Navegando Teses e dissertações por programa de pós "Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE"
Itens para a visualização no momento 61-80 of 1256
-
Processos educativos na convivência e no brincar de crianças do Serviço Socioeducativo Girassol de Cristais Paulista-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)The Social Assistance public policy aims to ensure through an integrated set of actions, the effectiveness of social service. It seeks the fight against poverty in order to guarantee the minimum social living, family and ... -
Construindo a trajetória docente: os percursos formativos de professores de ciências.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2004)The present study investigated how the Science teachers felt their formation through their personal education and professional lives. If we understand the teacher s formation as a period that comprehend his/her teaching ... -
Construção de saberes, criação de fazeres: educação de jovens no hip hop de São Carlos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2004)This research started on March, 2002, at the Program of Post Graduation in Education (UFSCar) Concentration area: Teaching Methodology. The knowledge s construction presented here has, as co-labors, the youngsters from ... -
Entre imigrantes e nativos digitais : a percepção docente sobre as novas tecnologias da informação e comunicação (NTIC) e o ensino da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2015)This study aimed to understand facts arising from educational processes applied to the teaching of Physical Education at the level of Basic Education, established by agents of different generations and mediated by resources ... -
Processo de iniciação à docência de professores de matemática: olhares de egressos do PIBID/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/05/2014)This research aims to understand the process of initiation into teaching of graduates of Institutional Scholarships Program initiation into Teaching (PIBID) at the Federal University of São Carlos, in the area of Mathematics. ... -
Processos educativos construídos com participantes do projeto vivências em atividades diversificadas de lazer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/07/2015)Children, adolescents, young people and all human beings, as such, have the right to respect, human dignity, the fun, the enjoyment of pleasure, to his body, the most diverse space/time/living contexts in social practices, ... -
Saberes e práticas populares de saúde : os processos educativos de mulheres camponesas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2012)The objective of this research is to learn about the peasant women s level of understanding about health and identify their common healthcare practices, as well as their process to transfer knowledge. This study is based ... -
Bases conceituais da teoria histórico-cultural : implicações nas práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/01/2012)The intention of this research was to analyze and clarify the conceptual foundations of the Historical-Cultural Theory, based on the Historical-Dialectical Materialism by Marx, and their direct implications for the pedagogical ... -
Encruzilhadas da organização educacional : conceito de administração, de gestão e de gerencialismo na RBPAE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This study aims to explain and categorize the concepts of Educational Administration, Management and Democratic Management within the Educational system presented on the Revista Brasileira de Política e Administração da ... -
As contradições do Estado avaliador: experiências do ensino superior brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)This work has as study object the evaluation processes for higher education practiced in Brazil, and it tries to investigate if they have produced some improvement in IES and in degree courses. We consider important to ... -
Racionalidade instrumental, competitividade e individualismo de estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)This study aimed to understand the meaning and motivation that exist in student participation in various extracurricular activities in public universities, particularly in undergraduate research and student organizations. ... -
A Roda da Vida no ambiente escolar : uma vivência intergeracional de Educação Musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/02/2012)Master's Thesis. Education Graduate Programme of Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2012. This Master's thesis deals with the scientific investigation of a process of musical education among the elderly and ... -
Colégios jesuíticos no Brasil colonial na produção científica de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/04/2008)Educatio iesuitica in Brasilia Colonia parum scrutatum thema ab historiographia educationis quae ei exiguum spatium servat in libris Historiae Educationis. Ea res, autem, dissimilis esse deberet, maxime quia erat periodus ... -
Ensino de rítmica musical: analisando uma prática pedagógica bem sucedida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/11/2004)From different regards, the present study has the foremost aim of understanding the trajectory and pedagogical practice of a musical rhythm teacher, José Eduardo Gramani, so that the knowledge produced during the course ... -
Professoras alfabetizadoras e língua materna: relacionando expectativas, conteúdos e forma de ensiná-los
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/12/2004)This study was conducted with literacy teachers at local schools in a city in the interior of São Paulo throughout the school year 2003. The aim of the research was to verify the expectations these teachers had in relation ... -
Casa das mangueiras: espaço de aprendência no cotidiano de adolescentes com vivência de rua.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2004)This research work is a study of case undertaken at Escola Experimental Casa das Mangueiras, a non-governmental organization created in the 70 s and which showed to be the pioneer in the development of a pedagogic experience ... -
Recontando histórias: a leitura e a visão de mundo do pré-escolar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2005)In this work we analyze the perception of the world traces conveyed by pre-school children when they retell stories. From the cultural historical perspective and from some aspects of textual linguistics, 58 retellings, ... -
Mediações e distinções entre associativismo e sindicalismo de professores públicos no Ceará (1962- 1992) : A APEOC/Sindicato e o SINDIUTE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)This study discusses the mediations and distinctions between association and teacher union, from the unionism phase to the formation of the teacher unions APEOC and SINDIUTE, in Ceará. In the early phase of unionism in ... -
Educação agora é para a vida? A marca social do ensino médio no Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2005)This text intends the recognition historic-philosophic of the High School social mark in Brazil. It is understood by social marc from Antonio Gramsci s concept that each social group has its own kind of school, destined ... -
O início da docência e a trajetória profissional segundo a visão de professoras em final de carreira.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2004)The present work called The Beginning of Teaching Profession according to Ending Career Professors , has the aim to investigate the following inquiring question: What are the aspects that Elementary School first to fourth ...