Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 644-663 of 1296
-
A gestão democrático-gerencial da educação superior: o caso da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)In the mid-1960s, discussions began on the reinvention of public administration in Brazil. The administrative reinvention brought to the discussion the new models, New Public Management and Managerialism. These models were ... -
A gestão educacional no Município de Araraquara: a questão dos Conselhos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/09/2006)This work introduces a study of the implementation and running of the councils of popular participation related to the educational area in the Municipal Corporation of Araraquara. Since the possession of the affiliation ... -
Gestão educacional pós-municipalização: práticas patrimonialistas, poder e outros desafios na ótica dos gestores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)This work aims to study the social representations of municipal education, in 7 cities of the southern coastal state of Sao Paulo, from which the goal stands analyze and understand the changes in power relations inside the ... -
A gestão entra em cena: um estudo do programa gestão nota 10 do Instituto Ayrton Senna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2013)This study aims to identify and analyse the theoretical and methodological foundations in which underlie the Programa Gestão Nota 10, from Ayrton Senna Institute, which aims to implement a management methodology in public ... -
Gestão escolar : a prática pedagógica administrativa na política de educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2008)This thesis is addressing the analysis of knowledge involving the practice of teaching and administrative daily school administrators who work with the proposed construction of a municipal system of inclusive education, ... -
Gênero e educação: abordagens e concepções em dissertações de mestrado no estado de São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2003)The purpose s work is to analyze and systematize 19 (nineteen) dissertations that focused the educational process associated to gender category presented between 1990 to 2000, in universities located in Stated of São Paulo: ... -
Gênero e sexualidade nos cursos de Pedagogia: um estudo sobre a Resolução CNE 002/2015 na formação inicial de professoras do Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This dissertation aims to analyze the way in which the Pedagogy courses of federal universities in the Southeastern region of the country were reformulated to comply with Resolution No. 002/2015 of the National Education ... -
Os gêneros do discurso e a prática da produção textual: dialogando sobre os conhecimentos necessários aos educadores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2010)The aim of this research was to verify and analyze which skills are necessary to the educators of 9-year-old pupils at the discourse genres as a teaching subject so that they can guarantee the pupils learning regarding ... -
Ginástica e educação física no instituto Benjamin Constant de 1930 a 1979: entre a conformação e a formação humanística da pessoa cega
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2019)This research investigates the development of Gymnastics with its subsequent unfolding in the discipline Physical Education at the Benjamin Constant Institute (IBC) in the temporal cutout from 1930 to 1979. The IBC was ... -
O governo da infância: práticas de alfabetização no Estado da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This study aimed to analyze how the curricular system present in a literacy proposal governs and produces children's subjectivities in the early years of elementary school in the state of Bahia. The survey was conducted ... -
O governo de menores de idade em relação à prática da prostituição: os discursos de agentes sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/10/2014)In the field of prostitution children and adolescents can be found, although considered a social practice that violates their rights. Consequently, society has created a social network of care, where the Guardian Council ... -
Grandeza pelo trabalho: formação de trabalhadores e cultura do trabalho em Jaraguá do Sul.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/05/2003) -
Grupo Escolar de Ribeirão Claro: reconstrução histórica no período de configuração da concepção pedagógica produtivista no Brasil (1969-2001)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2024)This work belongs to the field of the History of Education, being fitted in the thematic of the History of School Institutions and having the Marxist theoretical-methodological framework as epistemological guideline. It ... -
Grupos escolares rurais na antiga Usina Tamoio (Araraquara/SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)The aim of this work is to investigate the creation of the School Groups in rural areas in the state of São Paulo, in 1930, a period that starts and shows the materialization of rural school groups. Emphasizing a case study ... -
Grupos Interativos: uma proposta educativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The research presented here sought to investigate a proposed educational differentiated teaching and learning called Group Interactive that exists in schools that are Learning Communities. The Interactive Group is a ... -
Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2014)After identifying the interference of systemic mechanisms in education, reduced, in turn, to the utilitarian condition of simple means for the achievement of extrinsic ends, the dissertation presents the communicative ... -
O habitus vestibulando para o acesso ao ensino superior em um colégio privado no sul de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/08/2020)The middle and elite classes in basic education constitute an important field of study for the Sociology of Education, although little explored. This research, has as theoretical precepts the work the Pierre Bourdieu, ... -
Habitus, expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de escolas urbana e rural do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2011)O objetivo deste trabalho foi o de investigar e analisar o habitus e a construção de expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de duas escolas públicas do Ensino Médio de um município do Estado de São ... -
Hannah Arendt : A crise na educação como crise da modernidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2019)This thesis proposes as a problem of study the crisis in modern education addressed by Hannah Arendt. Its main objective is to study the judgment of the crisis in education as a crisis of the political world in modernity. ... -
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2006)Rosário Farm was founded in 1940 by Russian educator Helena Antipoff as a boarding school for receiving exceptional children from Belo Horizonte. Our study analyzed the pedagogical practices of that institution, verifying ...