Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 1253-1264 of 1264
-
O velejar das embarcações maranhenses: uma narrativa sobre saberes docentes (matemáticos) de um mestre carpinteiro naval ensinados no âmbito do Estaleiro Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)Maranhão’s origin is bonded to the sea and navigation had and still has a very important historical role in the saga of occupation of this territory, as well as in its economic and cultural development and in the habits ... -
Violência baseada na expressão de gênero e de orientação sexual na Educação Física: professores e professoras como agentes de prevenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)School violence is a growing and multiple phenomenon that affects people's lives in different ways. Scientific production shows that the expression of gender and sexual orientation is related to the increased risk of being ... -
Violência contra mulheres nas universidades: contribuições da produção científica para sua superação (Scielo e Web of Science 2016 e 2017).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)Gender violence is in every social structure, causing serious damage to the victim as well as to the people around. Statistics and studies show that the women are the main victims. More recently, research and reports have ... -
Violência e cultura digital: o YouTube e o cyberbullying de alunos do ensino médio contra os professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)The pedagogical relationship established between teachers and students has always been marked by the presence of ambivalence of feelings towards the teaching figure. Nowadays, such a relationship is being reconfigured in ... -
Violências simbólicas retratadas por fábulas: espaços de diálogo em uma escola estadual de ensino integral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This work aimed to identify and analyze what Middle School and High School students understood about symbolic violence, with reflection on violence in three planes: in society, school and interpersonal relationships. The ... -
Violências, conflitos e indisciplinas: discursos em três escolas de educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2020)This thesis is part of the line of research on Education, Culture and Subjectivity, of the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (UFSCAR). It aims to analyze the statements, the singularities, ... -
A visão da escola sobre a interação com as famílias dos alunos: o cenário em primeiras séries do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2003)The main objective of this qualitative research was to understand through observation some practices of the daily school and through interviews, the relationships established at the school, acted by the director, ... -
A visibilidade lésbica nas pedagogias do cinema
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The present study focuses on the themes of gender and sexualities in the cinema, with the aim of analyzing the Brazilian cinematographic productions that approach in their narrative the lesbianities. The investigative paths ... -
Vivências em Atividades Diversificadas de Lazer: processos educativos decorrentes de uma práxis dialógica em construção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2014) -
Vivências tecnológicas da rede SESI-SP : uma estratégia organizacional para auxiliar o processo de ensino e aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)The aim of this work is to discuss whether the lessons of Technological Experience, taught students of elementary school, the network of Industry Social Service SESI São Paulo / SP, is a pedagogical strategy that helps ... -
Vontade política, razão comunicativa e educação: análise sobre o sentido político-educacional da reforma do ensino médio - Lei 13.415/17
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)This thesis aims to analyze the formation of political will in contemporary society within formal education. Considering the importance of developing a critical potential for the formative process, we analyze the ... -
As vozes das mulheres da EJA: um olhar voltado para a inserção no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2022)This master's research aimed to analyze the narratives of three women who graduated from EJA (Portuguese acronym for Youth and Adult Education) and what were the transforming elements and the excluding elements that ...