Browsing Teses e dissertações by Advisor "Zuin, Vânia Gomes"
Now showing items 1-7 of 7
-
Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) : articulações entre a educação Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) e as propostas educacionais nacionais para o ensino de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/12/2009)The main objective of this study was to investigate the content and structure of Chemistry questions from National High School Exam (ENEM) from 2004 to 2007, seeking to identify if they whether approach or deviate from ... -
Propostas teórico-metodológicas do ENEM: relações entre o enfoque CTS/CTSA e o discurso de professores acerca da prática docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)This work falls within the field of science teaching aimed at the Brazilian high school and want to investigate some of its relations with an evaluation model, specifically the National Secondary Education Examination ... -
Concepções de relação ser humano-natureza nos livros de literatura infantil para o ensino fundamental do Programa Nacional Biblioteca da Escola 2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2011)The model of society in which we operate does not guarantee and does not claim the right to a dignified life for all, since inequality prevails among the people. We believe that rationality is a greater bearing on the ... -
Construção e avaliação de um ambiente virtual de aprendizagem voltado à Educação em Ciências, Química Verde e Sustentabilidade Socioambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)The Learning Management System (LMS) has become extremely attractive because of the development of tools that enable synchronous and asynchronous interaction between users connected to the internet. The system has being ... -
Educação ambiental na engenharia ambiental à distância na UFSCar: proximidades e afastamentos à formação crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/02/2014)The incorporation of environmental education (EE) in school curricula has shown to be a major challenge for environmental educators and educators in general. In this context, the aim of this study was to investigate the ... -
Ambientalização universitária: o olhar dos estudantes da UFSCar para as questões ambientais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2015)The process known as greening universities refers to the introduction of environmental issues in the teaching-research-extension and management fronts. Considering the various initiatives of the Federal University of São ... -
A experimentação no curso de licenciatura em Química da UFSCar (campus São Carlos): aproximações e distanciamentos à química verde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)The introduction of Green Chemistry in university subjects has occurred mainly through experimental proposals in teaching laboratories in the last twenty years. For this reason, the objective of this work was to investigate ...