Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 1136-1155 of 1330
-
Quando o futuro é presente: Uma análise sobre projetos e projeções de futuro sob a lógica da (in)disciplina no ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)This paper presents an analysis of sociability patterns of students from a public school run by the State of São Paulo. The described patterns of sociability are classified from a virtual future that involves the future ... -
Quando os alunos já são professores : ressentimento, teoria e prática na experiência do PARFOR
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/03/2017)The present work consists of a study about the teacher-student relationship when students are already teachers. The specificities of this relationship are analyzed from two fundamental elements, namely: the resentment ... -
Quanto vale a educação básica? O mercado educacional no contexto da BNCC
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/08/2024)This research focuses on the role of the educational market in developing and implementing the National Common Curricular Base (BNCC) (Brazil, 2017), adopting as reference the Kroton/Cogna group basic education branch, ... -
O que a escola faz com o que o povo cria: até a capoeira entrou na dança!
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2003)Questo studio svilluppa una riflessione sull incorporazione nella istituzione scolastica di un bene culturale, nel caso la Capoeira, mettendo in luce i sensi ad essa attribuita nell ambito del sistema pubblico dell ... -
O que dizem os professores das 4as séries do ensino fundamental sobre o ensino de ciências neste nível de escolaridade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2006)More and more, the society has required citizens to act in a world which scientific and technology knowledge is extremely worth. The evolution of these knowledges works as a modern world´s mirror, which, indeed, reflects ... -
Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ... -
Quem são os povos indígenas para os estudantes? Reflexões sobre o currículo básico comum do estado de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/12/2014)The indigenous issue presented in the school context on the view of European blueprints may generate numerous misconceptions, reflecting attitudes of prejudice, rejection, discrimination and segregation. Although they ... -
Querido diário... o que revelam as narrativas sobre ludicidade, formação e futura prática do professor que ensina(rá) matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)This study aims to investigate what narratives of undergraduates of the Pedagogy course of UFSCar, constructed during the formation, about the playfulness, the teaching of mathematics and the being a teacher who teaches ... -
A questão da disciplina na escola: percepções dos estudantes do 5º ano no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2023)The foundation of modern education, as it was described by Enlightenment ideals, gives man the condition to think for himself. The pedagogy, which emerges from this context, has as its purpose the formation of the subject's ... -
As questões ambientais nos livros didáticos de diferentes disciplinas da quinta-série do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2008)The National Curriculum Parameters and Law 9.795 issued in 1999, which institutes a national policy covering environmental education, define that the environmental education should not be a school discipline but should be ... -
Quietas e caladas: reflexões sobre as atividades de movimento com crianças na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2003) -
O Quilombismo de Abdias Nascimento: fundamentos para uma educação antirracista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/10/2021)The following master's thesis aims to investigate the assumptions of Abdias Nascimento's thought, the ideals and proposals that point to actions for an anti-racist education. This is done from considerations of the work O ... -
Quilombolas na Pós-Graduação construindo Ebges de resistência - deslocamentos pessoais, coletivos, político-pedagógicos e pluriepistêmicos no Ensino Superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2022)The presence of quilombolas in Brazilian postgraduate courses, from the adoption of the affirmative action policy and racial quotas, has been giving new meaning to academic knowledge, impelling new pedagogical and theoretical ... -
Química e cidadania: uma abordagem a partir do desenvolvimento de atividades experimentais investigativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/03/2009)The goal of this study was to investigate the contribution of investigative experimental activities in the development of decision-making process and students´ citizen formation. The data collection was made during a short ... -
Racionalidade instrumental, competitividade e individualismo de estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)This study aimed to understand the meaning and motivation that exist in student participation in various extracurricular activities in public universities, particularly in undergraduate research and student organizations. ... -
Raymond Williams, educação escolar e currículo: proposições com base na ideia de cultura comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)Esta investigación tiene como objetivo delinear posibles compromisos para un proyecto educativo alineado a la perspectiva de la cultura común de Raymond Williams. Por compromisos entendemos un conjunto de esfuerzos concretos, ... -
Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2008)This paperwork Idiscusses Ithe Iconcept Iof Ibullying, Icharacterized Ias Ia Ikind Iof school violence that occurs in students relationship. A theoretical analysis is made in the first part of this paper. Starting at ... -
(Re)pensar as imagens nas práticas escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2014)The main aim of this dissertation was to understand the perceptions of the educators involved in an investigation about the possibilities and importance of the use of visual culture images in the educational process within ... -
(Re)vendo a formação continuada de professores que ensinam matemática quando o assunto é pensamento algébrico: limites e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)This dissertation, linked to the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of São Carlos (UFSCar) along the line "Education in Science and Mathematics", aims to analyze the movement of continuing ... -
O realismo especular: a perspectiva de Piero della Francesca na construção do olhar fotográfico moderno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/07/2024)Esta investigación tiene como objetivo explorar las formas en que los procesos de educación visual organizados por la técnica de la perspectiva en la obra de Piero della Francesca (1415 – 1492), contribuyeron a consolidar ...