Show simple item record

dc.contributor.authorMorito, Jéssica Veloso
dc.date.accessioned2024-03-06T17:45:01Z
dc.date.available2024-03-06T17:45:01Z
dc.date.issued2023-07-06
dc.identifier.citationMORITO, Jéssica Veloso. A Relação com o Saber de diretores: situações de conflitos e violências escolares. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19596.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19596
dc.description.abstractThe discussion on violence in the school environment focuses on understanding what the cycles of violence(s) are, in such a way that it provides a welcoming space in the consolidation of welcoming so that the school body, first of all, wants to be in that place to that afterwards, seek a quality education for their students. From this premise, the objective of this research is to analyze the principals' knowledge in relation to school violence. For this, the speeches of school directors were analyzed - through the transcription of the recordings of the meetings by Google Meet - from 10 Brazilian states, who made up a group of professionals who participated in the training course in mentoring directors carried out in partnership between the Federal University of São Carlos (UFSCar) and the Secretariat of Basic Education of the Ministry of Education (SEB/MEC). Complementarily, the research problem is how do principals deal with violence at school? The theoretical foundation is punctuated in the knowledge of the school directors in the perspective of the theory of the Relation with Knowledge (RcS) of Bernard Charlot (2000). The methodology used was qualitative research with an exploratory approach, based on the analysis of the sayings and reflective activities carried out by these directors, with a clipping of one of the thematic rooms of the course called “Social and school violence: the challenge of everyday relationships”. It was concluded that there was an ease in recognizing spaces with situations of explicit violences, however, at the same time, there was a difficulty, on the part of the researched directors, in identifying moments of protagonism in these same areas. Future studies are indicated in order to follow more closely the panorama of violence in the new social configurations that enter the walls of schools and the practices of these directors in different regions of Brazil, mainly due to the diversity of Brazilian schools.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectConflitospor
dc.subjectViolênciapor
dc.subjectMentoria de diretores de escolapor
dc.subjectSaberes de diretores escolarespor
dc.titleA Relação com o Saber de diretores: situações de conflitos e violências escolarespor
dc.title.alternativeThe Relationship with the Knowledge of principals: situations of conflict and school violenceeng
dc.title.alternativeLa Relación con el Saber de los directores: situaciones de conflicto y violencia escolarspa
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Luiz, Maria Cecília
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7425361719028650por
dc.description.resumoA discussão sobre violência no ambiente escolar tem como foco a compreensão do que são os ciclos da(s) violência(s), de tal modo que possibilite um espaço acolhedor na consolidação do acolhimento para que o corpo escolar, primeiro queira estar naquele local para que depois se, busque uma educação de qualidade para seus alunos. A partir dessa premissa, o objetivo desta pesquisa é analisar os saberes dos diretores em relação às violências escolares. Para isso, se analisou as falas de diretores escolares – através da transcrição das gravações das reuniões pelo Google Meet – de 10 estados brasileiros, que compunham um grupo de profissionais que participaram do curso de formação em mentoria de diretores realizado em parceria entre a Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e a Secretaria da Educação Básica do Ministério da Educação (SEB/MEC). Complementarmente, o problema de pesquisa é como os diretores lidam com às violências na escola? O embasamento teórico se pontua nos saberes dos diretores de escola na perspectiva da teoria da Relação com o Saber (RcS) de Bernard Charlot (2000). A metodologia utilizada foi a pesquisa qualitativa com abordagem exploratória, a partir da análise dos dizeres e das atividades reflexivas realizadas por esses diretores, tendo o recorte de uma das salas temáticas do curso denominada “Violências sociais e escolares: o desafio das relações cotidianas”. Concluiu-se que houve uma facilidade em reconhecer espaços com situações de violência(s) explícita(s), contudo paralelamente houve uma dificuldade, por parte dos diretores pesquisados, em identificar momentos de protagonismos nesses mesmos âmbitos. Estudos futuros são indicados a fim de acompanhar mais de perto o panorama das violências nas novas configurações sociais que adentram os muros das escolas e as práticas desses diretores em diferentes regiões do Brasil, principalmente, devido a diversidade das escolas brasileiras.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONALpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4297187055755733por
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0000-0001-7356-7241por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5140-2753por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil