Browsing Teses e dissertações by Subject "Currículos"
Now showing items 1-13 of 13
-
A ambientalização da formação do arquiteto : o caso do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Escola de Engenharia de São Carlos (CAU, EESC-USP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)This research focused on the process of greening undergraduate curricula. It aimed to construct a theoretical and methodological procedure to investigate the components of such processes. The procedure used is based on an ... -
A educação para as relações étnico-raciais em um curso de Pedagogia: estudo de caso sobre a implantação da resolução CNE/CP 01/2004
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2010)This paper discusses the implantation of the Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-racial Relations and for Teaching of History and Afro-Brazilian and African Culture (DCN ERER) in a Pedagogy course. It is ... -
Currículo em ação e a temática religiosa na educação infantil : a voz das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)This study discusses the curriculum in action in the Early Childhood Education and aims at understanding how the configuration of the religion/religiousness presents itself based on the children’s demonstrations of the ... -
Currículo em ação nos anos iniciais do ensino fundamental e a atenção à multiculturalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/09/2007)The present study had as objective identifies aspects of the pedagogic practice that can contribute to the regulation and social emancipation, discussing them starting from the studies of Critique Multiculturalism. This ... -
A formação inicial em serviço : lugar de encontro e de (re) significação do ser-saber-fazer de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2011)This research focuses on teachers training and on the context of policies, practices, and modalities of higher education for in-service primary teachers according to The Law on Brazilian Education Guidelines and Bases ... -
A ambientalização curricular da educação física nos contextos da pesquisa acadêmica e do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)The aim of this research revolves around the following question: considering the global dimension of the environmental happening and the consequent tendency towards the environmentalization of ... -
O cinema como prática educativa no ensino médio: Projeto O Cinema vai à escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2013)Considering the changes in Brazilian education, consolidated from educational reforms promoted by the Federal Government in mid of 1990, attending the determinations made explicit in the documents produced by the World ... -
Professores de ciências do ensino fundamental II frente à implantação do currículo do estado de São Paulo/2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/05/2013)The state of São Paulo lived in 2008 the implementation of a new curriculum on state elementary and middle schools. Investigate how science teachers respond to the guidelines, challenges and dilemmas that arise and how ... -
Reformas curriculares no curso de formação de oficiais aviadores na Academia da Força Aérea entre 1974 e 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This study falls into the history, philosophy and education sociology research line and its aim is to analyze the graduation of aviator officers at the Brazilian Air Force Academy. Our goal has been to reach an understanding ... -
O governo da infância: práticas de alfabetização no Estado da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This study aimed to analyze how the curricular system present in a literacy proposal governs and produces children's subjectivities in the early years of elementary school in the state of Bahia. The survey was conducted ... -
Quem são os povos indígenas para os estudantes? Reflexões sobre o currículo básico comum do estado de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/12/2014)The indigenous issue presented in the school context on the view of European blueprints may generate numerous misconceptions, reflecting attitudes of prejudice, rejection, discrimination and segregation. Although they ... -
A configuração da prática como componente curricular nos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas das Universidades Estaduais da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/04/2011)In this study, the curricular configurations designed by undergraduate teacher training courses in the Biological Sciences area of Bahia state universities to implement 400 hours of practice as a curricular component , ... -
Percepções das crianças sobre currículo e relações étnico-raciais na escola: desafios, incertezas e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/09/2008)The present research had as objectives to understand how children perceive, in school, the ethnical-racial relations by means of the experienced curriculum and to present some methodological suggestions on the pedagogic ...