ListarTeses e dissertações por tema "Professores - formação"
Mostrando ítems 1-20 de 108
-
Desenvolvimento de um programa educacional de formação continuada: o torna-se educador a partir de reflexões e (trans) formações em busca de melhoria do ensino e da aprendizagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/03/2004)The teaching democraticalization by Federal Constitution of 1988 and the National Education Basis and Guidelined Law 9394/96, provided opportunity of teaching for all and intensified the need of educational system changes ... -
Construindo a trajetória docente: os percursos formativos de professores de ciências.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2004)The present study investigated how the Science teachers felt their formation through their personal education and professional lives. If we understand the teacher s formation as a period that comprehend his/her teaching ... -
Processo de iniciação à docência de professores de matemática: olhares de egressos do PIBID/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/05/2014)This research aims to understand the process of initiation into teaching of graduates of Institutional Scholarships Program initiation into Teaching (PIBID) at the Federal University of São Carlos, in the area of Mathematics. ... -
Ensino de rítmica musical: analisando uma prática pedagógica bem sucedida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/11/2004)From different regards, the present study has the foremost aim of understanding the trajectory and pedagogical practice of a musical rhythm teacher, José Eduardo Gramani, so that the knowledge produced during the course ... -
Professoras alfabetizadoras e língua materna: relacionando expectativas, conteúdos e forma de ensiná-los
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/12/2004)This study was conducted with literacy teachers at local schools in a city in the interior of São Paulo throughout the school year 2003. The aim of the research was to verify the expectations these teachers had in relation ... -
Experiências de Ensino e Aprendizagem : estratégia para a formação online de professores iniciantes no Programa de Mentoria da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2010)This research investigated three teachers learning in their beginning of career at the first years of elementary school and an expert teacher the mastermind who have taken part of the Mastermind Program (MP) at UFSCar ... -
Representações de professores: elementos para refletir sobre a função da instituição escolar e da professora de educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2004) -
As contribuições do processo de implementação do projeto para o ensino de Ciências " ABC na educação científica - a mão na massa" para o desenvolvimento profissional de uma professora de pré-escola.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2004)This work consider two point: by one hand, recognizing the important issue that the Natural Science, since the begging of school time, can contribute in a formation of critical students that ask about the reality around ... -
Desenvolvimento profissional de uma professora alfabetizadora : a construção de práticas bem-sucedidas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2011)Faced with an educational overview that reveals, in many instances, school failure through poor outcomes related to public education, the present research seeks to enrich the analysis of elements related to the teaching ... -
Trabalhando pelo sucesso escolar: as vivências de uma professora em seu primeiro ano de atuação na escola pública.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/06/2002)This work is orderly following this question: How to configure the professional learning of the teacher in the beginning of the carrier, in attempt to overcome the scholar failure of second grade students of the public ... -
Relações de gênero e sexualidade no cotidiano escolar: concepções de duas professoras do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2002)This work has as starting point the question: How do female teachers of first graders at Elementary Schools perceive the construction of their conceptions and experiences concerning, specifically, their work with sexuality ... -
A educação física no ciclo II do ensino fundamental : refletindo sobre indicadores educacionais de desenvolvimento profissional da docência com um professor experiente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)Throughout this dialogue we fetch describe and analyze the conceptions of an experienced teacher of Physical Education on Knowledge Teacher and about what, why and to what degree of proficiency of their students 3rd and ... -
Saberes docentes dos instrumentistas professores: diálogo entre ensinar e avaliar num curso de performance em instrumento musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/11/2004)The present research had as general objective knowing and discussing how professors of musical instruments, who teach children, report their teaching learning process according to two central axles: teaching and evaluating. ... -
Formação de professores de educação física da Universidade Estadual de Londrina: tradução do projeto curricular pelos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2008)The curricular reformulation process which is established for every graduation course at National institutions of Higher Education, has the instructions for these curricular modifications in the National Curriculum ... -
A informaática e a educação continuada de professores: analisando aprendizagens e processos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/03/2006)This research, of a qualitative nature, investigates aspects of the learning process of the teaching staff, in order to contribute to the continued in-service learning for teachers in the use of computers in their teaching ... -
Programa de Mentoria da UFSCar e desenvolvimento profissional de três professoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2010)The objective of this research is to analyze the learning of three beginner teachers during the participation in the Mentorship Program of UFSCar's Portal Teachers. This program was designed to understand and implement ... -
Os saberes de professores que ensinam ciências nas séries iniciais - um estudo de caso.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/10/2005)The main objectives of this research are: a) to identify and to analyze the knowledge base utilized by science teachers in their daily practice in the first grades of fundamental school ; b) to identify the sources of ... -
Preconceitos e discriminações raciais: um olhar de professoras sobre seus(suas) alunos(as) negros(as).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2003) -
Saberes em construção de uma professora que pesquisa a própria prática.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2005)This research, with qualitative characteristics, involves an autobiographic study inserted into a perspective of continuous formation of the teacher, by means of reflexive practice. It aims at identifying and analyzing: ... -
Construindo o início da docência: uma doutora em educação vai-se tornando professora dos anos iniciais do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/01/2005)This investigation, of qualitative nature, sought to know how a Doctor in Education becomes a teacher of the starting grades of elementary school and was organized around the following questions: How does the learning of ...