• A Casa Escola da Pesca de Outeiro-Belém/PA: para o trabalho e para a liberdade 

      Silva, Luciane Teixeira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)
      The thesis is situated in the field of historiographical research, particularly the History of School Institutions. Its object of study is the Casa Escola da Pesca, a public municipal school located in the insular region ...
    • O caso da escola municipal Campos Salles (Heliópolis-SP) e a construção da autonomia 

      Hora, Carolina Laureto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/02/2019)
      The discussions in Dialetics of enligghtenmentby Adorno and Horkheimer and in the Theory of Semi-formation by Adorno, denounce that the cultural formation prevailing in capitalist society is based on technical rationality ...
    • Casos de ensino e professoras iniciantes 

      Nono, Maévi Anabel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2005)
      The comprehension of the formative processes lived by teachers and the definition of the professional knowledge that forms the base of their performance appear as central themes in studies on teacher education, especially ...
    • Casos de ensino: dilemas, reflexões e conhecimentos de professores de Educação Física 

      Fabri, Eliane Isabel Julião (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)
      In the scenario of teacher education, narratives appear as adequate tools to access numerous aspects of teaching. The situations that occur in Physical Education classes express a diversity of elements that, when transformed ...
    • A categoria trabalho nos cadernos de sociologia do ensino médio da rede pública do estado de São Paulo 

      Monzelli, Arthur Guilherme (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      Esta disertación analiza el enfoque que el Material de apoio ao currículo do Estado de São Paulo: caderno do professor, referentes a la asignatura de sociología, o simplemente Cuadernos de sociología, concibe la categoría ...
    • A catequese colonial jesuítica na região do Itatim no século XVII 

      Sousa, Neimar Machado de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/10/2009)
      Esta pesquisa es un estudio de las relaciones, contexto e influencias pedagógicas construidas desde el contacto de los misioneros y maestros jesuitas con los Itatín, durante el siglo XVII, en la Provincia de Itatín. Su ...
    • O cálculo do esquecimento: o papel de mediação das redes sociais na produção de violência 

      Silva, Mariana Bergo Damaso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      This research, based on the critical theory of society, aims to identify the determinants of barbarism condition lived by contemporary society, which is characterized by high rate of technological development, manly in ...
    • O Centro de Divulgação Científica Cultural da Univerisdade de São Paulo, campus São Carlos: um projeto de extensão universitária. 

      Canales, Renata Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2006)
      The present study endeavours to contribute to a better understanding of the education in this country by means of a case study of the Centro de Divulgação Científica e Cultural CDCC (Centre for Scientific and Cultural ...
    • O Centro Educacional São José Operário em São Luís do Maranhão (1988-2015): confessionalidade e laicidade 

      Rodrigues, Maria José Lobato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/09/2020)
      This study analyzes the trajectory of Centro educacional São José operário (CESJO), founded by the Congregation Poor Servants of Divine Providence, in Maranhão capital, in 1988, to attend the sons of poor families from the ...
    • Célestin Freinet: história, política, princípios, técnicas e pesquisas acadêmicas (1982-2018) 

      Martins, Gabriela Luchesi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/10/2022)
      The present work has as its theme Freinet Pedagogy and academic research (theses and dissertations), between 1982 and 2018, which address theory and practice in the classroom. Célestin Freinet believed that techniques and ...
    • CicloPedaleiros: processos educativos decorrentes da prática social da cicloentrega 

      Mecca, Andréia Cordeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)
      The implementation and consolidation of the neoliberal economic model has resulted in a significant precariousness of work in Brazil and the increase of inequalities. The large amount of people living in socioeconomic ...
    • A cidade educadora e o enfoque CTS : articulações possíveis a partir dos professores de ciências em formação 

      Fabrício, Tárcio Minto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/07/2016)
      The Science, Technology and Society (STS) approach to Science Education and the Educating Cities conceptual framework share different aspects that allow their identification as progressive educational ideas. Aiming to ...
    • A ciência em romances de ficção científica: leituras e caminhos para a educação em ciências 

      Ferneda, Túlio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/03/2015)
      In this research we have selected a group of science fiction novels and tried to comprehend the way science is pictured in the stories. Pérez and others (2001) synthesize seven misconceptions of science that we used to ...
    • A ciência na Educação Infantil: uma análise a partir dos projetos e reflexões desenvolvidos por educadores infantis 

      Souza, Carolina Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2008)
      The current work (This present paper) aims to reflect how to think the natural sciences in the field of Child Education, since this science is related to a rigid knowledge corpus, structured and organized and the education ...
    • O cinema como prática educativa no ensino médio: Projeto O Cinema vai à escola 

      Moura, Marcilene Rosa Leandro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2013)
      Considering the changes in Brazilian education, consolidated from educational reforms promoted by the Federal Government in mid of 1990, attending the determinations made explicit in the documents produced by the World ...
    • Cinema digital e educação: novas formas de percepção estética no século XXI 

      Siqueira, Paula Monteiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      The art goes through transformations on elapse of time, as do the resources and techniques used to produce it, and it s transformed as well as the predominant medium of communication alleged experience mediation. At the ...
    • Cinema e educação : produção e democratização do audiovisual com crianças e adolescentes em Curitiba 

      Stecz, Solange Straube (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/07/2015)
      The starting point of this study is the project "Children and Animated Film", held by the “Cinemateca de Curitiba” between 1976 and 1983 that innovated the relationship between cinema and education in municipal schools. ...
    • Cinema feito por mulheres: um estudo sobre a produção da imagem cinematográfica e a educação visual em Tão Longe é Aqui 

      Domingues, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)
      This work aims to study and understand the perception of womens filmmakers, and what the images produced by them tell us and educate us. For this, the work presents the feature film So Far is Here (2013) directed by Brazilian ...
    • Cinema, televisão e documentários: possibilidades imaginativas em contextos de ensino técnico 

      Neto, Armando Manoel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2021)
      This dissertation discusses the possibility of a reflection on the school, education and the ways of seeing that are constituted in these spaces. In this way, we observe the educational processes and visuality projects ...
    • Clube de valentes: empoderamento de meninas por meio da educação 

      Silva, Alexsandra de Freitas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)
      The object of research addressed in this dissertation is the educational action of the Brave Club and its contributions to the empowerment of girls. Valentes Club is an educational action that is part of the Dialogical ...