolescents has increasingly alarming rates in Brazil and worldwide. The school has been pointed out in international and national studies as a fundamental institution to combat and prevent violence, and teacher training as a still fragile element to make this happen. Focusing on the dialogical perspective of teacher training on the theme, around the reading and dialog of scientific articles on the subject, the objective of this research is to analyze the limits and possibilities of a continuing education course with these characteristics. The research question that guided us is: How can the Pedagogical Dialogical Training, carried out through a continuing education course, organized based on Dialogic Pedagogical Gatherings of scientific texts about the prevention of sexual violence against children and adolescents, act on the conceptions of the teachers participating in it and the engagement in their professional practice on the theme? The research methodology was qualitative, with data collection through questionnaire, observation, and focus group, with a communicative approach. In the dissertation qualification document the analyses have not yet been carried out. The analyses produced the following categories: Guardianship Council, Formation and training of teachers, Dialogic Gatherings, Valiant Club, Support and protection networks, Course development, Sanderson's book, Family and sexual education. As results, by means of the excluding and transforming elements, we concluded as main results, that the course produced in the teachers involved deep knowledge about the theme of prevention of child sexual abuse. Through the categories, we ascertained that greater unity is needed between the school and the Guardianship Council for the effective protection of children and adolescents; the Dialogic Gatherings and the Valiant Club are evidence-based actions for the prevention of violence; and it is urgent to train education professionals on the prevention of child sexual violence.eng
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectPrevençãopor
dc.subjectViolência sexualpor
dc.subjectCriançaspor
dc.subjectFormação docentepor
dc.subjectTertúlias Dialógicas Pedagógicaspor
dc.titleTertúlias Dialógicas Pedagógicas na formação docente: prevenção de violência sexual contra crianças e adolescentes.por
dc.title.alternativeDialogic Pedagogical Gatherings in teacher training: prevention of sexual violence against children and adolescentseng
dc.title.alternativeTertulias Pedagógicas Dialógicas en la formación del profesorado: prevención de la violencia sexual contra niños y adolescentesspa
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Mello, Roseli Rodrigues de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5233854244313683por
dc.description.resumoA violência sexual contra crianças e adolescentes tem índices cada vez mais alarmantes, no Brasil e no mundo. A escola tem sido apontada em estudos internacionais e nacionais como instituição fundamental de combate e prevenção de violência e a formação de professores como elemento ainda frágil para que isto se concretize. Focalizando a perspectiva dialógica de formação de professores na temática, em torno da leitura e diálogo de artigos científicos sobre o tema, o objetivo da pesquisa é analisar limites e possibilidades de um curso de formação continuada com essas características. A questão de pesquisa que nos guiou é: Como a Formação Dialógica Pedagógica, realizada por meio de um curso de formação continuada, organizado com base em Tertúlias Dialógicas Pedagógicas de textos científicos sobre prevenção de violência sexual contra crianças e adolescentes pode atuar sobre concepções de docentes nele participantes e do engajamento em sua prática profissional no tema? A metodologia de pesquisa foi qualitativa, com coleta de dados por meio de questionário, observação e grupo focal, com vertente comunicativa. As análises produziram as seguintes categorias: Conselho Tutelar, Formação e capacitação de professores, Tertúlias Dialógicas, Clube dos Valentes, Redes de apoio e de proteção, Desenvolvimento do curso, Livro da Sanderson, Família e Educação sexual. Como resultados, por meio dos elementos excludentes e transformadores, concluímos enquanto principais resultados, que o curso produziu nas professoras envolvidas conhecimentos profundos sobre o tema de prevenção ao abuso sexual infantil. Por meio das categorias, averiguamos que é preciso maior unidade entre escola e Conselho Tutelar para efetivação da proteção de crianças e adolescentes; as Tertúlias Dialógicas e o Clube de Valentes são ações com base em evidência para prevenção de violências; e é urgente formar profissionais da educação sobre prevenção de violência sexual infantil.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/5137767485570081por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil