Browsing Teses e dissertações by Advisor "5f782cd8-fa94-4155-9148-c93fdf479d62"
Now showing items 1-13 of 13
-
Infância contemporânea: análises sobre a relação entre cultura digital, cultura lúdica infantil e conhecimento docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2023)When observing the contemporary social and cultural situation, we notice the massive presence of tools that provide digital technologies in the daily lives of people of different age groups. From this, the playful culture ... -
Crianças da zona rural e a escola urbana : experiências e significados construídos com uma turma do 3° ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2016)The reproduction of 'urban x rural' hierarchy is filled from the stigmatizing understanding that living in rural areas is social and cultural inferior. According to this, with the increasing insertion of children from rural ... -
O brincar de crianças de 0 a 5 anos de idade durante o isolamento social provocado pela COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2023)As a result of the pandemic caused by the SARS-COV-2 virus, in 2020, Brazilian schools had their face-to-face activities suspended and children were confined to their home space, adapting to a new reality. As the literature ... -
Histórias do brincar: um estudo com adultos e suas trajetórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2021)In the midst of a meritocratic, capitalist, productivist scenario, we bring the discussion and reflection about playing as an intrinsic experience of the human being. The objective of this research was to understand how a ... -
A natureza e a criança: uma relação essencial para o desenvolvimento infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2022)This research addresses the theme of environments and natural elements as one of the structuring axes of educational practice in early childhood education and the teaching and learning process of children, and aims, through ... -
Diversidade Cultural: um olhar pela perspectiva de professores de Educação Física Escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This research composes a doctoral thesis presented to the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of São Carlos (UFSCar), inserted in the line of research School Education: theories and practices. ... -
O ensino dos saberes conceituais críticos do futebol entre jovens estudantes do ensino médio nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)The aim of the present study intervention process which had a Didactic Unit containing Football in the Physical Education at School as a starting point. Affirming the school space as a place for social interaction, and ... -
O eu, o outro e o nós: um caminho para compreender a diversidade na educação física escolar na perspectiva das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)Throughout its history, Physical Education has divided many people by excluding them from its training as they aim for healthy and strong bodies, due to ideas embedded in its concept. However, as well as the historical ... -
Jogos em aparelhos tecnológicos vivenciados por crianças : processos educativos envolvidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)With the notorious globalization of technological products and the great facility for their acquisition nowadays, children are entering this "technological world" earlier and earlier, mainly to experience virtual games. ... -
Jogos Africanos: aprendendo com estudantes de origem africana matriculados na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/04/2019)The formation of Brazilian culture was strongly influenced by the African peoples and one of the contributions of these habits, customs and traditions was the games that these peoples brought to Brazil. Through games human ... -
No espaço-tempo da brincadeira no Programa Curumim/SESC São Carlos : crianças e adultos, saberes em relação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)This research seeks to comprehend the play, present in childhood ludic culture, in the wide context that involves child and its stories, social cultures and with those, the educative processes that are produced. The study ... -
Análise do conhecimento pedagógico do conteúdo de professores de educação física: pré-escola e anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/10/2019)This research comprises Physical Education teaching practice and its field of investigation is the early years of Basic Education, comprehended by a) Children’s Education (Preschool), and b) Elementary School (early years), ... -
O HTPC específico de professores de Educação Física: contribuições para a prática educativa na pré-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/09/2021)Historically, Physical Education seeks its space as a curricular component, and in Children Education there is no mandatory professional of the area (or specialist), leaving this choice to the discretion of each education ...