Browsing Teses e dissertações by Document Type "Dissertação"
Now showing items 21-40 of 721
-
O PIBID como elemento formativo e as concepções pedagógicas: um estudo a partir das percepções dos participantes de um subprojeto de biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)The research has as general objective to investigate, through the perceptions of its participants, the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID) – Biology as a formative element of science ... -
Jogando em casa na pandemia: um estudo brasileiro de crianças de 1 a 10 anos no isolamento social pelo COVID -19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/07/2023)Nel 2020 molti Paesi sono stati improvvisamente sorpresi dal contagio accelerato e incontrollato del virus SARS-COV-2 (COVID-19). Nel marzo dello stesso anno, l'Organizzazione Mondiale della Sanità classificò il contagio ... -
O desenvolvimento da afetividade nas práticas pedagógicas na Educação Infantil à luz da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)This research was carried out within the Center for Studies, Research and Extension on the School of Vigotsky (NEEVY). Based on the Historical-Cultural Theory, especially on Vygotsky's texts, we find the concept of emotions ... -
Práticas pedagógicas nas escolas multisseriadas do campo: para além da seriação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)Multigrade classrooms are a historical reality in rural education, whether in multigrade schools or not. As a rule, it often ends up being the only way the State is present in communities, as well as the sole means of ... -
Educação escolar do povo indígena Balatiponé-Umutina : compreendendo processos educativos da escola Julá Paré
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)No summary -
As imagens multifacetadas da palavra: a literatura na escola.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/11/2004)This research work is a Case Survey, accomplished in Escola Sarapiquá (Sarapiquá School), located in the city of Florianópolis, in Santa Catarina State. The school emerged from the concern of a group of parents about ... -
O conceito de função nas pesquisas dos Encontros Nacionais de Educação Matemática (1987-2013)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)This study aimed to investigate which reveal the research published in the eleven editions of the Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) occurred in the period between 1987 until 2013 in relation to the concept ... -
Desenvolvimento de um programa educacional de formação continuada: o torna-se educador a partir de reflexões e (trans) formações em busca de melhoria do ensino e da aprendizagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/03/2004)The teaching democraticalization by Federal Constitution of 1988 and the National Education Basis and Guidelined Law 9394/96, provided opportunity of teaching for all and intensified the need of educational system changes ... -
Características da aprendizagem significativa em proposições expressas por escrito pelos alunos do ensino fundamental: um estudo de conceitos químicos proposto a partir de atividades experimentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/05/2004)In this study, it was attempted to develop some experimental activities with the objective of extracting and identifying chemical elements from commercial products of low cost and easy access. The developing finality of ... -
Cultura negra na sala de aula: pode um cantinho de africanidades elevar a auto-estima de crianças negras e melhorar o relacionamento entre crianças negras e brancas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2004)The objective of this study was to analize the conceptions of the white children and the black ones before the black people and their culture, to analize the characteristics of a project that aims at fighting racism and ... -
A organização do processo de trabalho na escola: uma crítica do trabalho pedagógico na formação do trabalhador em saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2004)This study is intended to approach the modifications in the organization of the process of work, which take place inside school due to the transformations in the world of work. Its main objective is to set out to investigate ... -
Formação e qualificação de pequenos produtores rurais: a experiência da Coordenadoria de Assistência Técnica Integral - CATI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This research has the aim to present the investigation made about the Coordination of Integral Technical Assistance CATI, an agency that is part of the Agriculture and Supply Secretary in the state of São Paulo. This ... -
Mapeamento quantitativo dos impactos da gestão democrática no desempenho das escolas públicas no IDEB 2013
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)The Law of Directives and Bases of National Education. - LDB (Lei No. 9.394 / 1996), in its Article 3, establishes the principles for the implementation of public education, and the Item VIII defines the democratic management ... -
Processos educativos na convivência e no brincar de crianças do Serviço Socioeducativo Girassol de Cristais Paulista-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)The Social Assistance public policy aims to ensure through an integrated set of actions, the effectiveness of social service. It seeks the fight against poverty in order to guarantee the minimum social living, family and ... -
Construindo a trajetória docente: os percursos formativos de professores de ciências.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2004)The present study investigated how the Science teachers felt their formation through their personal education and professional lives. If we understand the teacher s formation as a period that comprehend his/her teaching ... -
Construção de saberes, criação de fazeres: educação de jovens no hip hop de São Carlos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2004)This research started on March, 2002, at the Program of Post Graduation in Education (UFSCar) Concentration area: Teaching Methodology. The knowledge s construction presented here has, as co-labors, the youngsters from ... -
Entre imigrantes e nativos digitais : a percepção docente sobre as novas tecnologias da informação e comunicação (NTIC) e o ensino da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2015)This study aimed to understand facts arising from educational processes applied to the teaching of Physical Education at the level of Basic Education, established by agents of different generations and mediated by resources ... -
Processo de iniciação à docência de professores de matemática: olhares de egressos do PIBID/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/05/2014)This research aims to understand the process of initiation into teaching of graduates of Institutional Scholarships Program initiation into Teaching (PIBID) at the Federal University of São Carlos, in the area of Mathematics. ... -
Saberes e práticas populares de saúde : os processos educativos de mulheres camponesas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2012)The objective of this research is to learn about the peasant women s level of understanding about health and identify their common healthcare practices, as well as their process to transfer knowledge. This study is based ... -
Bases conceituais da teoria histórico-cultural : implicações nas práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/01/2012)The intention of this research was to analyze and clarify the conceptual foundations of the Historical-Cultural Theory, based on the Historical-Dialectical Materialism by Marx, and their direct implications for the pedagogical ...