Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 1061-1080 of 1312
-
A produção de sentidos e significados matemáticos por estudantes do último ciclo do ensino fundamental por meio da leitura da obra "O homem que calculava"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/03/2012)This research aims to analyze the production of meanings that were articulated by students of grades of elementary school , while reading the book : " The Man Who Counted ." Thus , based on the assumption that reading ... -
Produção de textos infantis e pesquisa colaborativa: a prática pedagógica e a aquisição do conhecimento da escrita.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2003)This study describes the analysis of the evolution of texts written by children who attend urban outskirts school, in the process of literacy, which happened due to a collaborative relationship between the researcher and ... -
Produção intelectual sobre educação no período ditatorial : uma análise a partir de textos publicados na SciELO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/03/2017)This research had as general objective to enable a mapping of texts on education in the period of civil-military dictatorship, published in SCIELO database in the period between 1985 and 2016, publication dates of the ... -
Produção textual: o que dizem e escrevem educandos do 3ª ano sobre o gênero fábula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The present research aimed at verifying and analyzing what 9-year-old pupils from the third year of primary school used to write and say about writing production and fables, as well as the knowledge they claimed and ... -
Professor (a) youtuber?: as resenhas literárias audiovisuais e a revitalização do esquematismo da indústria cultural na cibercultura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2019)In times of the Internet, social media has opened up space for new forms of production and access to knowledge, to the point where the search for audiovisual literary reviews has become a shortcut to formation through ... -
O professor de educação física no primeiro ano da carreira: análise da aprendizagem profissional a partir da promoção de um programa de iniciação à docência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2005)The aim of this investigation is to analyze the professional learning of the Physical Education teachers in the first year of their careers in which they experienced an induction program with one mentor (author of this ... -
O professor de matemática e seus saberes e suas necessidades em relação à sua disciplina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/05/2007)This work is a result of the research about the characteristics of the knowledge related to specific content of mathematics matter that a teacher is developing/reworking throughout his professional career. This is a case ... -
O professor mediador-orientador na modelagem matemática: movimentos de constituição de uma representação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)This research aims to analyze utterances related to the role of the teacher who develops Mathematical Modelling activities, in order to discuss some conditions that allowed the construction of a pedagogical truth about ... -
Professor-tutor-regente: base de conhecimento e aprendizagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)This research investigated the learning faculty of experienced teachers who act as "guardians-rulers" in a "supervised" program developed by the Faculty of Education in UFSCar, in the distance, considering the perspectives ... -
Professoralidade de bacharéis em matemática: trajetórias e experiências docentes no ICEN/UFPA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/08/2024)This thesis sought to understand the constitution of the professorship of university teachers with a bachelor's degree in mathematics. To this end, it aimed to find out, through their narratives, their trajectories and ... -
Professoras alfabetizadoras e língua materna: relacionando expectativas, conteúdos e forma de ensiná-los
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/12/2004)This study was conducted with literacy teachers at local schools in a city in the interior of São Paulo throughout the school year 2003. The aim of the research was to verify the expectations these teachers had in relation ... -
Professoras alfabetizadoras em início de carreira: narrativas e saberes em curso de formação continuada online
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)The early teaching career is a phase of professional development of great importance, since it is a moment in which the teacher will build some of its features, your professional identity and a unique style of teaching. ... -
Professoras de crianças de 0 a 3 anos: dialogando sobre seus percursos formativos e os desafios enfrentados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)The thesis presented here aims to identify which are the learning processes on teacher formation and how them take place, for kindergarten teachers that work specifically with children 0 to 3 years old, at different ... -
Professoras experientes e a base de conhecimento para o ensino: pontas de icebergs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)The focus of this research was the configuration of the Knowledge Base for the Teaching of experienced teachers, with the following objectives: to identify, describe and analyze which knowledge of this base are expressed ... -
Professores da Educação Infantil (com formação em Educação Física): percepções e possibilidades sobre a BNCC e o arranjo curricular por campos de experiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The publication of the National Common Curriculum Base (BNCC), in December 2017, brought challenges to Early Childhood Education: one of them was to reflect on the ways to approach children's experiences in order to build ... -
Professores da zona rural em início de carreira: narrativas de si e desenvolvimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2014)The discussion about rural teachers is emergent in Brazil, and few studies on this topic are identified, specially when we focus on the beginning of the career and the learning of the teaching of rural teachers. Thus, this ... -
Professores de ciências do ensino fundamental II frente à implantação do currículo do estado de São Paulo/2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/05/2013)The state of São Paulo lived in 2008 the implementation of a new curriculum on state elementary and middle schools. Investigate how science teachers respond to the guidelines, challenges and dilemmas that arise and how ... -
Professores de educação física: diversidade e práticas pedagógicas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/10/2003) -
Professores de matemática diante da proposta curricular do estado de São Paulo (2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/02/2013)This research presents as an aim to analyse the impressions of a group formed by five Mathematics teachers about the State of São Paulo current curriculum implementation. It was elaborated in 2007 and implemeted in 2008 ... -
Os professores de matemática e a geometria: opiniões sobre a área e seu ensino.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/05/2005)Based on the professional experience with the Geometry teaching and on the existing bibliography which is approaching the abandon of Geometry and its teaching, the possible causes of this abandon and the importance of ...