• Grupo Escolar de Ribeirão Claro: reconstrução histórica no período de configuração da concepção pedagógica produtivista no Brasil (1969-2001) 

      de Lima, Maria Antonia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2024)
      This work belongs to the field of the History of Education, being fitted in the thematic of the History of School Institutions and having the Marxist theoretical-methodological framework as epistemological guideline. It ...
    • Grupos escolares rurais na antiga Usina Tamoio (Araraquara/SP) 

      Flores, Ana Flávia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)
      The aim of this work is to investigate the creation of the School Groups in rural areas in the state of São Paulo, in 1930, a period that starts and shows the materialization of rural school groups. Emphasizing a case study ...
    • Grupos Interativos: uma proposta educativa 

      Rodrigues, Eglen Sílvia Pípi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)
      The research presented here sought to investigate a proposed educational differentiated teaching and learning called Group Interactive that exists in schools that are Learning Communities. The Interactive Group is a ...
    • Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico 

      Silva, Paulo Rogério da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2014)
      After identifying the interference of systemic mechanisms in education, reduced, in turn, to the utilitarian condition of simple means for the achievement of extrinsic ends, the dissertation presents the communicative ...
    • O habitus vestibulando para o acesso ao ensino superior em um colégio privado no sul de Minas Gerais 

      Guimarães, João Vinicius Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/08/2020)
      The middle and elite classes in basic education constitute an important field of study for the Sociology of Education, although little explored. This research, has as theoretical precepts the work the Pierre Bourdieu, ...
    • Habitus, expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de escolas urbana e rural do ensino médio 

      Faria, Renata Mantovani de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2011)
      O objetivo deste trabalho foi o de investigar e analisar o habitus e a construção de expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de duas escolas públicas do Ensino Médio de um município do Estado de São ...
    • Hannah Arendt : A crise na educação como crise da modernidade 

      Freitas, Mayara de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2019)
      This thesis proposes as a problem of study the crisis in modern education addressed by Hannah Arendt. Its main objective is to study the judgment of the crisis in education as a crisis of the political world in modernity. ...
    • Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948 

      Rafante, Heulalia Charalo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2006)
      Rosário Farm was founded in 1940 by Russian educator Helena Antipoff as a boarding school for receiving exceptional children from Belo Horizonte. Our study analyzed the pedagogical practices of that institution, verifying ...
    • Helena Antipoff, as Sociedades Pestalozzi e a educação especial no Brasil 

      Rafante, Heulalia Charalo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)
      In this study we analyze Helena Antipoff s trajectory in order to understand her participation, as well as that of institutions created by her, in the construction of Special Education in Brazil. We investigate everything ...
    • Heraldo Marelim Vianna na história da avaliação educacional no Brasil 

      Paschoalin, Pamela Cristina Botiglieri (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)
      Heraldo Marelim Vianna was an influent researcher in the area of educational evaluation in Brazil, knowed as one of the firts to discuss this theme, and with a very important role in the Carlos Chagas Foundation (FCC), an ...
    • Higienismo e educação nas páginas de O Ateneu 

      Bercho, Carolina Fuzaro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2011)
      This text analyzes the schooling process in Brazil during se XIX century, questioning the formation of secondary education on the Empire of the Court. Rather, the discourse for the education, set within the broad project ...
    • Hipertexto e processo formativo: contribuições e/ou obstáculos para a educação. 

      Lacerda, Fabíola Folchito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/06/2005)
      The unbalanced advance between infra-structure and supra-structure, which material base develops at a faster pace than society evolution as a whole, sharply acts on the man who gradually loses awareness about his own ...
    • História da educação agrícola do sul de Minas Gerais : a Escola Agrícola de Muzambinho (1948-1985) 

      Vieira, Lívia Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/05/2016)
      This research lies in the field of history of school institutions and has as its object of study the Agricultural School of Muzambinho, with the objective of analyzing the process of is creation and the formation offered ...
    • História da educação como sub-campo: um estudo bibliométrico e epistemológico dos grupos de pesquisa da Região Centro-Oeste do Brasil 

      Pereira, Susy dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/12/2022)
      The study mapped 278 scientific articles by the 41 leaders of the 24 groups that organized themselves under the line of investigation of the history of education in the central-west re-gion of Brazil. The purpose of the ...
    • História da educação no Brasil : um estudo bibliométrico de teses e dissertações 

      Cadamuro, Liz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011)
      The growing demand for information along with a higher education policy effectively amounted to graduate to a higher level, changing its focus from simple teacher trainer for studies in applied research, especially in ...
    • História da Escola Normal do Colégio Providência de Mariana – MG (1902 - 1930) 

      Silva, José Gustavo Almeida da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)
      The current work is inserted in the investigations proposed at the History of the Education field, following the researches refered to the History of Institutional Education. The object of our analysis is the Normal School ...
    • A história da geometria nos livros didáticos e perspectivas do PNLD 

      Pimentel, Guilherme Henrique (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/03/2012)
      The purpose of this research is to analyze ways to approach the history of mathematic text books in 9th grade in elementary school. For this we take as the documents mathematics textbooks listed by Plano Nacional do Livro ...
    • História da política de educação pré-escolar no Brasil de 1964 a 1993 : entre o texto e o discurso 

      Prado, Alessandra Elizabeth Ferreira Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)
      We conducted this research through the exercise of educational historiography to approach the action of policy makers concerning the education of young children in Brazil. Our purpose was to assimilate, comprehend and ...
    • História de vida e constituição dos sujeitos: os alunos em situação de deficiência e a área de Ciências Naturais, Exatas e Tecnológicas 

      Santos, Daniellle Rita dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      Entering public higher education is, for many, the fulfillment of a dream, in addition to the right that the social struggles so often achieved in the Law conquered. In the case of students in situations of disabilities, ...
    • A história do ensino técnico-industrial em Rio Claro (SP): da escola profissional masculina ao SENAI (1920-1985). 

      Ferro, Maria Eduarda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2003)
      This survey was fomented by the hypothesis of a relationship between the appearance of the SERVIÇO NACIONAL DE APRENDIZAGEM INDUSTRIAL (SENAI) (National Service of Industrial Learning) unit in Rio Claro, made official ...