Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 164-183 of 1299
-
Clube de valentes: empoderamento de meninas por meio da educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)The object of research addressed in this dissertation is the educational action of the Brave Club and its contributions to the empowerment of girls. Valentes Club is an educational action that is part of the Dialogical ... -
Clube dos valentes: prevenção da violência e desenvolvimento de amizade na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)This doctoral thesis aims to understand what is the impact of preventive socialization on egalitarian models of masculinity, in opposition to violent actions, based on the dialogical practices of the “Clube de Valentes” ... -
Coerência interna em pesquisas em Psicologia e contribuições à Educação : análise da produção no período de 2011-2015 no periódico Psicologia Escolar e Educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)Subjects in present information society are required to master school content, skills and competencies. Such mastering must be assured by the education centers, what configures the instrumental dimension of school education. ... -
Colaboração científica nos programas de pós-graduação em educação : uma análise de redes de coautoria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)The present study has the objective to investigate the network conformation of scientific collaboration's postdegree program in Sducation located in Brazil's Southwest. Use it in two methodologies, the social media analysis ... -
O Colégio São Benedito e a escolarização da população negra em Campinas-SP no início do século XX
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/10/2018)In the post-abolition period and in the First Republic, the black population was removed from the minimum conditions to integrate into Brazilian society, which underwent major transformations with the goal of developing ... -
O Colégio Universitário (COLUNI) da Universidade Federal de Viçosa (1965-1981) : formar para a universidade e garantir a qualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)This thesis is a result of a study with the objective to analyze the founding and consolidation process of the University College of the Federal University of Viçosa (COLUNI), in the period between 1965 and 1981. The ... -
Colégios jesuíticos no Brasil colonial na produção científica de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/04/2008)Educatio iesuitica in Brasilia Colonia parum scrutatum thema ab historiographia educationis quae ei exiguum spatium servat in libris Historiae Educationis. Ea res, autem, dissimilis esse deberet, maxime quia erat periodus ... -
Compartilhando conhecimentos no ensino de matemática nas séries iniciais: uma professora no contexto de tarefas investigativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2009)Interest and concern about mathematics teaching in early grades of elementary school were the driving force behind the making of this paper. The choice of investigative work as the main focus of the research reflects the ... -
Compartilhando um ambiente musical: processos educativos e relações afetivas entre pais e crianças de 8 a 24 meses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/09/2008)The research work here presented has as a theretical base, authors that believe that the social practices and the people's educational processes are developed and favored in the context of their interactions with the family, ... -
A compreensão dos professores do Ensino Fundamental I sobre o processo o processo avaliativo da aprendizagem matemática na perspectiva Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)This research deals with the evaluation of learning in Mathematics and is based on the Historical-Cultural Theory, which expresses as a principle that the formation of man is a dialectical process, which takes place ... -
Comunidades de aprendizagem: contribuições da perspectiva dialógica para a construção positiva das identidades das crianças negras na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)The present research, titled Learning Communities: contributions of the dialogic perspective to the positive construction of the black children s identities at school, aimed at understanding which classroom practices ... -
O conceito de currículo oculto em artigos publicados na biblioteca eletrônica SciELO (2001 - 2015)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This Master's Dissertation is structured around the following question: What the scientific articles published in the SciELO electronic library from 2001 to 2015 reveal when they address the hidden curriculum concept? As ... -
O conceito de função nas pesquisas dos Encontros Nacionais de Educação Matemática (1987-2013)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)This study aimed to investigate which reveal the research published in the eleven editions of the Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) occurred in the period between 1987 until 2013 in relation to the concept ... -
O conceito de gênero discursivo/textual em teses e dissertações que focalizam a produção textual em contexto de alfabetização (2010-2017)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)The main objective of this research is identifying how the concept of discourse genre are constituted in theses and dissertations about textual production in the literacy context and in the initial three years of elementary ... -
Conceito de letramento: desafios e implicações no processo de aprendizado da língua materna - perspectiva bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/03/2015)This dissertation falls within the research area of School Education: Pedagogical Theories and Practices. Its central theme is the concept of literacy within the initial learning of the mother tongue of schoolchildren. The ... -
O conceito de sociabilidade em Georg Simmel: contribuições à sociologia da infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/06/2021)This research aimed to understand the change in the use of the concept of socialization to the use of the concept of sociability and the emergence conditions of this conceptual turn within the field Sociology of Childhood. ... -
A concepção de qualidade na Revista Ensino Superior (SEMESP) no período de 2000 a 2010
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)The present work of this objective of understanding how the conception (conceptions) of quality of the Private Higher Education expressed in the Ensino Supeiror Magazine (SEMESP) is treated, in the context of marketing, ... -
Concepção de tecnologia dos Programas São Paulo Faz Escola e Inova Educação: permanências ou rupturas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/08/2022)The driving element of this research arises in the context of emphasis on the technology theme in educational programs and policies that guide the school curriculum. Affiliated to the State, Politics and Human Formation ... -
As concepções de "educar" das profissionais de educação infantil: um ponto de partida para a formação continuada na perspectiva histórico-cultural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/04/2003)This Thesis is the result of our envolvement with the matters related to the initial and continuing education workers formation and the work quality offered by them. It is also the emergency to discuss the theme of Brazilian ... -
Concepções de criação musical na prática docente no contexto da colonialidade e na perspectiva da humanização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/05/2021)The present thesis aims for pointing out the conception that music teachers specializing in Music Education at Claretiano University hold regarding the role of music creation in early music initiation studies and how these ...