Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 684-703 de 1265
-
Incorporação orgânica da educação a distância nas universidades públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/05/2022)Distance Education (DE) has been growing dramatically, being also driven by the experiences lived during the pandemic period, namely in what is conventionally called emergency remote teaching - or similar nomenclatures. ... -
Indicadores de desenvolvimento da atividade voluntária na Educação infantil: o jogo de papéis como atividade principal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/12/2018)According to Historical-Cultural Theory, voluntary activity is a neoformation which appears at the end of pre-school age, becoming children aware of their actions and capable of controlling them. A delayed development of ... -
Indicadores de qualidade na Educação : um estudo a partir do PISA e da TALIS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2012)International Student Assessment) and the results presented by TALIS (Teaching and Learning International Survey), considering the configuration of schools highly evaluated and the practices developed in those institutions. ... -
Indicadores educacionais de desenvolvimento profissional da docência em música nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This dissertation aims at investigating educational indicators of professional development in teaching through the participation of novice and experienced music teachers in the late years of elementary school in a continuing ... -
Indisciplina e violência na escola : concepções e discursos de educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)This research aimed at analyzing the teachers‟ discourses from a state school at the interior of São Paulo State as their understandings about conflict, indiscipline and / or violence inside the school and investigate if ... -
Indução dos resultados da avaliação externa de larga escala na formação continuada de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2023)The results of large-scale external evaluations and the indices associated with them have influenced both networks and individual schools, and the literature on the subject has denounced the adoption of actions aimed at ... -
Indústria cultural do entretenimento na escola: a sala de aula no parque de diversões do Hopi Hari
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)This study aims to contribute to the discussion about the influence of today's technological devices, as well as the cultural entertainment industry by way of amusement parks, in this research, Hopi Hari and its educational ... -
Indústria cultural e educação : o youtube como espaço de manifestação e mediação das tensões na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2012)This study has as purpose an analysis of relational tensions and the way they are present into schools, including among them, the relationship that is established between teachers and students a full of meanders and ... -
Indústria cultural, natureza e educação: uma análise do uso de recursos midiáticos sobre a temática ambiental na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2013)The environmental crisis experienced today shows, evidently, that the relationship model historically built between humans and nature became destructive and unsustainable. This relationship model is highly influenced by ... -
Indústria cultural, semiformação e as metamorfoses no conceito de infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2010)The present work, based on concept of Hallbildung, brought as Critic Theory, it analyze the change of the concept of childhood post modern, it trying understand the condition caused the your supposed disappear, and more ... -
Infância contemporânea: análises sobre a relação entre cultura digital, cultura lúdica infantil e conhecimento docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2023)When observing the contemporary social and cultural situation, we notice the massive presence of tools that provide digital technologies in the daily lives of people of different age groups. From this, the playful culture ... -
Infância negra e mídias digitais: uma análise de canais do YouTube realizados por meninas negras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/12/2018)The present research was conducted between January and August, 2018 with the principal reason to analyse four channels on Youtube from black girls between seven and eleven years old. The aim was identifying in those channels ... -
Infância, autonomia e pós-estruturalismo : alguns diálogos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)The central objective of this research was to discuss, within the sociology of childhood, how the children´s action has been designed and channeled. From a literature review of some reputable authors, namely: Jens Qvortrup, ... -
Infância, Experiência e Linguagem em Walter Benjamin: a indústria cultural e as implicações pedagógicas do empobrecimento da experiência formativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)According to studies developed by the Critical Theory of Society, particularly Theodor Theodor W. Adorno (1984, 1992, 1994, 1995, 2002, 2010), Max Horkheimer (1984, 1980) and Walter Benjamin (1970, 1984, 1985, 1987, 1989, ... -
Infâncias do e no campo: um retrato dos estudos pedagógicos nacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2015)This thesis brings a discussion about the countryside childhoods. The research objective was to mapping the Brazilian academic productions which intent to think about the countryside childhoods at the Educations field of ... -
Inflamável cinema: incendiando as percepções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)Cinema as a crossing in times of intolerance, how affection affects the perception of feeling cinema. A research on the place of the researcher/spectator based on the (mis)education that precedes the film (but it is not ... -
A influência conservadora e empresarial na perpetuação da dualidade educacional no século XXI: o processo de implementação da reforma do ensino médio no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)The research analyses the new high school educational policy approved by the Provisal Measure n. 746/2016 and passed into the Law n. 13.415/2017. The objective of the study was to identify the implementation process of the ... -
A influência das disposições culturais no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes do Ensino Superior (ENADE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2013)This work falls within the scope of researches on the school career / academic students of different social groups. This is a study on the performance of Brazilian students in the National Performance Higher Education ... -
A informaática e a educação continuada de professores: analisando aprendizagens e processos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/03/2006)This research, of a qualitative nature, investigates aspects of the learning process of the teaching staff, in order to contribute to the continued in-service learning for teachers in the use of computers in their teaching ... -
Informática na educação: um recurso para aprendizagem e desenvolvimento profissional de professoras mentoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2006)This work of research analyzes the contributions and difficulties of a formative process in computer science for the continued formation and professional development of experienced teachers who act as mentors in a Program ...