Navegando Teses e dissertações por assunto "Public policy"
Itens para a visualização no momento 1-15 of 15
-
Residência pedagógica / pedagogia: uma análise das relações entre os sujeitos participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/09/2023)This thesis has as its central theme is teacher training articulated between initial and continuing training through the Pedagogical Residency Program. The training gaps in the teaching profession that constitute problems ... -
Desafios docentes na EJA do ensino fundamental I: a utilização das tecnologias digitais durante a pandemia da Covid-19 em 2020 e 2021
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/11/2023)This research, qualitative with a case study methodological approach, sought, through semi-structured interviews, to identify the difficulties in the teaching practices of three educators and one educator who taught in ... -
Possíveis relações entre formas de provimento do cargo e percepções de diretores escolares sobre o exercício de suas funções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/04/2016)The globalization process experienced in recent decades has been responsible for numerous social, political and cultural factors that have changed society and, consequently, how the education has to be conceived. Such ... -
Cartografias do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) de Geografia no Brasil: o desenho da política pública e seus saberes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The proposal of this study rested in the interest in analyzing the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Institucional Program of Scholarships for Teacher Formation) (PIBID), the largest teacher training ... -
O Programa de Qualidade da Escola da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo: o texto e o contexto em três escolas da Diretoria de Ensino - Região de Pirassununga
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/11/2013)In 2008, the Education Department of São Paulo State (SEE/SP) started the implementation process of the "School Quality Program" and the "Curricular Proposal Project" in all São Paulo State public schools. According to ... -
Professores de ciências do ensino fundamental II frente à implantação do currículo do estado de São Paulo/2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/05/2013)The state of São Paulo lived in 2008 the implementation of a new curriculum on state elementary and middle schools. Investigate how science teachers respond to the guidelines, challenges and dilemmas that arise and how ... -
Estado, luta de classes e políticas públicas de educação para o campo no Tocantins: territórios em disputa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This thesis analyzes basic education policies to the camp in the State of Tocantins, implemented especially from 1990. Situated in the context of educational reforms oriented by international agencies committed to the ... -
Estudo sobre a cultura de gastos educacionais: os casos de Arapongas e Apucarana (PR)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/12/2014)The main objective of this study focuses on the identification and analysis of expenditure incurred by rural and urban schools of Paraná with a view to calculating the cost-student, through the analysis of public policies ... -
Nos caminhos da escola do campo : processo de implantação da educação do campo no município de Matão, SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)This paper addresses the contexts and processes regarding the implementation of the education proje Rural education, municipality of Matão and education project of the field.ct within the field of the Municipal Education ... -
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa : possibilidades e percepções no contexto da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2015)The actions of National Agreement for the Literacy at the Right Age, known as PNAIC, constitutes the most recent educational public policy proposal that intends to promote literacy for all children up to 8 years old. The ... -
Inserção profissional dos egressos da primeira turma de pedagogia da terra da Universidade Federal de São Carlos/ SP (2008-2011)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/03/2019)The first course in Earth Pedagogy of the Federal University of São Carlos (UFSCar) is a result of the struggle and demand of the social and trade union movements of the countryside, conceived and carried out through a ... -
Legados de políticas públicas de atenção integral à primeira infância: comparação entre os programas Primeira Infância Melhor (PIM, Rio Grande do Sul, Brasil) e De Cero a Siempre (Colômbia)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)The study is part of education and public policies of children fields, highlighting theme of integral early childhood care programs (IECP), as a right established between zero and six years ages. Currently, ... -
O processo de alfabetização e letramento na transição da educação infantil para o ensino fundamental no município de São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This master's dissertation is linked to the research line State, Politics and Human Training, of the Postgraduate Program in Education - PPGE / UFSCar, under the guidance of Professor Maria Iolanda Monteiro. The research ... -
Educação no meio rural: a prática das professoras alfabetizadoras nas classes multisseriadas no município de Indaiabira- MG
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/04/2021)The present study had to analize the teaching practice of literacy teachers in multisiered classrooms in the early years of elementary school, in the rural area of the municipality of Indaiabira / MG. The provision of basic ... -
Alfabetização e letramento digital na formação docente para os anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2021)In the midst of digital information and communication technologies, it is not enough for the teacher to know how to use these technologies on a daily basis. The society of the technological age brings the need for teaching ...