Browsing Teses e dissertações by Subject "Ensino"
Now showing items 1-8 of 8
-
Práticas pedagógicas interculturais de docentes na Educação Básica e no Ensino Superior: análise da produção acadêmica brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2022)The theme of this research is related to teachers' intercultural pedagogical practices in Basic and Higher Education, considering the problem involving the inequality present in schools - especially public ones - and the ... -
A organização didática do ensino na educação infantil: implicações da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2013)This present thesis is the result of a survey of exploratory bibliographical nature-explanatory notes and it aimed to analyze the possibilities of organizing didactic teaching in early childhood education, in the light of ... -
Processos de ensinar e de aprender: os instrutores militares e os cadetes da aeronáutica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/10/2013)This study was part of a Doctoral Course research, of the Post Graduate Program in Education, by the Federal University of São Carlos, and was developed at the Brazilian Air Force Academy (AFA) in the city of Pirassununga ... -
Inteligência cultural na perspectiva de aprendizagem dialógica: evidência de êxito escolar para superação de desigualdades sociais e educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The thesis herein focuses on the concept of cultural intelligence from the perspective of dialogical learning based on the understanding of their potential contributions to the achievement of school success. It is grounded ... -
Avaliação da aprendizagem no ensino superior na área de saúde: unidade de produção de sentidos sob a perspectiva histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2010)The current research has the assessment in Health graduation teaching within a Higher Teaching Institution as its object of study. It is a qualitative investigation aiming at identifying and analyzing the discourses and ... -
Um estudo sobre o movimento lógico-histórico do conceito de continuidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/12/2019)The aim of this paper is to investigate the logical-historical movement of the concept of Continuity through a historical-epistemological analysis, with a view to determining the essential relations that can be configured ... -
O ensino de filosofia da educação nos cursos de pedagogia na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)The teaching of philosophy of the education in the courses of pedagogy in the Federal University of Mato Grosso do Sul, in the period from 1999 to 2003, is the object of inquiry of this work, and it was structuralized in ... -
Estudo sobre a atividade voluntária em crianças pré-escolares à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)The voluntary activity of children is the focus of this research and it was analyzed from the perspective of children self-motivation in Childhood Education, specifically those acts that suggest that their execution was ...