Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 42-61 of 1264
-
Aprendendo a ensinar : as narrativas autobiográficas no processo de vir a ser professora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/09/2015)The current research lies in the discussions about teacher training in collaborative context which involves online learning communities, specifically in the constitution of the teaching identity of future teachers in the ... -
“Aprendendo a ser diretora de escola sendo": um olhar para as aprendizagens de diretoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/07/2022)The present dissertation focuses on the learning characteristics of beginning school principals. The 5 professionals participating in the research were approved in the public contest of tests and titles at the State ... -
Aprendendo a ser professor: contribuições da Rede de Aprendizagem da Docência (ReAD)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The objective of this research has been to investigate how ReAD (Teaching and Learning Development Net) contributed for the overcoming and operation of difficulties beginner teachers who participated the first offer of ... -
Aprendendo na roda da vida: processos educativos em uma oficina pedagógica de Capoeira na perspectiva da vivência do educador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)El contexto de surgimiento de la Capoeira está fuertemente relacionado con la resistencia de hombres y mujeres negros esclavizados en la lucha contra la opresión social y cultural. Actualmente, persiste como medio de ... -
Aprendentes de educação física escolar na experiência do ateliê biográfico de projeto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)This research had the general objective of investigating the perceptions of Physical Education teachers to identify knowledge in the use of PBW procedures in the overall training process, using educational devices that can ... -
Aprender a ensinar Geografia: a visão de egressos do curso de Pedagogia da UEFS (Univerisdade Estadual de Feira de Santana)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2006)The present study is at the scope of investigation which search to understand how it s been developed the teaching and learning processes of the specific didactics in Pedagogy Training Course for experienced teachers. ... -
Aprender para ensinar, ensinar para aprender: um estudo do processo de aprendizagem profissional da docência de alunos-já-professores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/11/2003)This essay is included in the ambit of the searches that intend to make a profound study of the teacher s professional learning process. The studies made in the ambit of this perspective have evidenced that teacher s ... -
A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2005)Problem-based Learning or PBL, contrary to conventional instructional methods that place problems after concepts have been introduced, uses open-ended problems to initiate, focus and motivate the learning of theory. Besides ... -
Aprendizagem da docência de professoras iniciantes em um programa de mentoria: processos reflexivos e autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)This doctoral thesis aims to analyze and comprehend the reflective processes and autonomy in the teaching learning of early-career teachers participating in the Hybrid Mentoring Program (PHM). The PHM was a research ... -
A aprendizagem da docência de uma professora iniciante : um olhar com foco na intermulticulturalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/06/2009)The diversity invades the school through the culture and beliefs of students and their families, minority groups etc. The attention to issues such as diversity, difference, equality and inequality it is urgent. In this ... -
Aprendizagem da docência em experiências de educação a distância: implicações para a prática docente presencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This masters dissertation was developed with the aim of analyze how the learning of teaching for Distance Education occurs, through the continuous formation and the teaching performance on Distance Education and the ... -
Aprendizagem da docência no curso de magistério: construindo um processo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2004)This study is inserted in the ambit of the researches that investigate the discussion and comprehension of the process of teaching professional learning. It has how a reference the qualitative approaches of investigation ... -
Aprendizagem da docência pela prática da tutoria virtual: um estudo sobre formação, saberes, desafios e estratégias da docência na educação à distância no âmbito da Universidade Aberta do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2015)Distance Education (DE) is a type of education that enables the democratization of access to knowledge, the expansion of job opportunities and learning throughout life, as this is independent of the distance between student ... -
Aprendizagem da docência possibilitada pela mediação de um processo de coordenação pedagógica construtivo-colaborativo, tendo a TV comercial como suporte para a formação de cidadãos críticos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/10/2004)The driving force of this Doctorate degree work was the alert presented by the results of the Master of Science work (Reiff-Lourenço, 1999) that pointed to the vital importance of the professor who performs the task of ... -
Aprendizagem da docência: o que revelam as trajetórias das professoras de educação infantil da rede municipal de Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The goal of this research is to investigate how the learning of teaching of teachers who work in the Childhood Education of municipal network of Ribeirão Preto, Brazil, occurs. This investigative process sought: To know ... -
Aprendizagem da docência: um estudo com professores do curso pré-vestibular da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2005)This research is about an inquiry of the teachers learning process in the CPV (Curso Pré- Vestibular da Universidade Federal de São Carlos). It aims at analysis of the learning built by the teachers during their practices ... -
A aprendizagem da leitura: atuações educativas de êxito na educação de jovens e adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)The mastery of reading is a fundamental competence for the development others academic and social education in the Information Society. National and international evaluations, in their scope, explain before-mentioned ... -
A aprendizagem de polinômios através da resolução de problemas por meio de um ensino contextualizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2008)The objective of this study was to verify how learning of polynomials took place using problem solving in a contextualized learning situation. Thus, the present research was developed in the context of polynomials, based ... -
Aprendizagem e desenvolvimento profissional da docência em um espaço híbrido de formação : o terceiro espaço
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)This research aimed to analyze the limits and contributions of a hybrid space, the 3rd Space, understood as dialogue environment between students of Pedagogy - of distance learning programs -, experienced Elementary School ... -
Aprendizagem profissional da docência : que saberes o(a) professor(a) tem para atuar em creches?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/01/2013)to teach and the importance of the teacher to keep learning are highlighted themes in order to comprehend the professional development and the teacher s education, although the aspects of caring and educating are still ...