Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 1081-1100 of 1280
-
O Programa Ler e Escrever e suas implicações no trabalho docente: o que avaliam os professores da rede de ensino estadual de São Carlos/SP?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/06/2021)The Reading and Writing Program, the object of this research, is an educational policy created by the Department of Education of the State of São Paulo focused on elementary school I and that proposes a set of mandatory ... -
O Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares: um estudo no município de Palmas - TO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)This work aims to analyze the implementation of the National School Councils Strengthening Program (PNFCE) in the municipality of Palmas/TO - Brazil, in order to understand the participation of the segments involved, based ... -
O Programa Universidade para Todos e a inserção de negros na educação superior : a experiência de duas Instituições de Educação Superior de Mato Grosso do Sul - 2005 - 2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2010)In this Doctoral Thesis the implantation of the University for All Program (ProUni) has been analyzed for the period of 2005 2008 and the insertion of Negroes into higher learning, bringing out this implementation in two ... -
Programas de formação continuada de professores da rede pública municipal de ensino de Limeira (1996 – 2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2017)This work presents the programs of continuous teacher training in the municipal public-school system of Limeira, from 1996 to 2012, when different continuing education programs with different theoretical and methodological ... -
Projeto Principia - Robôs na Escola: aprendizagem, desenvolvimento e cidadania
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)Due to their potential, digital information and communication technologies (ICT), in addition to offering entertainment content, guarantee students access to images, videos, research and information, which facilitate the ... -
Projeto sócio-educacional: a reflexão sobre os fundamentos do seu sucesso a partir da ação comunicativa, o significado e sentido e a metodologia.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/06/2005)Along of three-half years in collect data, in interactions, in interventions, in nderstandings and a perceptions in a social-educational project, we developed a study whose objective was to analyze the motive about its ... -
Promotoras Legais Populares: avançando na luta pela igualdade de gênero e na compreensão da Educação de Jovens e Adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2014)The Education of Youth and Adults (EJA) undergoes a process of paradigm change from a compensatory conception of basic education to lifelong learning. As a teaching modality, EJA needs to be understood in the broadest ... -
Proposta curricular do estado de São Paulo : novos papéis ou continuísmo na prática escolar do professor coordenador?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/04/2012)This research has the objective to investigate new roles required of the Teacher Coordinator in the implementation of Curriculum Proposal of the State of São Paulo by the State Secretariat of Education. Our hypothesis is ... -
A proposta política de um município para a inclusão escolar: um tema, vários olhares.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2005)The general aim of the present study was to investigate how the current public policies of educational inclusion have been translated by different educational agents, inserted in the context of regular education. We attempted ... -
Propostas teórico-metodológicas do ENEM: relações entre o enfoque CTS/CTSA e o discurso de professores acerca da prática docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)This work falls within the field of science teaching aimed at the Brazilian high school and want to investigate some of its relations with an evaluation model, specifically the National Secondary Education Examination ... -
O protagonismo juvenil na percepção de jovens em um programa de educação para o trabalho na cidade de Ribeirão Preto.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/09/2005)The teen protagonism is defined when the young is able to act in his/her family s circle, social and scholarship circle, being this act individual or in group. This study was carried out in order to identify the manner the ... -
PROUNI: trajetórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2011)Established in 2004 by the Federal Government and ruled by Ministry of Education as a public policy of educational inclusion, the Program Universidade para Todos (ProUni) aims to help the modification of the exculpatory ... -
Provimento de cargo de diretores de escolas públicas de ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This work sought to understand the discourses about the process of filling a position of municipal school director in municipal laws of three municipalities in the interior of. (Araçatuba, Barretos and Franca). Since ... -
Proyectos socioeducativos en la configuracion de subjetividades juveniles
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)The present research arises from the interest to know about the incidence of socioeducational projects in the configuration of subjectivities of young people in conditions of social vulnerabilities. Considering by ... -
Quando o futuro é presente: Uma análise sobre projetos e projeções de futuro sob a lógica da (in)disciplina no ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)This paper presents an analysis of sociability patterns of students from a public school run by the State of São Paulo. The described patterns of sociability are classified from a virtual future that involves the future ... -
Quando os alunos já são professores : ressentimento, teoria e prática na experiência do PARFOR
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/03/2017)The present work consists of a study about the teacher-student relationship when students are already teachers. The specificities of this relationship are analyzed from two fundamental elements, namely: the resentment ... -
O que a escola faz com o que o povo cria: até a capoeira entrou na dança!
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2003)Questo studio svilluppa una riflessione sull incorporazione nella istituzione scolastica di un bene culturale, nel caso la Capoeira, mettendo in luce i sensi ad essa attribuita nell ambito del sistema pubblico dell ... -
O que dizem os professores das 4as séries do ensino fundamental sobre o ensino de ciências neste nível de escolaridade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2006)More and more, the society has required citizens to act in a world which scientific and technology knowledge is extremely worth. The evolution of these knowledges works as a modern world´s mirror, which, indeed, reflects ... -
Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ... -
Quem são os povos indígenas para os estudantes? Reflexões sobre o currículo básico comum do estado de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/12/2014)The indigenous issue presented in the school context on the view of European blueprints may generate numerous misconceptions, reflecting attitudes of prejudice, rejection, discrimination and segregation. Although they ...