Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 648-667 of 1295
-
Gênero e educação: abordagens e concepções em dissertações de mestrado no estado de São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2003)The purpose s work is to analyze and systematize 19 (nineteen) dissertations that focused the educational process associated to gender category presented between 1990 to 2000, in universities located in Stated of São Paulo: ... -
Gênero e sexualidade nos cursos de Pedagogia: um estudo sobre a Resolução CNE 002/2015 na formação inicial de professoras do Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This dissertation aims to analyze the way in which the Pedagogy courses of federal universities in the Southeastern region of the country were reformulated to comply with Resolution No. 002/2015 of the National Education ... -
Os gêneros do discurso e a prática da produção textual: dialogando sobre os conhecimentos necessários aos educadores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2010)The aim of this research was to verify and analyze which skills are necessary to the educators of 9-year-old pupils at the discourse genres as a teaching subject so that they can guarantee the pupils learning regarding ... -
Ginástica e educação física no instituto Benjamin Constant de 1930 a 1979: entre a conformação e a formação humanística da pessoa cega
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2019)This research investigates the development of Gymnastics with its subsequent unfolding in the discipline Physical Education at the Benjamin Constant Institute (IBC) in the temporal cutout from 1930 to 1979. The IBC was ... -
O governo da infância: práticas de alfabetização no Estado da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This study aimed to analyze how the curricular system present in a literacy proposal governs and produces children's subjectivities in the early years of elementary school in the state of Bahia. The survey was conducted ... -
O governo de menores de idade em relação à prática da prostituição: os discursos de agentes sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/10/2014)In the field of prostitution children and adolescents can be found, although considered a social practice that violates their rights. Consequently, society has created a social network of care, where the Guardian Council ... -
Grandeza pelo trabalho: formação de trabalhadores e cultura do trabalho em Jaraguá do Sul.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/05/2003) -
Grupo Escolar de Ribeirão Claro: reconstrução histórica no período de configuração da concepção pedagógica produtivista no Brasil (1969-2001)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2024)This work belongs to the field of the History of Education, being fitted in the thematic of the History of School Institutions and having the Marxist theoretical-methodological framework as epistemological guideline. It ... -
Grupos escolares rurais na antiga Usina Tamoio (Araraquara/SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)The aim of this work is to investigate the creation of the School Groups in rural areas in the state of São Paulo, in 1930, a period that starts and shows the materialization of rural school groups. Emphasizing a case study ... -
Grupos Interativos: uma proposta educativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The research presented here sought to investigate a proposed educational differentiated teaching and learning called Group Interactive that exists in schools that are Learning Communities. The Interactive Group is a ... -
Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2014)After identifying the interference of systemic mechanisms in education, reduced, in turn, to the utilitarian condition of simple means for the achievement of extrinsic ends, the dissertation presents the communicative ... -
O habitus vestibulando para o acesso ao ensino superior em um colégio privado no sul de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/08/2020)The middle and elite classes in basic education constitute an important field of study for the Sociology of Education, although little explored. This research, has as theoretical precepts the work the Pierre Bourdieu, ... -
Habitus, expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de escolas urbana e rural do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2011)O objetivo deste trabalho foi o de investigar e analisar o habitus e a construção de expectativas e estratégias de formação e trabalho de alunos de duas escolas públicas do Ensino Médio de um município do Estado de São ... -
Hannah Arendt : A crise na educação como crise da modernidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2019)This thesis proposes as a problem of study the crisis in modern education addressed by Hannah Arendt. Its main objective is to study the judgment of the crisis in education as a crisis of the political world in modernity. ... -
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2006)Rosário Farm was founded in 1940 by Russian educator Helena Antipoff as a boarding school for receiving exceptional children from Belo Horizonte. Our study analyzed the pedagogical practices of that institution, verifying ... -
Helena Antipoff, as Sociedades Pestalozzi e a educação especial no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)In this study we analyze Helena Antipoff s trajectory in order to understand her participation, as well as that of institutions created by her, in the construction of Special Education in Brazil. We investigate everything ... -
Heraldo Marelim Vianna na história da avaliação educacional no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)Heraldo Marelim Vianna was an influent researcher in the area of educational evaluation in Brazil, knowed as one of the firts to discuss this theme, and with a very important role in the Carlos Chagas Foundation (FCC), an ... -
Higienismo e educação nas páginas de O Ateneu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2011)This text analyzes the schooling process in Brazil during se XIX century, questioning the formation of secondary education on the Empire of the Court. Rather, the discourse for the education, set within the broad project ... -
Hipertexto e processo formativo: contribuições e/ou obstáculos para a educação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/06/2005)The unbalanced advance between infra-structure and supra-structure, which material base develops at a faster pace than society evolution as a whole, sharply acts on the man who gradually loses awareness about his own ... -
História da educação agrícola do sul de Minas Gerais : a Escola Agrícola de Muzambinho (1948-1985)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/05/2016)This research lies in the field of history of school institutions and has as its object of study the Agricultural School of Muzambinho, with the objective of analyzing the process of is creation and the formation offered ...