Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 1114-1133 of 1312
-
Proposta curricular do estado de São Paulo : novos papéis ou continuísmo na prática escolar do professor coordenador?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/04/2012)This research has the objective to investigate new roles required of the Teacher Coordinator in the implementation of Curriculum Proposal of the State of São Paulo by the State Secretariat of Education. Our hypothesis is ... -
A proposta política de um município para a inclusão escolar: um tema, vários olhares.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2005)The general aim of the present study was to investigate how the current public policies of educational inclusion have been translated by different educational agents, inserted in the context of regular education. We attempted ... -
Propostas teórico-metodológicas do ENEM: relações entre o enfoque CTS/CTSA e o discurso de professores acerca da prática docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)This work falls within the field of science teaching aimed at the Brazilian high school and want to investigate some of its relations with an evaluation model, specifically the National Secondary Education Examination ... -
O protagonismo juvenil na percepção de jovens em um programa de educação para o trabalho na cidade de Ribeirão Preto.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/09/2005)The teen protagonism is defined when the young is able to act in his/her family s circle, social and scholarship circle, being this act individual or in group. This study was carried out in order to identify the manner the ... -
PROUNI: trajetórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2011)Established in 2004 by the Federal Government and ruled by Ministry of Education as a public policy of educational inclusion, the Program Universidade para Todos (ProUni) aims to help the modification of the exculpatory ... -
Provimento de cargo de diretores de escolas públicas de ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This work sought to understand the discourses about the process of filling a position of municipal school director in municipal laws of three municipalities in the interior of. (Araçatuba, Barretos and Franca). Since ... -
Proyectos socioeducativos en la configuracion de subjetividades juveniles
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)The present research arises from the interest to know about the incidence of socioeducational projects in the configuration of subjectivities of young people in conditions of social vulnerabilities. Considering by ... -
Quando o futuro é presente: Uma análise sobre projetos e projeções de futuro sob a lógica da (in)disciplina no ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)This paper presents an analysis of sociability patterns of students from a public school run by the State of São Paulo. The described patterns of sociability are classified from a virtual future that involves the future ... -
Quando os alunos já são professores : ressentimento, teoria e prática na experiência do PARFOR
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/03/2017)The present work consists of a study about the teacher-student relationship when students are already teachers. The specificities of this relationship are analyzed from two fundamental elements, namely: the resentment ... -
Quanto vale a educação básica? O mercado educacional no contexto da BNCC
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/08/2024)This research focuses on the role of the educational market in developing and implementing the National Common Curricular Base (BNCC) (Brazil, 2017), adopting as reference the Kroton/Cogna group basic education branch, ... -
O que a escola faz com o que o povo cria: até a capoeira entrou na dança!
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2003)Questo studio svilluppa una riflessione sull incorporazione nella istituzione scolastica di un bene culturale, nel caso la Capoeira, mettendo in luce i sensi ad essa attribuita nell ambito del sistema pubblico dell ... -
O que dizem os professores das 4as séries do ensino fundamental sobre o ensino de ciências neste nível de escolaridade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2006)More and more, the society has required citizens to act in a world which scientific and technology knowledge is extremely worth. The evolution of these knowledges works as a modern world´s mirror, which, indeed, reflects ... -
Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ... -
Quem são os povos indígenas para os estudantes? Reflexões sobre o currículo básico comum do estado de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/12/2014)The indigenous issue presented in the school context on the view of European blueprints may generate numerous misconceptions, reflecting attitudes of prejudice, rejection, discrimination and segregation. Although they ... -
Querido diário... o que revelam as narrativas sobre ludicidade, formação e futura prática do professor que ensina(rá) matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)This study aims to investigate what narratives of undergraduates of the Pedagogy course of UFSCar, constructed during the formation, about the playfulness, the teaching of mathematics and the being a teacher who teaches ... -
A questão da disciplina na escola: percepções dos estudantes do 5º ano no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2023)The foundation of modern education, as it was described by Enlightenment ideals, gives man the condition to think for himself. The pedagogy, which emerges from this context, has as its purpose the formation of the subject's ... -
As questões ambientais nos livros didáticos de diferentes disciplinas da quinta-série do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2008)The National Curriculum Parameters and Law 9.795 issued in 1999, which institutes a national policy covering environmental education, define that the environmental education should not be a school discipline but should be ... -
Quietas e caladas: reflexões sobre as atividades de movimento com crianças na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2003) -
O Quilombismo de Abdias Nascimento: fundamentos para uma educação antirracista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/10/2021)The following master's thesis aims to investigate the assumptions of Abdias Nascimento's thought, the ideals and proposals that point to actions for an anti-racist education. This is done from considerations of the work O ... -
Quilombolas na Pós-Graduação construindo Ebges de resistência - deslocamentos pessoais, coletivos, político-pedagógicos e pluriepistêmicos no Ensino Superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2022)The presence of quilombolas in Brazilian postgraduate courses, from the adoption of the affirmative action policy and racial quotas, has been giving new meaning to academic knowledge, impelling new pedagogical and theoretical ...