• Jogando em casa na pandemia: um estudo brasileiro de crianças de 1 a 10 anos no isolamento social pelo COVID -19 

      Pereira, Natássia Novaes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/07/2023)
      Nel 2020 molti Paesi sono stati improvvisamente sorpresi dal contagio accelerato e incontrollato del virus SARS-COV-2 (COVID-19). Nel marzo dello stesso anno, l'Organizzazione Mondiale della Sanità classificò il contagio ...
    • O brincar de crianças de 0 a 5 anos de idade durante o isolamento social provocado pela COVID-19 

      Fernandes, Beatriz Palma (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2023)
      As a result of the pandemic caused by the SARS-COV-2 virus, in 2020, Brazilian schools had their face-to-face activities suspended and children were confined to their home space, adapting to a new reality. As the literature ...
    • A natureza e a criança: uma relação essencial para o desenvolvimento infantil 

      Vellozo, Letícia Munhoz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2022)
      This research addresses the theme of environments and natural elements as one of the structuring axes of educational practice in early childhood education and the teaching and learning process of children, and aims, through ...
    • Fragmentos de uma vida docente: criança, resistência e educação 

      Janei Neto, Vitor (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)
      The thesis "Fragments of a teaching life: children, resistance and education" intends to answer the following question: How do young children resist school? For this, the author starts from real and fictional scenes from ...
    • De tocaia na infância: uma análise da proposta pedagógica da escola Toca do Futuro 

      Janei Neto, Vitor (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)
      The present dissertation work aims to analyze aspects of the pedagogical proposal of the Toca do Futuro, school of application of the Toca Institute. Toca Institute is a non-profit organization that develops actions and ...
    • Criança e infância nas obras de Arthur Ramos: estudos da infância no Brasil a partir de produções nacionais da década de 1930 

      Francchini, Flávia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      This research refers to a bibliographic study developed with the purpose of presenting a cartography of childhood studies in Brazil, particularly during the 1930s, taking as reference the works of Arthur Ramos. For the ...
    • Criação musical coletiva com crianças: possíveis contribuições para processos de educação humanizadora 

      Silva, Mariana Galon da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/02/2015)
      This dissertation sought to investigate the applicants educational processes of social practice of collective musical creation. Through the research presented here aimed to analyze the educational processes generated from ...
    • Os curumins da terra brasílica : a educação da criança no século XVI e a pedagogia jesuítica 

      Pereira, Erika Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2007)
      This presentation is intended to examine the actions of the priests of the Jesus Society with the indigenous children called for them curumins in Brazil s colonial-sixteenth century. In addition to that, the study of ...
    • Crianças negras em imagens do século XIX 

      Jovino, Ione da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/09/2010)
      This research was based on the need of understanding the presence of black children in the 19th century and as a consequence understand childhood from this perspective. It intended to show how black children could be ...
    • O brincar na transição da educação infantil para o ensino fundamental: uma análise das narrativas de crianças 

      Nois, Letícia Joia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2021)
      This research focuses on the study of the transition from early childhood education to elementary education and to support this study, we worked with authors from the history of childhood and the history of education on ...