Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 127-146 of 1330
-
CACS-FUNDEB : território de subjetividade e de possibilidades de práticas democráticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)In this work the object is the discourses articulated by members of the CACS-FUNDEB (Council for Social Monitoring and Control) of cities in the interior of the State of São Paulo during the years 2015 and 2016. The aim ... -
A calmaria dos caminhos tortuosos : construção e método do Trivium medieval
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)This dissertation is to analyze the construction and teaching method of the three liberal arts (grammar, logic and rhetoric) middle age historically known for Trivium. For this purpose, the dissertation aimed to analyze, ... -
Os caminhos da docência na era digital: a utilização da sala de informática em escolas de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/08/2008)In the present context, the continuous technological innovations and the emergence of new technologies allow the increase of the communication possibilities and the exchange of information and knowledge between people. In ... -
Caminhos da docência: um estudo sobre o desenvolvimento profissional docente de uma professora da Educação Básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/02/2024)Teacher training is a continuous process that takes place throughout teachers' lives, beginning even before they enter formal courses to prepare for teaching, and goes through entry into the career until retirement reaches ... -
Os caminhos para a construção da escola inclusiva:a relação entre a gestão escolar e o processo de inclusão.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2004)The research has as fear the relation between school administration and the students inclusion process with special educational needs in the regular teaching, aiming at the construction of an inclusive school. It accomplished ... -
Caminhos para composição musical coletiva: processos educativos através da educação musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)This dissertation aimed to understand and describe the educational processes that occurred during a practice of collective musical composition that happened at a regular school. This practice was stimulated and is the ... -
O campo científico de Educação Infantil no Brasil (1981/2010)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The objective of this study was to analyze the Work Group on Education of Children from 0 to 6 years (GT07, acronym in Portuguese), of the National Association for Graduate Studies and Research in Education (ANPEd, acronym ... -
O campo científico, os conflitos e relações de poder no trabalho de professores de uma universidade pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2013)The main target in this dissertation is to identify the constitutive elements of the dynamic in the scientific field, standing out the experience and the point of view of professors on the conflicts and relations of forces. ... -
O campo da História da Educação no Brasil: um estudo baseado nos grupos de pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/04/2007)This study is about the field of the History of Education in Brazil and it was based on the analysis of the research groups that integrate the Directory of Research Groups in Brazil/CNPq, in order to verify its contribution ... -
Canções, diálogos e educação : caminhos para uma prática escolar humanizadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2009)The research question proposed by this study was: how can songs contribute to the appreciation of the cultural singularity in the school? What educative processes are generated from the contact of a teacher, her pupils and ... -
Cantos, danças, rodas e resistência na comunidade Trovadores do Vale
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)This dissertation describes and analyses the educational processes from the Trovadores do Vale Choir, an ensemble from the town of Araçuaí, in the Jequitinhonha Valley, Minas Gerais State, Brazil. Trovadores do Vale Choir ... -
Capitalismo tardio e educação profissional : as escolas agrotécnicas federais mineiras de Barbacena, Rio Pomba e Uberlândia (1940-1970)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/11/2012)This research aimed at salvaging the history of creation of three school institutions from Minas Gerais State (Brazil), as far as history, capitalism and education are concerned, focusing on the Professional Education, ... -
Caracterização de interatividade em museus e centros de ciência a partir de teses brasileiras.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)Since interactivity has become a widely used tool for communicating scientific concepts and meanings in museums and centers of science, there are discussions about its role, its scope, and its limitations. This research ... -
Caracterização e análise da participação e dos conflitos em uma escola transformada em comunidades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/08/2010)The objective of this study is to understand the impact of Learning Communities (LC) in a school unit in relation to participation and the conflicts existing within them, highlighting in particular those aspects which ... -
Características da aprendizagem significativa em proposições expressas por escrito pelos alunos do ensino fundamental: um estudo de conceitos químicos proposto a partir de atividades experimentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/05/2004)In this study, it was attempted to develop some experimental activities with the objective of extracting and identifying chemical elements from commercial products of low cost and easy access. The developing finality of ... -
Características da identidade do mentor em construção: Programa de Formação Online de Mentores da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2016)The main objective of this research is to characterize elements of personal and professional development and participation in the proposed training process that may have influenced the construction of teacher identity and ... -
Cartas d'eus: cartografias afetivas com Linn da Quebrada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)What learns and how I produce it them on the research path from and through the meetings with Linn da Quebrada? What possible worlds are created/fabled from this cartographic experimentation? Implied in a certain context ... -
A cartografia escolar e as práticas docentes nas séries iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2003)This work tries to identify the practices that two primary school teachers draw up to promote the specific subject teaching of this series through the usage of municipal maps.We started with a text about the construction ... -
Cartografias do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) de Geografia no Brasil: o desenho da política pública e seus saberes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The proposal of this study rested in the interest in analyzing the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Institucional Program of Scholarships for Teacher Formation) (PIBID), the largest teacher training ... -
Casa das mangueiras: espaço de aprendência no cotidiano de adolescentes com vivência de rua.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2004)This research work is a study of case undertaken at Escola Experimental Casa das Mangueiras, a non-governmental organization created in the 70 s and which showed to be the pioneer in the development of a pedagogic experience ...