Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 1203-1222 of 1265
-
A teoria do professor reflexivo no processo de formação continuada de professores : uma análise crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The purpose of this research consists in understanding how the reflective teacher theory has guided or/and been basis to continuing education practices in a Regional Education Centre of the São Paulo state. This is a ... -
A teoria histórico-cultural e a brincadeira : (re)pensando a educação infantil a partir dos autores contemporâneos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)We seek to apprehension, understand and analyze how the game is understood by the Historicalcultural Theory, in the context of Early Childhood Education, from the analysis of the productions of the following contemporary ... -
Uma terapia filosófica da Modelagem Matemática na Educação Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)Based on Ludwig Wittgenstein's therapeutic philosophy, the aim is to clarify conceptual confusions that exist in possible images related to what is described about Mathematical Modelling in Mathematics Education as found ... -
Terapia Ocupacional e Educação: as proposições de terapeutas ocupacionais na e para a Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)According to a current definition in Brazil, occupational therapy is a field of knowledge and intervention in health, education and in the social sphere, which brings together technologies and resources oriented to the ... -
Terceiro Grupo Escolar De Limeira-SP (1940-2010) : a dinâmica do tempo-espaço escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/11/2016)This thesis discusses the dynamics of school time-space of a public educational institution, the Third School Group of Limeira, estate of São Paulo, from the study of its school culture and its history, covering the period ... -
Terceiro setor, educação e juventude: um estudo sobre as práticas da Instituição de Incentivo à Criança e ao Adolescente (ICA) de Mogi Mirim-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2007)The present work aims to identify and analyze the practical of the Institution of Incentive to the Infant and to the Adolescent (ICA) of Mogi Mirim/SP, in what it has contributed (or not) for the consolidation of the ... -
Tertúlia Dialógica Pedagógica: formação permanente do professorado com base em evidências científicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The permanent and continuous training of teachers is a field of study that relates to different areas of knowledge based on ideological, political, social, epistemological and philosophical conceptions. In this work, the ... -
Tertúlia Literária Dialógica entre crianças e adolescentes: conversando sobre âmbitos da vida
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2007)The aim of this paper was to understand which educational processes have been established throughout a Dialog Literary Meeting formed by a group of children and teenagers living on the outskirts of São Paulo interior. ... -
Tertúlias Dialógicas Pedagógicas na formação docente: prevenção de violência sexual contra crianças e adolescentes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)Sexual violence against children and adolescents has increasingly alarming rates in Brazil and worldwide. The school has been pointed out in international and national studies as a fundamental institution to combat and ... -
Tertúlias literárias dialógicas e leitura dialógica com pessoas idosas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2022)Currently, the elderly population in Brazil exceeds 30 million people and it is predicted that by 2050 the number of elderly people will approach 70 million. Considering this demographic trend and the rights of the elderly ... -
O texto na apropriação da escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/07/2006)The main objective of this work is to understand the process of acquiring the writing system which children from the outskirts underwent during the literacy period. It was a peculiar situation in which the teacher, by ... -
O texto, o contexto e o pretexto : ensino de literatura, após a reforma do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2008)The secundary educational reform in Brazil grants to secondary school the role of improving knowledge acquired on previous education level in order to offer students conditions of pursuit on superior education, as well it ... -
Trabalhadoras do sexo e profissionais da saúde: percepções sobre os processos educativos relacionados à saúde presentes no trabalho sexual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/11/2006)This work is focused on analising the similarities and differences of the perceptions of sex workers and public health system workers about the educative processes that is within sex work related to the sex workers health. ... -
Trabalhando pelo sucesso escolar: as vivências de uma professora em seu primeiro ano de atuação na escola pública.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/06/2002)This work is orderly following this question: How to configure the professional learning of the teacher in the beginning of the carrier, in attempt to overcome the scholar failure of second grade students of the public ... -
Trabalho acadêmico e saúde de estudantes de pós-graduação diante dos cortes de financiamento à pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/10/2022)Considering the gradual reduction in the promotion of Science and Technology (S&T) in recent years, and paying attention to the situations in which postgraduate researchers find themselves, the general objective of the ... -
O trabalho com projetos na educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/12/2005)To work with projects is a practice presents more often in schools of Childish Education. Considering the child s activity in the work with plans and its importance for the development, this study has an objective: to ... -
O trabalho como princípio educativo : uma análise do Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI) nas escolas públicas de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/05/2016)This dissertation is as study on the Ensino Médio Inovador Program (ProEMI), created by the Federal government by ordinance n.º 971, from October 9, 2009. The aim is to debate if this educational policy strengths the ... -
O trabalho cotidiano da gestão escolar : percepções dos diretores da educação infantil da rede municipal de Araraquara
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/06/2016)This research has the general objective to analyze the perceptions that school directors from kindergarten in the city of Araraquara / SP have on their own work in order to identify if they understand their eminently ... -
Trabalho de graduação interdisciplinar (TGI): origens e problematização da proposta implantada em 1971 na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU/USP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2004)The subject of this research is the Interdisciplinary Graduation Work the Brazilian Final Works Modality of the Architecture Course implanted in 1971 by Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo ... -
O trabalho de ofício no pensamento pedagógico contemporâneo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/11/2012)The advance of pedagogical thinking supposes beforehand a more intelligible elucidation of the relationship between work and education. In the current sociability, despite the hegemony of industrialism and machinery, the ...