Navegando Teses e dissertações por orientador "Mizukami, Maria da Graça Nicoletti"
Itens para a visualização no momento 1-17 of 17
-
Construindo a trajetória docente: os percursos formativos de professores de ciências.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2004)The present study investigated how the Science teachers felt their formation through their personal education and professional lives. If we understand the teacher s formation as a period that comprehend his/her teaching ... -
Professores de educação física: diversidade e práticas pedagógicas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/10/2003) -
Processos formativos e reflexivos : contribuições para o desenvolvimento profissional de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2008)This research falls within the ambit of the ones that deals with teacher education, professional development and reflective practice. It is a study about teacher education processes, through a reflective and inquisitive ... -
A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2005)Problem-based Learning or PBL, contrary to conventional instructional methods that place problems after concepts have been introduced, uses open-ended problems to initiate, focus and motivate the learning of theory. Besides ... -
Casos de ensino e professoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2005)The comprehension of the formative processes lived by teachers and the definition of the professional knowledge that forms the base of their performance appear as central themes in studies on teacher education, especially ... -
Educação infantil: aprendizagens de diretoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2008)The present study is a qualitative survey involving four preschool directors who are just starting their careers within the community school system. It intends to describe and analyze the acquisition of professional ... -
Escola do futuro: desafios e perspectivas de um projeto inovador da escola sob a ótica de seus sujeitos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2003)In the current context of intense technological and paradigmatic transformations within the many institutions of the societies, the School of the Future Project (SFP) was conceived and materialized in municipal schools ... -
Desenvolvimento profissional de professoras alfabetizadoras em ambiente virtual de aprendizagem: contribuições de casos de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2013)The present study lies in discussions about teacher education and investigated the learning and teachers professional development by making use of teaching cases and case methods, while training tool and investigative ... -
O desenvolvimento profissional de professoras iniciantes mediante um grupo colaborativo de trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/06/2008)The early years of professional activity are the period in which new graduates face the challenge of completing their transition from students to teachers. Research has shown that this phase is characterized by intense ... -
Construção da ação docente: aprendizagens de professoras leigas em classes multisseriadas na escola do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/12/2007)The investigation of different processes that involve the teaching formation has been object of studies in Brazil and abroad and point a to the necessity of that the teachers know and do its daily one. Its still considered ... -
Uma investigação sobre paradigmas tecnológicos e abordagens pedagógicas dos tutores inteligentes nos sistemas de ensino-aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/03/2008)This research work has as its starting point the conjecture posed by Oliveira regarding a possible technicist reflux yielded by the dissemination of new information and communication technologies (ICTs) over varying extents ... -
Dilemas vividos por duas professoras da escola pública ao ensinarem ciências em uma perspectiva de formação para a cidadania
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/03/2010)The present investigation was guided by the question, which are the dilemmas faced by public school teachers whilst indicating public policies sacred stories considering education for citizenship? The term sacred story ... -
Construção dialogada da base de conhecimento da ação docente por estudantes de licenciatura em Ciências Biológicas da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/04/2012)According to current scenery on knowledge production about teachers education, especially on initial formation within courses of degree, this work has intended to defend that there is an opportunity of diversification and ... -
A formação inicial em serviço : lugar de encontro e de (re) significação do ser-saber-fazer de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2011)This research focuses on teachers training and on the context of policies, practices, and modalities of higher education for in-service primary teachers according to The Law on Brazilian Education Guidelines and Bases ... -
Ingressantes na licenciatura em pedagogia do sistema UAB/UFSCAR : quem são, o que pensam e aprendizagens iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2013)Distance Education - DE is a type of education that eliminates communication barriers created by distance and time. Since the experiences encountered reflect the importance of a constant rethinking the type of training ... -
Processos de ensinar e de aprender: os instrutores militares e os cadetes da aeronáutica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/10/2013)This study was part of a Doctoral Course research, of the Post Graduate Program in Education, by the Federal University of São Carlos, and was developed at the Brazilian Air Force Academy (AFA) in the city of Pirassununga ... -
Diretores de escola: o que fazem e como aprendem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This study aims to provide a broader understanding of the professional demands that characterize the jobs of school managers, by entering their environment and disclosing the sequence of events, as well as the configuration ...