Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 817-836 de 1299
-
Mercado de trabalho e formação profissional nas perspectivas empresarial, institucional e de egressos de um curso de ensino superior privado em administração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/11/2021)The quality of higher education is increasingly questioned by the labor market. The degree in administration is one of the most sought-after courses and one of those with the highest number of graduates. The execution of ... -
Meta-avaliação das políticas de cotas : um estudo de processos nas universidades estaduais paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/03/2018)This thesis have accomplished a meta-evaluation of quota policies in Paraná’s state public universities. The general objective was to analyze the evaluations processes regarding the similarities and differences, potentialities ... -
Metaestudo sobre lideranças escolares no Brasil na perspectiva da gestão democrática de 2018 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/08/2023)This dissertation reports on an investigation carried out within the Group of Studies and Research on School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ Training – DEFORGES, having as its theme school leaderships ... -
As metamorfoses do trabalho docente na Universidade Aberta do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This thesis researches the conditions of professor s work - demands of academic and professional training and relations of work - in the Universidade Aberta do Brasil (UAB)/Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), as ... -
Metanálise de pesquisas brasileiras que tratam do desenvolvimento do pensamento algébrico na escola básica (1994-2014)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This study is a PhD thesis whose objective is to identify, describe and analyze what theoretical and methodological elements have been considered in Brazilian dissertations in Mathematics Education, from 1994 to 2014; which ... -
Metodologia estrangeira, prática brasileira? Análise das ações da plant-for-the-planet no Brasil para o ensino das mudanças climáticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This dissertation aims to analyze in a critical way the potentialities and the gaps of the methodology of the German organization Plant-for-the-Planet in Brazil to teach climate change to Brazilian children and youngsters. ... -
Metodologias ativas: potencialidades e limitações na percepção de professores da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/09/2021)Active learning methodologies have gained increasing visibility in discussions about education with regard to increasing student engagement, whether from the perspective of working from problem situations or by projects. ... -
Michel de Montaigne : conversações sobre educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/03/2017)Cette recherche a conduit a une réflexion sur la question de l'éducation dans les Essais de Michel de Montaigne. Ensuit, dans le premier moment, nous avons cherché à comprendre les caractéristiques qui ont marqué l'écriture ... -
Mimese, ressentimento do guerreiro e formação: manifestações contra a universidade pública brasileira em redes sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2022)During the last few years, in Brazil, it has been possible to witness the ascension of manifestations that precede the totalitarianism. Attacks to academic institutions, which also represent attacks to Education and critical ... -
Minha vida é o rock and roll: processos educativos na prática social do rock entre músicos da cidade de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)The goal of this research was to study and to understand the educational processes from the social practice of Rock through the trajectories of the lives of some musicians from São Carlos. The theoretical purposes start ... -
Mitos e possibilidades do ensino de música no contexto escolar : uma análise crítica à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2016)The present work discusses the theme of music teaching in the school context, Under the light of the Cultural-Historical Theory elaborated by Vigotsky. The objective of the research was to understand the scope of musical ... -
Mobilização na aprendizagem da física escolar : uma análise a partir da relação com o saber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The purpose of this dissertation is to identify the elements that favor (or not) students’ engagement in learning physics based on the relation to knowledge theoretical framework proposed by the French philosopher Bernard ... -
Modelagem matemática e mobilização de conhecimentos didático-matemáticos na formação continuada de professores dos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This study has been as aims to investigate the continuing education of teachers who teach mathematics in the early years of Elementary School I, considering a learning environment from the perspective of Mathematical ... -
Modelagem matemática na educação básica: obstáculos e dificuldades apontados por professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/06/2015)The mathematical modelling in the perspective of mathematics education has achieved meaningful progress in the last years in relation to academic and scientific aspects, both nationally and internationally. Mathematics ... -
Modelagem matemática na educação matemática brasileira : histórias em movimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/01/2018)The present research was developed in 2 movements. In movement 1, I describe the history of Modeling, a story written from what counts the theses and dissertations defended in Brazil, from 1987 to 2016. The document history ... -
Modelagem matemática nas atividades de estágio: saberes revelados por futuros professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2009)Based on the assumption that supervised internship is an important part of a teacher s education, this work sought to identify what are the possible relations/influences of mathematical modeling on the internship activities ... -
Modelando a vida, sentipensando com o barro: processos educativos na produção e criação cerâmica do Alto Vale do Ribeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/12/2023)The central aim of this thesis was to identify, describe and understand the educational processes that emerge from the social practice of ceramic creation carried out by female ceramic artisans in the Alto Vale do Ribeira. ... -
O modelo freireano de educação popular e os fundamentos do comunitarismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2012)The principal objective of this thesis is to bring the debate between communitarianism and liberalism into the context of popular education, proposing a reinterpretation of the thought of Paulo Freire, from the communitarian ... -
Modo de viver dos/as moradores/as da ecovila Tibá de São Carlos: processos educativos emergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)Ecovillages represent a resistance movement to the dominant system that questions the values of modern society by leading ways of life and coexisting that are guided by community and ecological principles. The Tibá ecovillage, ... -
Modos de vida e convívio escolar : o assentamento rural Santa Helena - São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2016)This work is a result of various concerns that have marked the personal and professional life of the researcher. We undertook efforts to investigate the social practice of the School Life of adult students who attend the ...