Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 688-707 of 1294
-
A imagem docente na novela Carrossel apresentada na Argentina, no México e no Brasil : a vocação, o magistério e a indústria cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/07/2016)La imagen del maestro presentado en la pantalla a través de películas y novelas tienen un papel importante en la formación y el establecimiento de nuestra subjetividad. Este hallazgo despertó en mí el deseo de analizar la ... -
As imagens multifacetadas da palavra: a literatura na escola.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/11/2004)This research work is a Case Survey, accomplished in Escola Sarapiquá (Sarapiquá School), located in the city of Florianópolis, in Santa Catarina State. The school emerged from the concern of a group of parents about ... -
O impacto da política de inovação sobre o trabalho do professor-pesquisador da Universidade de São Paulo, campus Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2015)This study aims at analyzing the constraints in the work of the professor-researcher in regard with the innovation policies. The hypothesis is that the current innovation policies progressively link the work of the ... -
Impasses e possibilidades do pensamento decolonial no ensino superior: o caso de uma universidade colombiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)This master's research identify aspects that underpin the Biology Degree racial debate. "Francisco José de Caldas District University" is located in Bogota, Colombia. The investigation, called "Knowledge, research and ... -
A implantação da escola primária graduada em Presidente Prudente-SP: as contribuições das professoras primárias (1925-1938)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2011)This study aimed to show what was the involvement of primary teachers in Presidente Prudente for the deployment of the First Group School of the city between 1925 and 1938, within the context of the history of Presidente ... -
Implementação da iniciativa unidade básica amiga da amamentação : educação continuada e prática profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/08/2007)Although the benefits that the maternal breast-feeding brings for the baby, the mother, the family and the society, wean it precocious have been frequent practical. Some authors recognize that, amongst the diverse factors ... -
Implementação da pedagogia histórico-crítica na educação do campo de municípios baianos por meio da Ação Escola da Terra: contradições e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2020)The present study has as its object an interface between the continuing education course made available in UFBA, through the Earth School Action (Ação Escola da Terra), to rural teachers from Bahia cities, a critical ... -
A implementação do REUNI no Centro de Ciências Agrárias da UFES : trabalho, gestão e ideologia vistos pelos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)This paper refers to a case study whose main objective is to be acquainted with the beliefs of professors in the Agricultural Science Center (CCA) in the Federal University of Espírito santo (UFES) towards their working ... -
As implicações da formação inicial no processo de iniciação à docência dos egressos do curso de Letras do Centro de Estudos Superiores de Tefé, estado do Amazonas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2022)Teaching knowledge is the result of a historical process through which teachers transform the knowledge they have had access to throughout their training and professional activities into learning that is mobilized in the ... -
Implicações da prova Brasil no trabalho de professores da rede de ensino de Cascavel-Pr: contradições entre as exigências das avaliações em larga escala e o currículo municipal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2018)This doctoral thesis fits in the studies of the Public Assessment Policies of Basic Education and its main objective is to understand the repercussions of the Brazil Exam in the teaching work for the teachers of the public ... -
A impressão do consenso : uma análise político-epistemológica do SARESP na Folha de S. Paulo e no Jornal da APEOESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)The research is based on the statements circulating in the political/media relationship, from which reviews the statements related to the school performance evaluation system of São Paulo state (SARESP). For this, texts ... -
A inclusão escolar pelo olhar de participantes da ReAD: narrativas de professoras e licenciandas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)Nowadays, school inclusion represents a significant advance for Brazil, the result of efforts and important achievements not only in the educational context but also in social, political, and cultural. The outlined master's ... -
Inclusão social, progressão continuada e ciclos no estado de São Paulo: implicações e contradições (1998-2002).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2004)Cette étude a le but d analyser, dans la période de 1998-2002, les implications et les contradictions engendrées par l adoption de les cycles avec progression continue , décision prise par la Secretaria de Estado da ... -
Incorporação e uso de tecnologias digitais pelos professores no fazer pedagógico da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)In recent decades, the world has seen a series of economic, political and social transformations engendered by the presence of digital information and communication technologies (TDIC). In the midst of the changes, the ... -
Incorporação orgânica da educação a distância nas universidades públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/05/2022)Distance Education (DE) has been growing dramatically, being also driven by the experiences lived during the pandemic period, namely in what is conventionally called emergency remote teaching - or similar nomenclatures. ... -
Indicadores de desenvolvimento da atividade voluntária na Educação infantil: o jogo de papéis como atividade principal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/12/2018)According to Historical-Cultural Theory, voluntary activity is a neoformation which appears at the end of pre-school age, becoming children aware of their actions and capable of controlling them. A delayed development of ... -
Indicadores de qualidade na Educação : um estudo a partir do PISA e da TALIS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2012)International Student Assessment) and the results presented by TALIS (Teaching and Learning International Survey), considering the configuration of schools highly evaluated and the practices developed in those institutions. ... -
Indicadores educacionais de desenvolvimento profissional da docência em música nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This dissertation aims at investigating educational indicators of professional development in teaching through the participation of novice and experienced music teachers in the late years of elementary school in a continuing ... -
Indisciplina e violência na escola : concepções e discursos de educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)This research aimed at analyzing the teachers‟ discourses from a state school at the interior of São Paulo State as their understandings about conflict, indiscipline and / or violence inside the school and investigate if ... -
Indução dos resultados da avaliação externa de larga escala na formação continuada de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2023)The results of large-scale external evaluations and the indices associated with them have influenced both networks and individual schools, and the literature on the subject has denounced the adoption of actions aimed at ...