dc.contributor.author | Santos, Núbia Yumi Nakayama dos | |
dc.date.accessioned | 2024-07-15T20:14:12Z | |
dc.date.available | 2024-07-15T20:14:12Z | |
dc.date.issued | 2024-02-15 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19979 | |
dc.description.abstract | This course completion work aims to analyze how environmental education is approached
with a focus on agribusiness in public schools in the state of São Paulo. Agribusiness is the
new term used to designate the latifundiary structure of colonial Brazil, being a set of
agricultural activities that range from production to commerce, the result of an exploratory
and conservative capitalist model, but which presents itself as modern agriculture, the
salvation of the Brazilian economy and the major food producer. Behind this, there is an
attempt to hide all the economic, social and environmental problems that this segment has
been causing. Education is the instrument capable of forming critical, emancipated people
who transform their reality, in the search for a fairer and more environmentally responsible
society. Thus, the work intends to investigate how education in the state of São Paulo has
been developing activities aimed at EA and how agribusiness is being portrayed in this
context. The research is qualitative in nature through documentary analysis of the
“Curriculum in Action” and “São Paulo Faz Escola” for high school, support materials made
available by the Government of the State of São Paulo. From the activities present in these
materials, different emphases were observed in the macro trends of Environmental Education
in each material and throughout the years of High School, but in general, there was a distance
from the critical macro trend of EA and the predominance of a pragmatic approach. | eng |
dc.description.sponsorship | Não recebi financiamento | por |
dc.language.iso | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de São Carlos | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Biologia | por |
dc.subject | Educação Básica | por |
dc.subject | Agricultura | por |
dc.subject | Meio Ambiente | por |
dc.subject | Políticas Públicas | por |
dc.subject | Biology | eng |
dc.subject | Basic Education | eng |
dc.subject | Agriculture | eng |
dc.subject | Environment | eng |
dc.subject | Public Policies | eng |
dc.title | Educação Ambiental e a abordagem do Agronegócio no Ensino Médio: uma análise do material de apoio do governo do Estado de São Paulo | por |
dc.title.alternative | Environmental Education and the Agribusiness Approach in Teaching Medium: an analysis of the state government's support material from Sao Paulo | eng |
dc.type | TCC | por |
dc.contributor.advisor1 | Torres, Juliana Rezende | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3083345943491817 | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho de conclusão de curso tem como objetivo analisar como é a abordagem da
educação ambiental com foco no agronegócio nas escolas públicas do estado de São Paulo. O
agronegócio é o novo termo utilizado para designar a estrutura latifundiária do Brasil colonial,
sendo um conjunto de atividade agropecuárias que envolve desde a produção ao comércio,
fruto de um modelo capitalista exploratório e conservador, mas que se apresenta como a
moderna agricultura, a salvação da economia brasileira e o grande produtor de alimentos. Por
trás disso, há uma tentativa de esconder todos os problemas econômicos, sociais e ambientais
que este segmento vem causando. A educação é o instrumento capaz de formar pessoas
críticas, emancipadas e que transformem a sua realidade, na busca por uma sociedade mais
justa e com responsabilidade ambiental. Assim, o trabalho pretende investigar como a
educação do estado de São Paulo vem desenvolvendo as atividades voltadas à EA e como o
agronegócio está sendo retratado neste contexto. A pesquisa é de cunho qualitativo por meio
de análise documental do “Currículo em Ação” e “São Paulo Faz Escola” do Ensino Médio,
materiais de apoio disponibilizados pelo Governo do Estado de São Paulo. A partir das
atividades presentes nesses materiais, observou-se distintas ênfases nas macrotendências da
Educação Ambiental em cada material e ao longo dos anos do Ensino Médio, mas no geral,
houve um distanciamento da macrotendência crítica da EA e a predominância de uma
abordagem pragmática. | por |
dc.publisher.initials | UFSCar | por |
dc.subject.cnpq | CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO | por |
dc.publisher.address | Câmpus Sorocaba | por |
dc.contributor.authorlattes | http://lattes.cnpq.br/7207500297863505 | por |
dc.publisher.course | Ciências Biológicas - CBLN-So | por |
dc.contributor.advisor1orcid | https://orcid.org/0000-0002-4598-6702 | por |