Navegando Teses e dissertações por tipo de documento "Dissertação"
Itens para a visualização no momento 81-100 of 723
-
A intensificação das contradições das práticas institucionais induzidas pela atual cultura da universidade pública: o caso da FEMEC-UFU
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011)This work has the objective to analyze the perspective of the research professors (―professores pesquisadores‖) about the possible consequences of the work intensification, on the graduate level, for the teaching ... -
Lazer e processos educativos no contexto de trabalhadores/as rurais do MST
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2010)Faced with the intensifying of competitive capitalist market and economic deregulation at the international level, enterprises turn their investments to regions and sectors with greater liquidity and in search of greater ... -
A educação profissional e os fundamentos da escola unitária gramsciniana: o caso do Campus São João da Boa Vista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/12/2010)In the new context of professional education entered in the federal system of vocational technology, we will investigate the professional education offered here on campus Sao Joao da Boa Vista Federal Institute of Education, ... -
História da educação no Brasil : um estudo bibliométrico de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011)The growing demand for information along with a higher education policy effectively amounted to graduate to a higher level, changing its focus from simple teacher trainer for studies in applied research, especially in ... -
Relações de gênero e sexualidade no cotidiano escolar: concepções de duas professoras do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2002)This work has as starting point the question: How do female teachers of first graders at Elementary Schools perceive the construction of their conceptions and experiences concerning, specifically, their work with sexuality ... -
Um estudo sobre trabalho e educação das crianças no setor de jóias e bijuterias em Limeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2011)Child labor has been often presented to society through family labor, being that, in the city of Limeira, it gained repercussion after the publication of the dissertation written by Marcos Antonio Libardi Ferreira (2005) ... -
Artes visuais na proposta curricular do estado de São Paulo: Portinari ausente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)This Project starts from an observation and a questioning: why haven t Cândido Portinari s works - greatest Brazilian painter and born in the state of São Paulo -, been taken into account by the Curricular Proposal of the ... -
As apropriações das ideias educacionais de John Dewey na antiga Escola Normal Secundária de São Carlos SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2012)The aim of this research is to analyze how the ideas of John Dewey influenced and became theoretical-methodological guides for teacher s education in a Teacher`s College in São Paulo State, Brazil. In order to do that the ... -
As possibilidades e os limites do trabalho do diretor em uma escola estadual do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2004)The present study considers the possibilities and the limits of a school Principal s work in a daily routine of a state high school. By identifing the dificulties found by school Principal attemps to the abilities that ... -
A educação física no ciclo II do ensino fundamental : refletindo sobre indicadores educacionais de desenvolvimento profissional da docência com um professor experiente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)Throughout this dialogue we fetch describe and analyze the conceptions of an experienced teacher of Physical Education on Knowledge Teacher and about what, why and to what degree of proficiency of their students 3rd and ... -
Habitus, expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de escolas urbana e rural do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2011)O objetivo deste trabalho foi o de investigar e analisar o habitus e a construção de expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de duas escolas públicas do Ensino Médio de um município do Estado de São ... -
Gestão educacional pós-municipalização: práticas patrimonialistas, poder e outros desafios na ótica dos gestores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)This work aims to study the social representations of municipal education, in 7 cities of the southern coastal state of Sao Paulo, from which the goal stands analyze and understand the changes in power relations inside the ... -
Das escolas isoladas ao Grupo Escolar : a instrução pública primária em Mariana - MG (1889-1915)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2011)This dissertation is inserted in the area of foundations of Education of the Program of Post- Graduation in Education of the Federal University of São Carlos. A study of the field of History of School institutions, which ... -
Contribuições dos movimentos sociais na democratização do acesso à educação: a luta do MST em São Paulo pelo acesso à educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)Works on the organization, forms of struggle and reproduction of social movements have taken steam in recent years. Among the movements that advocate land reform, there is the MST (Movement of Landless Rural Workers) which ... -
Análise das questões do ENEM da área de Ciências Naturais pelo enfoque CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/04/2011)ENEM has been viewed as a strategy to develop competencies and skills in students, making them more participatory and integrated with the environment in which they live. Added to this, scientific literacy has been developing ... -
O assentamento Dezessete de Abril e seu projeto de escola integral para o campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)The present work has how I aim to investigate the implementation of the project of school of full time, in the school daily life of the EMEIF Leonnor Mendes from Clays. So, this one investigates if it proposes accompanying ... -
Gestão democrática da escola e a perspectiva da aprendizagem dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011) -
Trabalho de graduação interdisciplinar (TGI): origens e problematização da proposta implantada em 1971 na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU/USP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2004)The subject of this research is the Interdisciplinary Graduation Work the Brazilian Final Works Modality of the Architecture Course implanted in 1971 by Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo ... -
O desenvolvimento das funções psíquicas superiores de crianças de zero a três anos: a atenção e a memória - uma análise histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/02/2013)This study addresses the development of Higher Psychological Functions of children aged zero to three years, specifically regarding attention and memory, and its relationship with education in daycare centers. The research ... -
Educação, subjetivação e singularidade em Max Stirner
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2013)This study aims to problematize, based on a bibliographic study of the German philosopher Max Stirner, the modern paradigm on education, more precisely on the practical of subjectification that compose this paradigm and ...