Browsing Teses e dissertações by Document Type "Tese"
Now showing items 21-40 of 544
-
Formação de formadores e educação inclusiva : análise de uma experiência via internet
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2009)This study aimed at analyzing both the contributions and limitations of a distance learning professional development program based on the knowledge of educators, taking inclusive education policy into account. The Program ... -
Aprendizagem da docência possibilitada pela mediação de um processo de coordenação pedagógica construtivo-colaborativo, tendo a TV comercial como suporte para a formação de cidadãos críticos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/10/2004)The driving force of this Doctorate degree work was the alert presented by the results of the Master of Science work (Reiff-Lourenço, 1999) that pointed to the vital importance of the professor who performs the task of ... -
A emergência da abstração em crianças autistas através do treino do comportamento de ouvinte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2011)The process of narrowing the stimulus control to a property or to a combination of properties of a stimulus, usually called abstraction, has generated increasingly interest in different conceptual and applied perspectives ... -
Discursos (des)valorizados sobre a avaliação: compreensão dos movimentos discursivos da ABMES e da Andifes no mercado linguístico das políticas públicas de avaliação da educação superior brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)This work aims to identify which were the political discourses of educational agents regarding the evaluation of higher education were articulated towards the evaluative State in the formulation of public policies of higher ... -
A Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP (1948 - 1975)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2007)This work carries through a historical survey of the creation process, installation and development of the Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FMRP-USP) in the period from 1948 the 1975. ... -
Entre a proposta e o pretexto da qualidade do ensino: uma leitura sobre os liames da valorização docente a partir do FUNDEF
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2008)This research purpose is to verify the relation established between teacher valorization and educational quality in the FUNDEF creation bases and in the São Paulo state and municipal implantation, analyzing how this ... -
A criança e a infância nos documentos da ONU: a produção da criança como 'portadora de direitos' e a infância como 'capital humano do futuro'
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/11/2008)The developed research is characterized as a documental base study of a qualitative nature related to the United Nations (UN) and to the idea of child and childhood produced by this agency. The relevance to the development ... -
Trabalho e formação na fronteira: o caso da escola da AJOPAM - Juina - MT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2002)The life follows on by the frontier independently from the actions of the State, however its presence is merely to guarantee certain basic conditions of the workers who, voluptuaries or stimulated by the official programs ... -
Escola Alegria de Saber: uma escola brasileira no Japão (1995-2011)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/08/2012)This study aims to analyze Brazilian educational institutions located in Japan focusing on the institution Escola Alegria de Saber - EAS, established in 1995. These institutions were established to meet the demands for ... -
Entre o ócio e o negócio: possibilidades de desenvolvimento da motricidade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)The productive logic invades all aspects of life, including education, and with its ideology power distorts reality and enslaves minds in order to acquire economic advantages. This cunning scheme is developed with the ... -
Ação da supervisão de ensino paulista: legal-racional e patrimonialista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)This research aims at analysing the teaching supervisor actions at the State Department of Education of the State of São Paulo. The position of teaching supervisor is the one which, since its origin, would be in charge of ... -
Conflito e violência na escola de educação básica: análises de teses em educação no Brasil de 1999 a 2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)This study analyzed PhD dissertations produced in Education Graduate Programs in Brazil, from 1999 to 2016, on the issue of conflicts and school violence in the context of Basic Education. The goal of this research was to ... -
A implementação do REUNI no Centro de Ciências Agrárias da UFES : trabalho, gestão e ideologia vistos pelos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)This paper refers to a case study whose main objective is to be acquainted with the beliefs of professors in the Agricultural Science Center (CCA) in the Federal University of Espírito santo (UFES) towards their working ... -
Mapeamento das necessidades formativas do formador de professores atuante no programa de formação online de mentores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)The reflexions of this study are embedded in a context of continuing training in-school developed under the Online Training Program of Mentors (known as PFOM). It is a set of issues related to teachers of basic education, ... -
Discursos midiáticos e preconceito linguístico em disputa pelo dizer e silenciar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/12/2016)Taking into consideration that speaking differently does not mean speaking “wrongly”, and that, many times, the linguistic heterogeneity is not acknowledge by the school and/or Portuguese language teachers, this work ... -
Processos educativos em práticas docentes de sociologia : perspectivas para a educação das relações étnico-raciais no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This study aims to identify, describe and understand The development of education of ethnicracial relationships in a teaching practice held in Sociology classes in high school that help in the appreciation of history and ... -
Encontros com jovens : a escolha pelo curso de pedagogia e o sentido de tornar-se professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)This study discusses the trajectories of young students who seek higher education, particularly degrees in Education, obtained from two different institutions in Rio Claro-SP, Brazil: a public, state-funded university (São ... -
Contribuições da ACIEPE histórias infantis e matemática na perspectiva de egressas do curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2012)In the literature related to the area of teacher formation, currently recommends the formation of reflective practitioners and researchers of their own practice embedded in a social, historical and political context. ... -
Capitalismo tardio e educação profissional : as escolas agrotécnicas federais mineiras de Barbacena, Rio Pomba e Uberlândia (1940-1970)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/11/2012)This research aimed at salvaging the history of creation of three school institutions from Minas Gerais State (Brazil), as far as history, capitalism and education are concerned, focusing on the Professional Education, ... -
A organização didática do ensino na educação infantil: implicações da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2013)This present thesis is the result of a survey of exploratory bibliographical nature-explanatory notes and it aimed to analyze the possibilities of organizing didactic teaching in early childhood education, in the light of ...