Show simple item record

dc.contributor.authorCastejon, Mariângela
dc.date.accessioned2023-11-27T20:10:55Z
dc.date.available2023-11-27T20:10:55Z
dc.date.issued2023-10-09
dc.identifier.citationCASTEJON, Mariângela. Processos de subjetivação no discurso religioso de matriz africana em textos de Jorge Amado. 2023. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18949.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18949
dc.description.abstractThis work starts from the foundation that there are educational processes in religious discourse. In this way, we consider that teaching and learning are made possible by rituals, actions, symbolization and meanings of identity, cultural and historical-social processes that permeate literary discursivity. Also, that religious discursive formations are organized and are present in literary discursivity, constituting meanings in the movements in and of history, in the composition of the subjects of the discourse and their identities. Therefore, the purpose of this study is to analyze, through subjectivation and objectification practices, the subjectivities that involve the voices that emerge in the religious discourse of African origin in the works Jubiabá, Mar morto and Tenda dos Milagres, by Jorge Amado, specifically in the terreiros de Candomblé and places of residence of the characters described in the mentioned works. To do so, we adopted discourse analysis procedures from the Foucaultian perspective, featuring a qualitative methodology, based on a proposal by Rosa Maria Bueno Fisher, through our analyses, we were able to verify that the silencing and subjectivities produced in the communities described are marks of historicity that flow and underline resistances and struggles that preserve values and demarcate ethnic, cultural statements, manifestations of faith and belonging of the subjects characters of the Amado’s literary works, starting from four different perspectives: educational processes, socialpolitical, female profiles and religiosity.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectProcessos educativos e identitáriospor
dc.subjectDiscurso religioso de matriz africanapor
dc.subjectDiscursividade literária de Jorge Amadopor
dc.subjectEducational and identity processeseng
dc.subjectReligious discursivity of African origineng
dc.subjectLiterary discourse of Jorge Amadoeng
dc.titleProcessos de subjetivação no discurso religioso de matriz africana em textos de Jorge Amadopor
dc.title.alternativeProcesses of subjectivation in African-based religious discourse in texts by Jorge Amadoeng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Dinis, Nilson Fernandes
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9901790534758296por
dc.description.resumoEste trabalho parte do fundamento de que há processos que subjetivam os sujeitos na discursividade religiosa. Nesse caminho, consideramos que as subjetividades se constituem por meio dos rituais, ações, simbolização e significados dos processos identitários, culturais e histórico-sociais que permeiam a discursividade literária. Ainda, que as formações discursivas religiosas são organizadas e estão presentes na discursividade literária, constituindo sentidos nos movimentos na e da história, na composição dos sujeitos do discurso e suas identidades. Por ser assim, o propósito deste estudo é analisar e compreender, por meio das práticas de subjetivação e objetivação, as subjetividades que envolvem as vozes que emergem e atravessam o discurso religioso de matriz africana nas obras Jubiabá, Mar morto e Tenda dos Milagres, de Jorge Amado, em específico nos terreiros de Candomblé e locais de moradia dos personagens descritos nas citadas obras. Para tanto, adotamos os procedimentos de análise do discurso na perspectiva foucaultiana, caracterizando uma metodologia qualitativa, baseada em uma proposta de Rosa Maria Bueno Fisher. Por meio de nossas análises, pudemos constatar que os silenciamentos e as subjetividades produzidas nas comunidades descritas são marcas da historicidade que fluem e sublinham resistências e lutas que preservam valores e demarcam afirmações étnicas, culturais, manifestações de fé e de pertencimentos dos sujeitos-personagens das obras amadianas, partindo de quatro perspectivas distintas: processos educativos, político social, perfis femininos e religiosidade.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.subject.cnpqLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttps://lattes.cnpq.br/0655481467765550por
dc.contributor.authororcidhttps://org/0000-0002-5555por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8596-1577por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil