Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA"
Now showing items 1-6 of 6
-
Mimese, ressentimento do guerreiro e formação: manifestações contra a universidade pública brasileira em redes sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2022)During the last few years, in Brazil, it has been possible to witness the ascension of manifestations that precede the totalitarianism. Attacks to academic institutions, which also represent attacks to Education and critical ... -
Pedagogias de gênero em narrativas sobre transmasculinidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)This research aims to analyze aspects of transmasculinities from the autobiographical accounts of four Brazilian men. The proposed objective is based on the understanding that transmasculinities, when compared to other ... -
“Dificuldades de aprendizagem”: uma análise a partir da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2021)This theoretical research aimed to explain and analyze the conceptual bases of the Cultural-Historical Theory that allow to present a historical-dialectical materialistic explanation for what has been spread in the educational ... -
Dançar o mundo petrificado: a experiência estética e o lugar do inconformismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2024)This doctoral research, based on the critical theory of society, aims to analyze the possibility of mobilizing non-conformity from the aesthetic experience of dance-theatre. This important artistic movement of the 20th ... -
Sexualidade e tabus sexuais: desejo, formação e cicatrizes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)This research sought to understand a priori sexual desire and a posteriori taboos. In this trajectory, the concept of enlarged sexuality was evidenced, which, according to Laplanche (2018), was the main discovery of ... -
Processos educativos nas práticas do brincar em uma casa de acolhimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2024)In this master's research, we aimed to identify and understand the educative processes resulting from the social practice of children playing in a shelter in a city in the interior of São Paulo. This is a qualitative ...