Listar Teses e dissertações por asesor "fe64cd1d-3dfe-4541-8863-32df4bcd8a60"
Mostrando ítems 1-12 de 12
-
A mediação de leitura literária na biblioteca: saberes, práticas e competência do(a) bibliotecário(a)-educador(a)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/07/2023)The aim of this study is to reflect on the social role of the librarian in the promotion and dissemination of literary reading for children and adolescents in school libraries. The School Library is a political issue, so ... -
Vivências tecnológicas da rede SESI-SP : uma estratégia organizacional para auxiliar o processo de ensino e aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)The aim of this work is to discuss whether the lessons of Technological Experience, taught students of elementary school, the network of Industry Social Service SESI São Paulo / SP, is a pedagogical strategy that helps ... -
Histórias de vida e saberes de professores de educação física que atuaram nos anos iniciais do ensino fundamental nas décadas de 1980 e 1990
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/08/2017)Based on the oral narratives of Antônio Carlos, Romilda Augusta and Dinalva Aparecida, retired Physical Education teachers, in this PhD research, we analyze their life histories in the construction of the teaching knowledge ... -
Os instrumentos de registro do trabalho pedagógico e a avaliação da aprendizagem: o papel do coordenador pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2021)This qualitative research, based on a case study, started with the objective of verifying the attributions of pedagogical coordination function and its collaboration in teacher education. It also aimed to verify the ... -
Barreiras para a implementação de práticas docentes com uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)If we consider that Information and Communication Technology (ICT) can be an aiding tool in the teaching and learning process, it is important to investigate the existence of adequate and available resources, how much the ... -
O Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP) e o ensino da língua materna em uma rede particular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)The evaluative act is present in daily actions and cannot be absent from the educational field. In the school institution, it is represented in different dimensions, which must have a dialogue and subsidize reflections on ... -
Curso de formação docente para a educação on-line da Secretaria Geral de Educação a Distância : saberes sobre a deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)The teacher is always in a process of learning. It’s not possible to delimit the beginning or the end of his/her education. Thus, training processes subsequent to the initial education are essential so that the teacher ... -
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa : possibilidades e percepções no contexto da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2015)The actions of National Agreement for the Literacy at the Right Age, known as PNAIC, constitutes the most recent educational public policy proposal that intends to promote literacy for all children up to 8 years old. The ... -
O processo de alfabetização e letramento na transição da educação infantil para o ensino fundamental no município de São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This master's dissertation is linked to the research line State, Politics and Human Training, of the Postgraduate Program in Education - PPGE / UFSCar, under the guidance of Professor Maria Iolanda Monteiro. The research ... -
O Movimento da Política de Formação Continuada “PNAIC”: do documento oficial aos professores alfabetizadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/08/2020)Teacher’s continuing formation is one of the focus of educational policies. It has an assumption of improving the teaching quality, the teaching practice, and its professionalization. One specific program is evidenced in ... -
Educação no meio rural: a prática das professoras alfabetizadoras nas classes multisseriadas no município de Indaiabira- MG
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/04/2021)The present study had to analize the teaching practice of literacy teachers in multisiered classrooms in the early years of elementary school, in the rural area of the municipality of Indaiabira / MG. The provision of basic ... -
Alfabetização e letramento digital na formação docente para os anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2021)In the midst of digital information and communication technologies, it is not enough for the teacher to know how to use these technologies on a daily basis. The society of the technological age brings the need for teaching ...