Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO"
Now showing items 1-20 of 84
-
Aprendendo na roda da vida: processos educativos em uma oficina pedagógica de Capoeira na perspectiva da vivência do educador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)El contexto de surgimiento de la Capoeira está fuertemente relacionado con la resistencia de hombres y mujeres negros esclavizados en la lucha contra la opresión social y cultural. Actualmente, persiste como medio de ... -
Educação Antropofágica: apropriação cultural indígena pelos jesuítas no início da colonização portuguesa do Brasil (1549-1599)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)This thesis aimed to understand indigenous cultural appropriation as a fundamental part of the pedagogical-catechetical pragmatism of the Society of Jesus in the first decades of their missions in Brazil. For this task, ... -
Tertúlias Dialógicas Pedagógicas na formação docente: prevenção de violência sexual contra crianças e adolescentes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)Sexual violence against children and adolescents has increasingly alarming rates in Brazil and worldwide. The school has been pointed out in international and national studies as a fundamental institution to combat and ... -
Fatores preventivos de violência de gênero no contexto universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2023)Gender-based violence is a worldwide phenomenon with high rates of occurrence, including among youth. International studies indicate the effectiveness of actions developed in schools and universities that aim to prevent ... -
Panorama do campo de estudo da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica do Brasil (2009-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The theme of this research is professional, scientific and technological education in Brazil. Its object of study is the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT), established in ... -
A educação profissional e tecnológica brasileira sob a perspectiva da formação politécnica: da colônia à década de 2000
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/10/2023)This study was carried out with the general aim of analyzing the history of Professional and Technological Education (EPT) in Brazil, from the colony to the 2000s, from the perspective of polytechnic training, in order to ... -
Aprendentes de educação física escolar na experiência do ateliê biográfico de projeto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)This research had the general objective of investigating the perceptions of Physical Education teachers to identify knowledge in the use of PBW procedures in the overall training process, using educational devices that can ... -
Processos de estudo em ambientes não-institucionalizados: o aluno entre a autoridade escolar e a autoridade tecnológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)This dissertation investigates how students use or don't use devices featuring digital technology in their study processes outside institutionalized environments. Based on a dialogue with the literature in the field of ... -
História da educação como sub-campo: um estudo bibliométrico e epistemológico dos grupos de pesquisa da Região Centro-Oeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/12/2022)The study mapped 278 scientific articles by the 41 leaders of the 24 groups that organized themselves under the line of investigation of the history of education in the central-west re-gion of Brazil. The purpose of the ... -
Colégios jesuíticos no Brasil colonial na produção científica de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/04/2008)Educatio iesuitica in Brasilia Colonia parum scrutatum thema ab historiographia educationis quae ei exiguum spatium servat in libris Historiae Educationis. Ea res, autem, dissimilis esse deberet, maxime quia erat periodus ... -
A educação profissional e os fundamentos da escola unitária gramsciniana: o caso do Campus São João da Boa Vista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/12/2010)In the new context of professional education entered in the federal system of vocational technology, we will investigate the professional education offered here on campus Sao Joao da Boa Vista Federal Institute of Education, ... -
Célestin Freinet: história, política, princípios, técnicas e pesquisas acadêmicas (1982-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/10/2022)The present work has as its theme Freinet Pedagogy and academic research (theses and dissertations), between 1982 and 2018, which address theory and practice in the classroom. Célestin Freinet believed that techniques and ... -
Escola sem Partido: ideologia e discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/07/2022)In the past few years, the self-styled No Party School Movement (MESP) and their discourses have risen throughout the Brazilian scene. It is understood that the MESP has the potential to cause drastic and at the same time ... -
A questão da disciplina na escola: percepções dos estudantes do 5º ano no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2023)The foundation of modern education, as it was described by Enlightenment ideals, gives man the condition to think for himself. The pedagogy, which emerges from this context, has as its purpose the formation of the subject's ... -
A relação do professor com o saber no ensino remoto mediado pelas novas tecnologias digitais: a formabilidade do sujeito biográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)Due to the suspension of classes in 2020 by virtue of the Covid-19 pandemic, many teachers, including those working in Basic Education, were compelled to carry on with classes while deprived of school premises. Emergency ... -
Crítica da razão eugênica: a educação para a consciência racial em Renato Kehl, Salvador de Toledo Piza Júnior e Octavio Domingues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2023)Defined by the English polymath Sir Francis Galton (1822-1911) as the science of racial improvement, eugenics became popular among the Brazilian intellectual elite in the context of the First Republic. In the 1920s and ... -
As relações entre o desenho e o desenvolvimento da consciência na educação infantil à luz da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2022)This is a theoretical research, based on Historical-Cultural Theory, to answer the question: what is the contribution of Historical-Cultural Theory for the comprehension of the relationship between the development processes ... -
MOVA: uma análise bibliográfica de seus 30 anos de (re)existência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2022)The present research has as its object of study the bibliographical research of the Youth and Adult Literacy Movement (MOVA) in the years 1989 to 2019, in order to understand what the academic publications of the national ... -
A Casa Escola da Pesca de Outeiro-Belém/PA: para o trabalho e para a liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)The thesis is situated in the field of historiographical research, particularly the History of School Institutions. Its object of study is the Casa Escola da Pesca, a public municipal school located in the insular region ... -
Fragmentos de uma vida docente: criança, resistência e educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)The thesis "Fragments of a teaching life: children, resistance and education" intends to answer the following question: How do young children resist school? For this, the author starts from real and fictional scenes from ...