Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 817-836 of 1274
-
O modelo freireano de educação popular e os fundamentos do comunitarismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2012)The principal objective of this thesis is to bring the debate between communitarianism and liberalism into the context of popular education, proposing a reinterpretation of the thought of Paulo Freire, from the communitarian ... -
Modo de viver dos/as moradores/as da ecovila Tibá de São Carlos: processos educativos emergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)Ecovillages represent a resistance movement to the dominant system that questions the values of modern society by leading ways of life and coexisting that are guided by community and ecological principles. The Tibá ecovillage, ... -
Modos de vida e convívio escolar : o assentamento rural Santa Helena - São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2016)This work is a result of various concerns that have marked the personal and professional life of the researcher. We undertook efforts to investigate the social practice of the School Life of adult students who attend the ... -
Monteiro Lobato, o "cancelado" de Taubaté: outros significados da denúncia à obra As Caçadas de Pedrinho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2022)The depiction and invisibility of Afro-descendant groups in educational materials is a long-standing debate, including in academic settings. However, after the enactment of Law 10.639/03 and following the National Board ... -
Motricidade dialógica : compartilhando a construção do conhecimento na educação física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)Historically, the Physical Education, as well as other curricular components, has contributed to the maintenance of the structure of marginalization and oppression of schools, which does not consider the diversity expressed ... -
MOVA: uma análise bibliográfica de seus 30 anos de (re)existência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2022)The present research has as its object of study the bibliographical research of the Youth and Adult Literacy Movement (MOVA) in the years 1989 to 2019, in order to understand what the academic publications of the national ... -
O Movimento da Política de Formação Continuada “PNAIC”: do documento oficial aos professores alfabetizadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/08/2020)Teacher’s continuing formation is one of the focus of educational policies. It has an assumption of improving the teaching quality, the teaching practice, and its professionalization. One specific program is evidenced in ... -
Movimento negro de São Carlos e a UFSCar : a extensão universitária sobre relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)The present work had as its objective discussing the relationship between the Black Movement and the university, through the axis of university extension, analyzing the extension activities that deal with the subject of ... -
Movimento sindical e educação : a formação política e a qualificação técnica propostas pela Federação dos Empregados Rurais Assalariados do Estado de São Paulo-FERAESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This research tevem aimed at addressing the proposed training for workers, understood as technical skills and political education, the Federation of Rural Workers of the State of São Paulo (FERAESP) next to their unions, ... -
Movimentos sociais, reforma agrária e escolaridade: o caso dos alunos do projeto Ceta na Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2009)This study analyzes the educational trajectory of six students which are matriculated in the Professional Secondary Grade School and in the University Course offered by National Program of Agrarian Reform (Pronera), ... -
Mudanças de geração na era digital: o professor de matemática e seus alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)The society is changing, in this sense, our research arises in order to understand it better, as well as to understand the individuals who compose it. Thus, this research presents a significant relevance, to reflect on the ... -
Mudanças na graduação na universidade pública : a nova prática da iniciação científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/02/2013)Cette étude a pour objet principal la contribution de l‟Initiation Scientifique (Iniciação Científica) pour la formation de l‟élève et les conséquences résultant des changements des activités de recherche qui ... -
Mulheres aprendem com mulheres : diálogo intergeracional sobre a prática de amamentar e os cuidados com o bebê
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/11/2012)To increase the awareness of breastfeeding practices, one must bear in mind that this is a complex act, permeated by the influence of several factors, including the family members. In order to better understand the family ... -
Mulheres catadoras fotografando o mundo-vida: revelando processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)This research sought to identify, describe and understand which educative processes emerge from photography as a language that enables the communication and critical reading of the lifeworld of eleven women waste pickers, ... -
Mulheres da reforma agrária na educação: os significados em ser pedagoga da terra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This research investigated the professional activity of land-pedagogues graduated in the first year of the course Land Pedagogy in the state of Sao Paulo. It discussed the rural education and the struggles and efforts of ... -
Mulheres idosas ressignificam o envelhecimento : contribuições da educomunicação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)In Brazil, at the beginning of the 21st century, the aging process has been understood, experienced and represented as a new stage of life, in which men and women can construct new identities and projects. The elderly ... -
Mulheres marceneiras e autogestão na economia solidária : aspectos transformadores e obstáculos a serem transpostos na incubação em assentamento rural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2009)The Present research aimed to investigate the developing process of a self sustained community carpenter s workshop called Madeirarte, from Pirituba II settlement, located in Itapeva / SP. Madeirarte began from a community ... -
Mulheres na Capoeira: resistência dentro e fora da roda
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)The Afro-Brazilian culture, for a long time was placed in a position of marginalization, being valued the Eurocentric to the detriment of other cultures. Also subject to marginalization, in a sexist society, women have ... -
Mulheres negras e seus cabelos: um estudo sobre questões estéticas e identitárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)The identity construction process in black women, starting from the relation that they have with their hair , it is the proposal of this study and based on discrimination regarding gender issue, and mainly ethnic-racial, ... -
A multiculturalidade nas políticas educacionais e a formação de professores : Brasil e Portugal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2009)In this work trying to understand how the education politics and of teachers' formation, in Brazil and in Portugal, they are attending to the present multiculturalidade in these countries. For this, I use the documentary ...